انجمن مدیریت بین المللی غذا و کشاورزی (IFAMA) در سال ۱۹۹۳ توسط استاد دانشکده بازرگانی هاروارد “ری گلدبرگ” به منظور تحریک تفکر استراتژیک در سراسر زنجیره غذایی و تجارت محصولات کشاورزی جهان تاسیس شد.

از جمله ماموریت های این سازمان تحریک جامعه تجاری – کشاورزی به ارائه غذای کافی و مغذی به جهان با ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان، دانشجویان، محصولات کشاورزی و دیگر سازمان های برای حل مسائل مربوط به مدیریت بحرانی که امروزه این صنعت ّا آن رو به رو و همچنین در آینده اختصاص یافته است.

استراتژی IFAMA بر سه ستون تمرکز دارد:

استعداد کشاورزی

شناسایی، پرورش و توسعه نسل حرفه ای بعدی در تجارت محصولات کشاورزی، و ارائه فرصت های ساختار یافته برای صنعت برای شناسایی و جذب افراد با استعداد در رشته‌های مدیریت تجارت محصولات کشاورزی است.

ارائه رهبری فکری در مدیریت تجارت کشاورزی

ایجاد پیشگویی تحقیق و بینش برای ارائه رهبری فکری به جامعه صنایع کشاورزی، در حالی که تضمین برنامه های درسی و تحقیق بر روی مسائل مهم امروز و آینده در صنعت مورد توجه قرار گرفته است.

اتصال دانشگاه، دولت و صنعت

گرد هم آوردن فعلی و آینده کسب و کار، دانشگاهیان و رهبران دولت ها همراه با سایر ذینفعان صنعت به منظور بهبود استراتژیک تمرکز، شفافیت، پایداری، و پاسخ از سیستم غذایی و تجارت محصولات کشاورزی جهانی است.

این انجمن بین المللی هم اکنون بیش از ۵۰عضو از کشور های مختلف دارد و دانشگاهیان، محققین مهم جهان در زمینه مدیریت کشاورزی فعالیت دارند، همچنین مدیران شرکت های صنایع ، شامل تمام جنبه های زنجیره غذایی جهانی نیز در این انجمن حضور یافته اند.دانش آموزان برتر دانشگاه های کشاورزی از معتبرترین دانشگاه های جهان و سیاست گذاران موثر ، نمایندگان دولت و سازمان های غیر دولتی نیز حضور فعال دارند.

در مقاله ای که انجمن مدیریت بین المللی غذا و کشاورزیIFAMA) )در خصوص مدیریت بین المللی مواد غذایی و صنایع غذایی جهان در سال ۲۰۱۶ به منظور ارزیابی وضعیت جهانی تجارت لبنیات منتشر کرد به بررسی وضعیت صادرات و واردات لبنیات در کشورهای مختلف پرداخته است که در این مطلب به صورت خلاصه به آن می پردازیم.

رشد در تجارت لبنی

در طول دهه گذشته، علاقه به تجارت جهانی لبنیات به شدت افزایش یافته است و تا حدودی این مساله به دلیل سیاست های داخلی و بین المللی است.

سازمان تجارت جهانی (WTO) از دسامبر ۲۰۱۵ در تلاش برای کمک به تثبیت قیمت های لبنی در جهان با حذف یارانه های صادراتی در چهار سال آینده است.

مصرف جهانی لبنیات از سال ۲۰۰۵ به طور پیوسته به استثنای سال ۲۰۰۹و ۲۰۱۵ در آمریکا افزایش یافته است، همچنین واردات لبنیات از ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۴۳٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

این ارقام افزایش ۱۸۷ درصدی واردات لبنیات در آمریکا را نشان می دهد و به طور مشابه، صادرات لبنی لبنیات از سال ۲۰۰۵ به میزان ۱۷۵ درصد افزایش یافته است.

این مقاله ایالات متحده، مکزیک و ژاپن را واردکنندگان پیشرو لبنیات از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ عنوان می کند. دلیل اصلی بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹، کاهش ارزش تجارت لبنی در سال ۲۰۰۹ بوده است.

در حالی که بسیاری از کالاهای لبنی بین المللی به فروش می رسد، برخی از بزرگترین تبادل جهانی شامل پنیر، شیر خشک غیر چربی از جمله شیر خشک خشک، پنیر و کره است. در سال ۲۰۱۵، این چهار کالاها ۵۰ درصد کل ارزش واردات لبنیات جهانی را شامل شده است.

از تمامی کالاهای لبنی که در سال ۲۰۱۵ در جهان وارد می شوند، پنیر به میزان ۲۴ درصد کل تولید و ارزش واردات پنیر جهانی ۴۳درصد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ افزایش یافته است. همچنین روسیه، ایالات متحده و ژاپن بزرگترین واردکنندگان پنیر در سال ۲۰۱۵، بوده اند.

لازم به ذکر است که شیر خشک بدون چرب دومین کالای لبنی وارداتی در جهان بوده است.

در خصوص واردات کل لبنیات جهان ۱۱درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش داشته و وارد کنندگان برتر سال ۲۰۱۵ شامل مکزیک، چین، مالزی ،اندونزی بوده اند.

پنیر و کره مقام سوم و چهارم مصرف لبنیات را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ داشته است.

همچنین ۷ درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی به ترتیب آب پنیر و کره متعادل شده از لبنیات وارد شده در سال ۲۰۱۵

بوده است.

در طول مدت پنج سال از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ واردات آب پنیر و کره به ترتیب ۸۱٪ و ۶۲٪ افزایش یافته است.

چین، ایالات متحده و اندونزی واردکنندگان پیشرو جهان از آب پنیر هستند ، در حالی که روسیه، ایران و چین وارد کننده اصلی کره است.

وضعیت جهانی لبنی و چشم انداز آینده آن

به نظر می رسد اخیرا در تجارت بین المللی وضعیت با تاکید ویژه ای بر شرایط افزایش واردات در آسیا منجر شده و بازارهای قیمت های لبنی، تولید، مصرف و تجارت که در چند سال گذشته ناپایدار بوده و سال ها به علت تعدادی از عواملی از جمله نوسان قیمت خوراک و تغییرات سیاست رو به رو بوده هم اکنون ثبات بیشتری دارد.

گسترش تولید شیر باعث کاهش قیمت ها و سود کمتر برای تولید کنندگان لبنیات می شود. پیش بینی می شود که در مدت کوتاهی افزایش عرضه در مقیاس متوسط و تولید تا حدی بالاتر صورت گیرد.

(عصر اقتصاد / ساناز بردبار)

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد