نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده فرآوری مرکبات مازندران

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نبود صنایع تبدیلی پیشرفته را حلقه مفقوده فرآوری مازاد مرکبات تولیدی به ویژه پرتقال در استان عنوان کرد و گفت: از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع پیشرفته با هدف تبدیل پرتقال به چیپس، پودر و خوراک دام حمایت می شود.

براساس آمارهای رسمی، در مازندران افزون بر 110 هزار هکتار باغ مرکبات وجود دارد که به صورت میانگین بسته به شرایط آب و هوایی سالانه حدود 2.5 میلیون تن محصول از آنها برداشت و روانه بازار می شود.

از این میزان حدود یک میلیون و 700هزار تن پرتقال تامسون و مابقی نارنگی و دیگر مرکبات است که 70درصد مناسب برای تازه خوری است و قابلیت آب گیری ندارد.

دلاور حیدرپور افزود : هر چند 70درصد از پرتقال های تولیدی استان را تامسون تشکیل می دهد که 100 درصد آن تازه خوری می شود و قابلیت آبگیری ندارد، اما صنایع و تکنولوژی برای فرآوری این نوع میوه در دنیا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پوست انواع مرکبات از جمله پرتقال و نارنج مازندران قابلیت فرآوری برای تولید خوراک دام دارد، خاطر نشان کرد: تمام 13کارخانه صنایع تبدیلی مرکبات استان علاوه بر قدیمی و فرسوده بودن، فقط قابلیت کنسانتره با یک اندازه از میوه پرتقال را دارند.

**تهیه پیش نویس پهنه بندی مرکبات مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی مناسب و شناسایی فرصت های جدید برای پهنه بندی باغهای مرکبات اجتناب ناپذیر است، افزود: برای تغییر رقم و حضور در بازارهای جهانی، تهیه پهنه بندی مرکبات برای افزایش صادرات در حال انجام است.

وی بیان داشت: با هماهنگی موسسه تحقیقات مرکبات کشور مستقر در رامسر ارقام جدید زود رس با قابلیت فرآوری و همچنین متناسب با سلیقه کشورهای هدف معرفی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دنبال ایجاد بازار و فرصت های جدید برای توزیع و فروش محصولات کشاورزی مازندران هستیم، گفت:بسته های تشویقی برای صادرات مرکبات تعریف شد.

حیدر پور با تاکید بر پایداری تولید و جلوگیری از ضرر و زیان تولید کنندگان، خواستار تکمیل و توسعه زنجیره های تولید برای کاهش فاصله تولید تا مصرف مرکبات و کیوی شد.

**اشباع تولید مرکبات در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خطاب به کشاورزان توصیه کرد به هیچ عنوان باغداری در دشت ها را ایجاد و یا توسعه ندهند و تاکید کارشناسی کشاورزی بر کشت محصولات زراعی در دشت ها است.

وی با تاکید مجدد که امروزه باغ ها در دشت ها بازده اقتصادی ندارند، گفت: کشاورزان می توانند باغ های درجه سه خود را در دشت ها از حالت باغ خارج کنند و به زراعت که درآمد خوبی دارد ،برگردانند.

در یک دهه اخیر به دلیل درآمد مناسب میوه پائیزی پرتقال تامسون ، 70 درصد از باغات مرکبات مازندران به زیر کشت این رقم از مرکبات رفته است.

امروز به دلیل تولید انبوه و اشباع شدن بازار داخلی پرتقال تامسون از یک طرف و بی توجهی به بازار صادرات ،باغداران با مشکل فروش مناسب به نسبت هزینه تولید مواجه هستند.

بررسی ها نشان می دهد که پرتقال و نارنگی های باغداران مازندران این روزها بی مشتری است و همانند سال های گذشته دلالان با کمترین قیمت این میوه پائیزی را از دست باغداران خارج می کنند.

قیمت پرتقال تامسون که از اوایل اذرماه باغداران سخت مشغول برداشت و شاهد عرضه فراوان آن در بازارهستیم درهر کیلوگرم سر درخت به صورت یکجا 700تا 800 تومان ، در بازار دست فروش ها 900 تا یکهزار تومان و در فروشگاه ها نیز یکهزار و 500 تا 2 هزار تومان عرضه می شود.

** تقسیم بندی باغداری مرکبات مازندران

از آنجاییکه شرائط آب و هوایی و زمین در مازندران برای کاشت درختان مرکبات فراهم است ،به طور کلی در بیشتر زمین های شهری و روستایی استان شاهد باغداری ‘ خود مصرفی ‘ هستیم.

گروه دومی که به عنوان تولید کننده مرکبات دراستان مازندران هستند ،باغداری در زمین های زیر هزار تا 2هزار مترمربع است که علاوه بر خود مصرفی ، تولیدات آنان تا حدودی تعادل کننده و تکمیل کننده درآمد خانوارهای روستایی و شهری است.

بررسی ها نشان می دهد اغلب باغداری که در زمین های زیر هزار متر انجام می شود در واقع به دلیل قانون تقسیم ارث قطعه قطعه شد و باغداری در زمین های کم مساحت برای بسیاری از کارمندان و شهرنشینان و روستاییانی که برنجکاری شغل اصلی آنان است، نوعی تفریح ، خود مصرفی و تکمیل کننده درآمدی آنان محسوب می شود.

تولیدات مرکبات مازاد بر مصرف این گروه از باغداران نیز معمولا به صورت سفارشی بین دوستان و فامیلان و یا در بازار روزهای مختلف عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس