بوی خوش پس از باران از کجا می‌آید

احتمالا همه‌ی ما رایحه‌ی مطبوع پس از باران را تجربه کرده‌ایم؛ اما شاید تعداد کمی به‌طور دقیق علت این پدیده را بدانند.
وای از این بوی تازه و معطر پس از باران که همه را غرق لذت می‌کند و سرشار از آرامش است و حتی می‌تواند…شما را بکشد! اما چطور؟
باران باعث می‌شود باکتری‌ها (اغلب نوع بی‌ضرر) به درون هوا آزاد شوند و در مواردی نادر، باعث انتشار بیماری می‌شود. دانشمندان تاکنون به چگونگی کارکرد این فرایند پی نبرده بودند.
گروهی از مهندسان مکانیک، مقاله‌ای در نیچر منتشر کرده و در آن توضیح داده‌اند که بوی خاک چگونه از زمین به بینی ما می‌رسد. ماده‌ای شیمیایی به نام Geosmin عامل این بوی خوشایند پس از باران و همین‌طور عامل اصلی در ایجاد مزه‌ی چغندرقند است. مدتی بود که دانشمندان از نقش این ماده مطلع بودند؛ اما نمی‌دانستند چگونه به‌وسیله‌ی قطره‌های باران در هوا پخش می‌شود.
پژوهشگران با استفاده از دوربین‌های سرعت‌بالا و رنگ فلوئورسنت از برخورد قطره‌های آب با خاک‌های مختلفی که باکتری داشتند، فیلم‌برداری کردند. آن‌ها مشاهده کردند چگونه قطره‌ها، میکروب‌ها را به هوا پرتاب می‌کنند.
وقتی یک قطره‌ی باران با سرعتی مناسب با سطح زمین برخورد می‌کند، حباب‌های هوا را در زیر خود به دام می‌اندازد. این حباب‌های هوا دارای ضخامتی کمتر از یک تار موی انسان هستند.

درست مانند حباب هوایی که در زیر یک محفظه در کف استخر به دام افتاده است، حباب‌ها راه خود را باز می‌کنند و با رسیدن به سطح می‌ترکند. حباب‌ها با ترکیدنشان، ذرات ریز آب را به هوا می‌پاشند. گاهی اوقات داخل این ذرات ریز آب باکتری هم وجود دارد.
گروه پژوهشی دریافتند که یک قطره از باران، صدها قطره‌ی ریزتر را که هر کدام هزارها باکتری درون خود دارند، به اطراف می‌پاشد. باکتری قادر است در این قطره‌های تقریبا نامریی به مدت یک ساعت زنده بماند. وقتی این باکتری در هوا قرار بگیرد، توسط باد حمل می‌شود. کالن بویی، یکی از پژوهشگران این تیم، می‌گوید قدم بعدی این پژوهش این است که بررسی کنند این باکتری چه مسافتی را طی خواهد کرد.
مسئله‌ی اصلی باکتری نیست. این باکتری‌ها نمی‌توانند به شما صدمه بزنند. بویی و همکارانش پس از تماس با یک دانشمند بریتانیایی این پژوهش را آغاز کردند. این دانشمند بریتانیایی در مورد پخش ملیودوسیس در طی فصل‌های موسمی در آسیای جنوب شرقی و استرالیای شمالی نگران بود. این بیماری عفونی قابل درمان است؛ اما اگر آنتی‌بیوتیک درستی در دسترس نباشد، نرخ مرگ‌ومیر حاصل از آن ۹۰ درصد خواهد بود.
این پژوهشگران نخستین اشخاصی نیستند که شیوع ملیودوسیس را به بارش باران مرتبط می‌دانند؛ اما به هر حال آن‌ها فهم و دانش ما را در این زمینه افزایش می‌دهند. با همه‌ی این تفاسیر، نیازی نیست نگران این بیماری عفونی باشید. پس با خیال راحت، از هوای تازه‌ی پس از باران لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس