نخستین بار؛ بخش خصوصی متولی اعطای جایزه کیفیت صنایع غذایی

رييس کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتاق تهران از اعطاي جايزه کيفيت صنايع غذايي با توليت بخش خصوصي خبر داد.

کاوه زرگران در مصاحبه تلفني با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، گفت: پس از برگزاري مراسم انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران ازجانب اتاق تهران، براي نخستين بار قرار است اعطاي جايزه کيفيت در صنايع غذايي نيز ازجانب يک نهاد ديگر بخش خصوصي يعني کانون انجمن‌هاي صنايع غذايي صورت گيرد.
وي افزود: اعطاي هر نوع جايزه کيفي بر عهده سازمان ملي استاندارد ايران است و اين سازمان در روز ملي کيفيت، از افراد يا شرکت‌هايي که در طول سال توانسته‌اند حد نصاب‌هاي لازم را در ارزيابي‌ها کسب کنند، تجليل کرده و جوايز يا تقديرنامه‌هايي را به آنها اعطاي ‌مي‌کند. اما بعدها رشته فعاليت‌ها براي ارزيابي کيفيت و معرفي برترين‌ها به بخش‌هاي مختلفي تفکيک شده و اين امر به سازمان‌هاي مختلف دولتي تفويض اختيار شد. مثلا بخش غذا و دارو به متولي دولتي آن، يعني سازمان غذا و دارو واگذار شد.
زرگران گفت: سال گذشته بخش غذا از دارو تفکيک و در نهايت مقرر شد براي امسال ، نخستين دوره اعطاي جايزه بخشي غذا به صورت مستقل و ازجانب کانون انجمن‌هاي صنايع غذايي برگزار شود. در واقع اهداي جايزه بخشي غذا ازجانب سازمان ملي استاندارد به سازمان غذا و دارو و ازجانب اين سازمان به کانون انجمن‌هاي صنايع غذايي تفويض اختيار شده است.
رييس کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتاق تهران در مورد روند انتخاب واحدهاي برتر صنايع غذايي از نظر کيفيت گفت: فرآيند انتخاب بر اساس يک مدل ارزيابي که سازمان ملي استاندارد با همکاري انجمن مديريت کيفيت پايه‌گذاري کرده، صورت گرفته است. پس از فراخوان، متقاضيان شرکت در اين ارزيابي ثبت‌نام کردند، تيم‌هاي ارزياب پنج نفره به کارخانجات اعزام شده و طي سه روز اين ارزيابي را به انجام رساندند. در نهايت امسال ما توانستيم 9 شرکت متقاضي را به عنوان شرکت‌هاي برتر انتخاب کنيم.
زرگران ادامه داد: نوع درجه‌ بندي بر اساس اين مدل ارزيابي به نحوي است که شرکت‌هايي که حد نصاب امتيازشان بين 200 تا 250 امتياز باشد، مفتخر به دريافت تقديرنامه اهتمام به کيفيت ‌مي‌شوند و همين طور وقتي امتياز آنها حدود 300 تا 350 امتياز باشد، مفتخر به دريافت تقديرنامه اشتهار به کيفيت ‌مي‌شوند.
اين عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران توضيح داد که پس از اعلام فراخوان و ثبت‌نام متقاضيان، يک دوره توجيهي نيز برگزار شده که نظام ارزيابي در آن براي شرکت‌هاي متقاضي به طور کامل تشريح شده است.
به گفته زرگران پس از برگزاري اين کلاس توجيهي برخي شرکت‌ها به دليل آنکه متوجه شدند، قادر به کسب امتياز لازم نيستند، از اين کارزار کناره‌گيري کردند.
او با بيان اينکه مراسم اعطاي جايزه کيفيت در صنعت غذا در هفته نخست دي ماه برگزار ‌مي‌شود، افزود: امسال ، صنايع لبنيات، روغن خوراکي، فرآورده‌هاي گوشتي، آرد، نان صنعتي، شيريني و شکلات، غذاي آماده، کنسرو و رب گوجه توانسته‌اند حائز امتيازات بالا و نامزد دريافت تقديرنامه و تنديس شوند.
زرگران افزود: با ظرفيتي که در صنايع غذايي کشور وجود دارد و اينکه اغلب شرکت‌هاي توليدي در اين بخش، نظام‌هاي مختلف مديريت کيفيت را در کارخانجات خود پياده‌سازي کرده‌اند، اين رقابت بسيار نزديک است. ضمن اين که با توجه به تولي‌گري بخش خصوصي در اين رقابت، برآورد مي‌شود که هر سال اين آيين با استقبال بيشتري از سوي بنگاه‌هاي بخش خصوصي برگزار شود و رقابت در آن هر سال بيش از قبل تشديد شود که نتيجه نهايي آن بالا رفتن هر چه بيشتر کيفيت محصولات است.
دبيرکل کانون انجمن‌هاي صنايع غذايي ايران گفت: مراسم معرفي و تقدير از برگزيدگان چهارم دي ماه و با حضور نمايندگان بخش خصوصي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، رئيس و مقامات ارشد سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو برگزار مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس