کشت گیاه دارویی «گوجی بری» در ایران برای نخستین بار در مازندران

گوجی بری، نوعی گیاه مثمر دارویی با ارزش افزوده بیشتر از تمامی باغ های میوه و دیگر محصولات مشابه برای نخستین بار در ایران وارد عرصه کشاورزی مازندران شده است.

سیاوش جمشیدی که به مدت چهار سال برای تبدیل بذر گوجه بری به نهال و تطبیق آن با شرایط آب و هوائی ایران فعالیت تحقیقاتی کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت که بذر این گیاه در مزرعه تحقیقاتی اش در قائمشهر از اسفند ماه سال پیش تبدیل به نهال و در چند شهرستان مازندران توزیع شده است .

وی با اعلام این که بذر گوجه بری پس از تبدیل شدن به بوته تا رسیدن به مرحله نهال ۲ سال زمان برده است، افزود: تاکنون ۸۰ هزار اصله نهال از این گیاه تولید و ۵۸ هزار اصله آن را در شهرستان های ساری، نکا، جویبار، سیمرغ، نور و رامسر در مازندران و گرگان در استان گلستان و همچنین استان اصفهان توزیع کرده است.

این کشاورز محقق قیمت هر اصله نهال گوجه بری را ۴۰۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت که برای کاشت بذر این گیاه تا تبدیل شدن آن به نهال ۱۶ میلیارد ریال هزینه کرده است .

وی گفت که هزینه تولید این گیاه را بدون کمک گرفتن از جائی و به صورت شخصی تامین کرده و اکنون قصد دارد آن ار در تمامی مناطق مستعد ایران توزیع کند.

جمشیدی یکی از ویژگی های گیاه مثمر گوجه بری را تحمل بالای آن در برابر سرما تا ۲۷ درجه زیر صفر اعلام و اظهار کرد: این گیاه در تمامی مناطق ایران به جز مناطق جنوبی که دارای آب و هوای بسیار گرم است، قابل کشت و ثمردهی است .

وی افزود : نهال گوجی بری در سال سوم به ثمر می نشیند و در نخستین سال پنج کیلوگرم میوه تازه یا یک کیلوگرم میوه خشک می دهد.
این کشاورز مازندرانی، سازگاری این گیاه را هر نوع خاک را هم از دیگر ویژگی های آن برشمرد و گفت : با کشت این گیاه در یک هزار متر مربع زمین کشاورزی می توان ۵۰۰ کیلوگرم میوه خشک تولید کرد که ارزش اقتصادی آن ۲۵۰ میلیون ریال است .

وی نهال گوجی بری را از نوع گلدانی توصیف کرد و افزود که در یک متر مربع زمین تا ۵۰۰ اصله نهال گوجه بری به دست می آید.

جمشیدی پائین بودن هزینه کاشت ، داشت و برداشت را از دیگر ویژگی های گوجه بری برشمرد و گفت که کاشت این نوع گیاه زمینه اشتغال زایی را برای روستائیان فراهم کرده و می تواند از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کند.

کارشناس مسئول تولیدات گیاهی و باغبانی شهرستان قائمشهر هم به خبرنگار ایرنا گفت که گیاه دارویی گوجه بری برای نخستین بار در ایران توسط یک شهروند قائمشهری در این شهرستان کشت شده است .

جهانگیر قربانی با بیان اینکه این تولید کننده در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع ، ۸۰ هزار نهال گوجی بری از نوع قرمز و سیاه پرورش داده است، افزود: این کشاورز قائمشهری هم اکنون در حال توزیع نهال های پرورش یافته در دیگر شهرستان های استان و کشور است .

وی با اعلام این که گیاه گوجی بری در همه فصول سال قابل کشت است، گفت: اما بهترین زمان کشت این محصول نیمه دوم سال است .
کارشناس مسئول تولیدات گیاهی و باغبانی قائمشهر محصول گوجی بری را یک میوه شگفت انگیز به ویژه در درمان و پیشگیری از بیماری سرطان معرفی کرد و افزود: همچنین بالاترین غلضت آنتی اکسیدان در برگ گوجی بری وجود دارد که به عنوان چای و دمنوش استفاده می شود و دارای ارزش دارویی بالایی است.

گوجی بری چیست ؟

کشت گیاه مثمر گوجی بری در آسیا سابقه ۱۹۰۰ ساله دارد و یکی از مواد مهم در طب سنتی چین به شمار می رود.
این گیاه هم اکنون در قاره آمریکا از جمله کشور آمریکا و برزیل به عنوان نوعی گیاه دارویی ضد سرطان مورد استفاده قرار می گیرد .

گوجی بری، نخستین بار توسط یک محقق که در زمینه زندگی جامعه باستان تحقیق می کرد در یک منطفه از هیمالیا کشف شد. این محقق در مسیر پژوهش هایش متوجه شد که برخی از اعضای جوامع باستان در منطقه هیمالیا علاوه بر سلامت کامل جسمی، طول عمری بیش از ۱۰۰ سال داشتند و در تحقیقاتش یکی از عوامل مهم در این زمینه را مصرف گوجی بری دانست.

گوجی بری دارای غنی ترین منبع مواد غذایی در بین میوه ها از جمله خانواده ‘بری’ ها یا تمشک هاست.

این میوه کمیاب و گران قیمت در سال های اخیر در کشورهای غربی معرفی شده است و در حال ورود به بازار تجارت اروپا و آمریکا به عنوان یکی از باارزش ترین گیاهان دارویی و اکسیر جوانی و سلامتی است .

پژوهش های صورت گرفته در آمریکا نشان داده است که گوجی بری دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان در بین میوه هاست و به همین دلیل هم موجب کاهش رشد و عدم پیشرفت سلول های سرطانی و کاهش عوارض شیمی درمانی و مانع تشکیل تومور و رشد آن می شود.

اگر چه گوجی بری به تازگی وارد عرصه کشاورزی مازندران شده است تا در ایران معرفی و مصرف شود، اما گونه هایی از خانواده این گیاه مانند زغال اخته و تمشک به صورت بومی در ایران وجود دارد.

هم اکنون شرکتی با نام شرکت توسعه بری در ایران در زمینه تولید و واردات نهال و میوه بیش از ۱۵۴ گونه بری که دارای ارزش اقتصادی بالایی است، در حال فعالیت است.

گوجی بری، میوه ای خاص است که طعم شیرینی دارد و خشک شده آن مانند کشمش است . گوجی بری به صورت تازه، خشکبار، آب میوه و عصاره مصرف می شود. علاوه بر میوه ، برگ های این گیاه هم به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد.

تنظیم قند خون از جمله برای افراد دیابتی، تامین ۱۸۰ درصد از ویتامین ‘ آ ‘ مورد نیاز روزانه و جلوگیری از بیماری چشم دژنراسیون ماکولا، منبع سرشار آهن و اسید فولیک ( ۱۵ برابر اسفناج ) حاوی ۲۱ ماده معدنی از جمله روی ، کلسیم، ژرمانیوم، سلیوم و فسفر از جمله خواص میوه و دمنوش گیاه گوجی بری است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس