اختراع دستگاه آب‌زدایی کابینتی حبه‌قند با امواج در کشور

امین حاظروظیفه عضو هیأت علمی گروه مکانیک ماشین های کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه امروز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: برای آبزدایی از حبه قندهای مرطوب در آخرین مرحله از خط تولید حبه قند، از جریان هوای گرم استفاده می شود که بدلیل پایین بودن ضریب هدایت حرارتی حبه قند، فرآیند آبزدایی بسیار طولانی بوده و این عمل بطور یکنواخت صورت نمی پذیرد که سبب افت کیفیت محصول خشک شده و مصرف انرژی بسیار زیاد می شود.

وی هدف از اختراع حاضر را به منظور افزایش راندمان بهره‌وری از انرژی همراه با صرف زمان کمتر و افزایش کیفیت محصول خشک شده اعلام کرد و گفت: دستگاه آبزدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی در ظرفیت‌های متفاوت بر اساس مطالعات وسیع دانشگاهی و نتایج آزمایش‌های متعدد در نرم افزار Comsol multiphysics  بر اساس خصوصیات دی الکتریک  و حرارتی حبه قند و با بهره‌گیری از روش عددی المان محدود (EEM) با حداقل گرمایش غیر یکنواخت طراحی و ساخته شد.

به گفته حاظر وظیفه این دستگاه قادر است روزانه ۲۰ تن حبه قند را تا رطوبت مطلوب خشک کند که در عین حفظ کیفیت محصول، در مقایسه با روش  جریان هوای گرم مدت زمان فرآیند آبزدایی را ۹۰ درصد و میزان مصرف انرژی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

دانشگاه دولتی مراغه در ۱۳۶۶ تاسیس با عنوان آموزشکده کشاورزی مراغه تاسیس و در ۱۳۸۸ به دانشگاه مراغه ارتقاء یافته و در حال حاضر به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ استان آذربایجان شرقی در شهرستان مراغه واقع شده‌است. این دانشگاه در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار احداث شده و متشکل از چهار دانشکده کشاورزی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس