همکاری فائو و ایران در حوزه تولید دانه‌های روغنی

فائو با برگزاری یک برنامه آموزشی ویژه‌ در برزیل برای کارشناسان برگزیده کشاورزی ایران، زمینه‌های ارتقای دانش ملی و تقویت ظرفیت‌های کشور در حوزه تولید دانه‌های روغنی را فراهم کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دفتر نمایندگی فائو در ایران، رائو ماتا، نماینده موقت فائو در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به این برنامه آموزشی که به مدت دو هفته (۳۰ بهمن تا ۱۱ اسفند ۱۳۹۶) در شهر لوندرینای برزیل ادامه می‌ یابد، گفت: کارشناسان ایرانی طی این دوره با تجربیات همتایان برزیلی خود آشنا شده و فرصت یادگیری عملی برای انتقال دانش فنی را در اختیار خواهند داشت. این کارشناسان همچنین درباره فهم بیشتر کاربرد نوآوری‌ در حوزه‌ های تخصصی خود به بحث و گفتگو می‌پردازند.

ماتا در ادامه تأکید کرد: دانش و فن‌آوری مؤسسات و سازمان‌های تحقیقاتی برزیلی به ویژه بنیاد حمایت از تحقیقات و توسعه برزیل (FAPED) و مرکز تحقیقات سویا (Embrapa) می‌تواند دانش ایران را در حوزه تولید دانه سویا افزایش داده و کارشناسان کشور را تشویق به کسب تخصص در حوزه تحقیقات کاربردی با هدف توسعه کند.

وی همچنین اعلام کرد: هدف نهایی فائو در این برنامه آموزشی تسریع تولید دانه سویا در کشور و کمک به ایران برای تبدیل شدن به یکی از تولید کنندگان عمده این محصول در منطقه است.

براساس این گزارش، هم‌اکنون فائو پروژه همکاری فنی (TCP) با عنوان «ظرفیت‌ سازی افزایش پایدار محصولات دانه‌ های روغنی با محوریت ارزش سویا در ایران» را در دست اجرا دارد. هدف این پروژه تسریع تلاش‌ های ملی برای ظرفیت‌ سازی در بخش دولتی و خصوصی به منظور استفاده از نوآوری‌ها در تولید پایدار محصولات و بکارگیری آن در زنجیره ارزش دانه‌های روغنی و نیز ادغام فن‌آوری‌های جدید در سیستم‌ های غلات محور است.

این پروژه همچنین با تقویت همکاری بین ذی‌نفعان از طریق کمیته راهبری جدید شامل کارشناسان محصولات اصلی دانه‌های روغنی به ویژه دانه سویا، از «نوآوری‌های سازمانی» نیز حمایت می‌کند. از دیگر اقدامات این پروژه می‌توان به تشکیل یک هیأت مشاور با حضور یک یا چند کارشناس بین‌المللی با هدف تضمین تداوم همکاری استراتژیک با نهادهای تحقیقاتی و توسعه در خارج از ایران، اشاره کرد.

از آنجایی که ایران در حدود ۹۵ درصد از روغن نباتی و کیک پروتئین مورد نیاز خود را وارد می‌کند، فائو در این پروژه، راهبری استراتژیک و دسترسی به منابع جدید ژنتیکی را از طریق همکاری با مرکز تحقیقات سویا در برزیل تسهیل می‌کند. این رویکرد مزایای کوتاه و بلند مدتی برای کشور داشته و «گامی جهشی» در راستای ظرفیت‌ سازی ملی در حوزه تولید دانه‌ های روغنی به شمار می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس