کشاورزی حفاظتی اولویت نخست برنامه ششم توسعه کشور

کرج ـ ایرناـ رئیس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت که با توجه به اهمیت تامین مواد غذایی مردم، اجرای کشاورزی حفاظتی اولویت نخست برنامه ششم توسعه است.

 فرزاد زلقی در کارگروه حفاظتی کشاورزی در کرج افزود: در این طرح قرار است سالانه در 500 هزار هکتار زمین کشاورزی برنامه حاصلخیزی خاک اجرا شود.
وی با بیان اینکه دولت موظف به اجرای این طرح شده خاطرنشان کرد: این برنامه یک اقدام برای پایداری اکوسیستم است که بخشی از آنچه تولید می شود به خاک بازگشت داده خواهد شد زیرا اکنون یکی از چالش های بزرگ بخش کشاورزی کشور ناپایداری است.
زلقی گفت: در بازدید محققان بین المللی از کشور، این گونه مطرح کردند که ایران در 15سال ٱینده دچار بحران مواد آلی در خاک می شود، این درحالی است که در بیشتر نقاط کشور مواد آلی در خاک زیر شاخص نیم درصد است.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:اگر مواد آلی در خاک وجود نداشته باشد هر قدر کشاورزی را به کود،آب و فناوری مجهز کنیم باز هم پتانسیل تولید محدود می شود.
زلقی با بیان اینکه به دنبال پایداری در تولید هستیم اظهار داشت:حفظ منابع آب و خاک سیاست وزارت جهاد کشاورزی است،به همین منظور 2 قرارداد بین المللی با 17میلیون بودجه و در یک برنامه پنج ساله بسته شده است.
وی گفت: از 10میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده برای حفظ منابع آب و خاک حدود 3.5میلیارد تومان به کشاورزی حفاظتی اختصاص یافته است.
زلقی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که یک ردیف بودجه ملی را به کشاورزی حفاظتی اختصاص دهیم یادآور شد:قول هایی داده شده که در لایحه بودجه 97,این امر لحاظ شود.
رئیس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:در حالی که سطح کشاورزی حفاظتی در دنیا به 180میلیون هکتار رسیده این رقم در کشور ما هنوز به 100هزار هکتار نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس