تولیدات عشایر به دست مصرف کننده برسد.

شاهپور علایی مقدم، روز دوشنبه در همایش همبستگی و اتحاد ایلات و طوایف عشایر فارس در شیراز افزود: امروز جامعه عشایر کشور 24 میلیون راس دام در اختیار دارند و 25 درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می کنند که باید با استفاده از ظرفیت جامعه عشایری و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای، زنجیره تولید تا توزیع و مصرف گوشت قرمز و همچنین لبنیات عشایر را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: امروز در کشور بیشترین تسهیلات به صنایع سنگین اختصاص می یابد در حالی که باید به سمت ایجاد واحدها و صنایع تبدیلی و بسته بندی برویم و از آنها حمایت کنیم.
علایی مقدم افزود : نباید به خام فروشی محصولات افتخار کنیم چرا که ارزآوری یک محصول خام صادراتی به مراتب کمتر از محصولات فرآوری شده است.
وی ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان به مسائل و مشکلات عشایر به عنوان قشر مولد و زحمتکش جامعه اظهار داشت: در دوره های مختلف دولت ها به اقتضای زمان اثرگذاری هایی در جامعه عشایری داشته اند اما طی پنج سال گذشته کارهای خوبی برای عشایر انجام شده است.
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران افزود: در طول برنامه اول تا پنجم توسعه تقریبا هیچ نامی از عشایر در این برنامه ها برده نشد و فقط در برنامه پنجم و آنجا که بحث بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مطرح شد نام عشایر به میان آمد.
علایی مقدم اضافه کرد: اما با کوشش ها و پیگیری های بسیاری که طی سال های گذشته انجام شد در برنامه ششم توسعه 17 مرتبه نام عشایر برده شد تا جامعه عشایری هم در کنار جامعه شهری و روستایی به عنوان یک گروه اجتماعی معرفی شود.
وی افزود: امروز از مجموع 290 نماینده مجلس شورای اسلامی، 167 نفر عضو فراکسیون عشایری مجلس هستند که این یک ابزار بسیار قوی برای پیشبرد طرح ها و برنامه های مرتبط با جامعه عشایری در کشور است.
علایی مقدم گفت: اینکه 17 مرتبه نام عشایر در برنامه ششم توسعه قید می شود بیانگر این است که مسئولان نقش، جایگاه و اثرگذاری عشایر را درک کرده اند و به دنبال این هستند که ضمن حمایت از این قشر مولد، از ظرفیت آنها بیش از پیش در کشور استفاده شود.
وی افزود: جمعیت عشایر در کشور حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است که این جمعیت 34 میلیون هکتار از مراتع کشور را در اختیار دارد و با غیرت و تعصب از آن حفاظت می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس