تجارت محصولات کشاورزی با سامانه الکترونیکی ثبت سفارش تسهیل می شود

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استفاده از سیستم های الکترونیکی، مراحل صادرات و واردات محصولات کشاورزی را کوتاه و روند آن را تسریع می کند.
علی اکبر مهرفرد اظهار داشت: بخشی از کشاورزی در ایران سنتی و بخشی صنعتی است بنابراین کسب اطلاعات گاهی به سختی انجام می شود و به زمان زیادی نیاز دارد.

وی افزود: همچنین صادرات و واردات محصولات کشاورزی با روش سنتی زمان‌ بر است و موانع مختلفی پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان وجود دارد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم های الکترونیکی جهت کاهش روند صادرات و واردات محصولات کشاورزی، افزود: به منظور تسهیل روند واردات و صادرات محصولات کشاورزی اقدامات مناسبی از دو سال گذشته انجام شده و متقاضیان با استفاده از سامانه ثبت سفارش محصولات کشاورزی می توانند بدون مراجعه حضوری ثبت سفارش خود را انجام دهند و از روند کار خود مطلع شوند.

مهرفرد اضافه کرد: تصمیم‌ گیری در بخش کشاورزی نیاز به اطلاعات لحظه ای و به روز دارد که با استفاده از این سامانه می توان به آن دست یافت.

به گفته وی، برای کوتاه شدن روند صادرات و واردات محصولات کشاورزی باید ورود یا صدور کالا، وضعیت آن، کشور مبدا و مقصد و تمامی اطلاعات مورد نیاز در سامانه ثبت سفارش محصولات کشاورزی شفاف سازی شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی برای صادرات و واردات کالا در تمام دنیا وجود دارد، تصریح کرد: کنترل های لازم توسط سازمان های دامپزشکی و حفظ نباتات برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی ضروری است، اما تلاش کرده ایم روند کار کوتاه تر شود.

بنا بر اعلام وزارت جهادکشاورزی، مهرفرد گفت: در بخش صادرات برای جلوگیری از خروج منابع ژنتیکی اقدامات لازم انجام می شود.
بر اساس این گزارش، در راستای اجرای ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در تسهیل ثبت سفارش کالا و نیز ماده هشت قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و جهادکشاورزی، اتاق های بازرگانی و سایر دستگاه های ذیربط، فرآیند تجارت خارجی اعم از واردات و صادرات کالا و خدمات و صدور اسناد و مدارک مربوط از قبیل گواهی مبدأ، فرم های تجاری، گواهی های بهداشت و استاندارد، اعتبار اسنادی، ثبت سفارش، پروانه گمرکی و بیمه نامه، بدون نیاز به مراجعه حضوری ذینفع به صورت الکترونیکی درآورد.

همچنین با توجه به مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آئین نامه اجرایی آن مبنی بر ایجاد و توسعه سامانه جامع تجارت و به منظور بهبود شاخص های بین المللی سهولت تجارت فرامرزی از جمله کاهش تعداد اسناد، زمان صدور مجوزهای بهداشتی) مرتبط با سازمان دامپزشکی و حفظ نباتات (برای ثبت سفارش، ترخیص یا صادرات کالا و هزینه های مربوطه) ، جلسه هماهنگی حذف و تسهیل صدور مجوزهای بازرگانی و بهداشتی مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی با حضور معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان اتاق بازرگانی و اتحادیه های صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی برای بررسی نتایج اجرای سامانه ثبت سفارش و طراحی انجام شده برای سامانه صادرات مرتبط با کالاهای بخش کشاورزی دیروز سه شنبه در تالار خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس