توسعه فناوری خودروهای برقی راهی به سوی صرفه جویی سوخت

یکی از موضوعات مطرح شده در مورد استفاده از خودروهای کم مصرف، این است که چرا در کشورمان به سمت خودرو‌های گاز سوز حرکت می‌کنیم و مانند مابقی کشورها به سمت توسعه خودرو‌های برقی حرکت نکردیم. این توضیح مهمی است که برای تدوین برنامه ریزی و استراتژی صنعت خودرو و بقیه حوزه‌های مشابه حائز اهمیت است.

فناوری خودرو‌های گاز سوز در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ وارد کشور شد. در آن دوره فناوری خودرو‌های گاز سوز از کشور‌های اروپایی و آمریکای جنوبی وارد کشور شد که با استفاده از این فناوری، صنعت CNG را در کشور توسعه دادیم.

از ۴۰ سال گذشته بسیاری از کشورها مانند اروپا و آمریکا به سمت صنعت CNG رفتند که علت اصلی حرکت آن هم جایگزینی یک سوخت پاک به جای بنزین و دیزل بود، بنابراین می‌توانست یک سوخت خوب و قابل قبول برای جایگزینی بنزین و دیزل باشد.

به تدریج با توسعه خودرو‌های برقی و فناوری بهره برداری از انرژی برق و خورشیدی در دنیا کشور‌های اروپایی و آمریکایی به سمت خودرو‌های برقی حرکت کردند و دلیل اصلی آن هم، این بود که آن‌ها فاقد منابع گازی در اروپا بودند، یا باید گاز را وارد می‌کردند یا اینکه گاز مصنوعی را به صورت زیست گاه تولید می‌کردند و این موضوع می‌توانست باعث شود گاز CNG داشته باشند.

با توسعه فناوری خودرو‌های برقی و امکان جایگزینی انرژی خورشیدی به جای CNG این امکان فراهم شد که آن‌ها به این سمت حرکت کنند و از مصرف خودروهای گازسوز صرف نظر کنند.


نادر آخوندی عضو هیئت مدیره انجمن CNG کشورگفت: ما در کشور منابع گازی زیادی داریم و به جای اینکه به سمت تولید خودروهای برقی برویم که مصرف برق زیادی دارد، بهتر است به سمت خودروهای گازسوز برویم. چرا که در کنار آن شبکه انتقال گاز خوبی در کشور داریم.

عضو هیئت مدیره انجمن CNG کشور ادامه داد: اگر به ازای هر یک لیتر بنزینی که مصرف نکنیم، گاز استفاده کنیم حدود  ۳۰ تا ۵۰ سنت صرفه جویی اقتصادی انجام داده ایم. بنزین تولیدی را خیلی راحت می‌توانیم از کشور خارج کنیم.

آخوندی گفت: مصرف گاز در کشور ما با سهولت راحتی انجام پذیر است. همچنین آلودگی خودرو CNG بسیار کم و به صرفه است.  یکی از مزیت های سوخت CNG این است، خودرو‌هایی که CNG مصرف می‌کنند ۲۵ درصد کربن کمتری را تولید می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن CNG کشور بیان کرد: در کشورمان حدود ۲۶۰۰ جایگاه سوخت CNG داریم که در کل دنیا حدود ۲۷ هزار جایگاه وجود دارد. از این میان ما مالک ۲۶۰۰ جایگاه هستیم.

آخوندی افزود: در دنیا حدود ۲۸ میلیون خودرو گاز سوز وجود دارد که سهم کشور ما حدود ۴ میلیون خودروست. این معنی این است که بازار بزرگی در کشور از منظر اقتصادی وجود دارد که فعالان اقتصادی شرکت‌هایی که به تولید کالا‌ها و عرضه خدمات در این حوزه می‌پردازند می‌توانند فعالیت گسترده‌ای را داشته باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن CNG کشور گفت: ما در کشور ۱۲۰۰ مرکز ارائه خدمات کارگاهی CNG داریم که از این ۱۲۰۰ حدود ۳۰۰ گرد A و B هستند و بقیه این کارگاه‌ها قادرند در زمان کوتاهی با برنامه ریزی به درجات بالا کیفی برسند.

چرا ما به سمت خودرو‌های برقی حرکت نمی‌کنیم؟

شهرام اتفاق کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگارگفت: یکی از پرسش‌هایی که برای جامعه ما مطرح می‌شود این است که چرا ما به سمت خودرو‌های برقی حرکت نمی‌کنیم و جهت گیری در کشور ما به سمت خودرو‌های CNG بوده است و در مسیر توسعه خودرو‌های CNG گام بر می‌داریم.

او بیان کرد: اروپایی ها تمایل زیادی به استفاده از گاز دارند، چرا که مصرف گاز طبیعی هم پاک بود و هم می‌توانست امکان ایجاد یک فرصت را در سبد سوخت اروپا ایجاد کند اما به تدریج با توسعه خودرو‌های برقی و ارزان شدن خودرو‌های الکتریکی و گسترش و ارزان شدن انرژی خورشیدی، اروپا و کشور‌های توسعه یافته به سمت خودرو‌های برقی حرکت کردند یعنی همه کشور‌هایی که فاقد منابع سوخت‌های فسیلی بودند ترجیح دادند که به سمت خودرو‌های برفی و سوخت الکتریکی حرکت کنند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: این وضعیت برای کشور ما متفاوت است، چرا که منابع گاز زیادی در کشور داریم. از مجموع ۱۹۷ هزار میلیارد متر مکعب گازی که در دنیا وجود دارد حدود ۳۲ هزار میلیارد متر مکعب آن متعلق به کشور ماست و حدود ۱۶.۲ درصد منابع گازی جهان است.

اتفاق تشریح کرد: یک شبکه خیلی بزرگ برای انتقال گاز در کشور داریم که بسیاری از کشور‌های دنیا و اروپایی فاقد این امکان برای جا به جایی گاز هستند، بنابراین ما با وضعیتی رو به رو هستیم که هم منابع عظیم گاز در کشور داریم و هم امکان انتقال گاز را در کشور داریم، به طوری که ۹۵ درصد جمعیت کشور دسترسی به منابع گازی دارند در حالی که در کشور‌های اروپایی و آمریکایی و سایر کشور‌هایی که به سمت توسعه خودرو‌های برقی می‌روند هم فاقد منابع گازی هستند و هم انتقال گاز از یک نقطه به یک نقطه دیگر باید به اشکالی به غیر از لوله کشی انجام شود و این هزینه گاز را بالا می‌برد.

او ادامه داد: این عوامل باعث شد تا آن‌ها به سمت خودرو‌های برقی بروند.  خوشبختانه این شرایط در کشور موجود است که همچنان از خودرو‌های گازی استفاده کنیم.

تولید برق، نیاز به سوخت فسیلی دارد

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: بخش بزرگی از برقی که در کشور‌های توسعه یافته تولید می‌شود با استفاده از سوخت فسیلی است، یعنی سوخت فسیلی مصرف می‌شود که خودرو برقی کار کند. زمانی ما شاهد خودروی برقی هستیم که از اگزوز آن دودی خارج نشود، اما این موضوع  به این معنی نیست که این خودرو پاک است و آلودگی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در آمریکا و اروپا زمانی که برای تولید هر کیلو وات برق، بخش قابل ملاحظه‌ای سوخت فسیلی مصرف می‌شود این بدان معناست که یک خودروی برقی که در جاده حرکت می‌کند مقادیر قابل ملاحظه‌ای سوخت فسیلی برای حرکت مصرف کرده و مقادیر قابل ملاحظه‌ای هم آلودگی ایجاد کرده است.

او با تاکید بر اینکه این بحث که کشور ما به سمت خودرو‌های برقی برود حرکت خوبی است، گفت: ما در کشورمان برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنیم. می‌توانیم در آینده بخش قابل توجهی از برقی که تولید می‌کنیم را به سمت انرژی‌های تجدید پذیر ببریم در این صورت این امکان فراهم می‌شود که برای تولید هر کیلو وات برقی که در کشور تولید می‌شود سهم سوخت‌های فسیلی کاهش و سهم سوخت انرژی تجدید پذیر افزایش پیدا کند.

کاکایی افزود: این امر منجر به تولید برق پاک تر می‌شود. علاوه بر این باعث کاهش تلفات انتقال برق در شبکه فعلی می شود، چرا که باعث آلودگی و مصرف غیر بهینه انرژی می‌شود پس بنابراین می‌توانیم به این سمت برویم.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: نکته قابل ملاحظه این است که برای حرکت به این سمت باید دید طی این فاصله زمانی از چه سوختی استفاده باید کنیم. الان اکنون ارزان ترین خودروی برقی در دنیا حدود ۳۵ درصد، ۳.۵ برابر قیمت ارزان‌ترین خودرو برقی است که در کشور ما می‌توانیم تولید کنیم.

او بیان کرد: اگر امروز بخواهیم خودروی برقی را جایگزین یک خودرو CNG یا بنزینی کنیم باید مبلغی حدود ۳.۵ برابر بیشتر پرداخت کنیم. علاوه بر این برای خرید خودرو و مبالغ قابل ملاحظه‌ای هم بیشتر برای سوخت آن خودرو برقی صرف کنیم.

کاکایی افزود: هم از منظر اینکه قیمت تمام شده خودرویی که تولید می کنیم چقدر است و هم از منظر آنکه چه سوختی استفاده می‌کنیم و چه میزان اقتصادی است را باید بررسی کنیم.  اکنون در کوتاه مدت خودرو برقی و سوخت الکتریکی گزینه‌های اقتصادی برای کشور ما نیستند و بهتر است که ما طی برنامه‌ای بلند مدت به آن سمت برویم.

از منظر کارشناسان بهتر است تا زمانی که به سمت تقویت خودروهای برقی می رویم، از سوخت CNG  استفاده کنیم چرا که دلایل قانع کننده‌ای هم وجود دارد که طی این فاصله چرا ما باید از این سوخت استفاده کنیم.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ، درباره استفاده از خودرو‌های برقی به جای خودرو‌های بنزینی، گفت: استفاده از خودرو‌های برقی و هیبریدی نیاز به زیرساخت دارد. از طرف انجمن خودروسازان در جلسات شورای شهر پیشنهاد داده ایم که در صورت استفاده از خودروهای برقی باید ساختمان ها به این سیستم برق مجهز شوند بدین معنا که برق پارکینگ در هر ساختمان باید به واحد مالک وصل شود.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: اینگونه زمانی که فرد اتومبیل خود را در پارکینگ می‌گذارد برق به آن متصل شده و تا صبح شارژ می‌شود، اما اکنون چنین زیرساختی فراهم نیست. در دنیا تعداد خودرو‌های برقی و هیبریدی محدود و تولید اندکی دارد. مشکل دیگر استفاده از خودروهای برقی، شارژ شدن باتری این خودروهاست.

نعمت‌بخش تصریح کرد: خوشبختانه خودروسازان کشور نمونه‌سازی خودرو‌های هیبریدی و برقی را انجام داده‌اند و هم‌اکنون منتظر هستیم تا نظر دولت را در این باره بدانیم. اکنون دولت تعرفه این خودرو‌ها را کاهش داده، اما اصولاً ساخت این خودرو‌ها ۴۰ درصد گران‌تر از خودرو‌های بنزینی بوده و ممکن است استقبال مردم از این خودرو‌ها کم باشد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: ساخت خودرو‌های هیبریدی نیاز به حمایت دولت دارد چرا که با استفاده از این نوع خودروها در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهیم کرد.

در شرایط کنونی که هزینه مصرف برق در کشور بالاست و تا زمانی که خود را در این زمان تقویت کنیم برای اینکه  مصرف بنزین را کاهش دهیم باید از خودروهای CNG  استفاده  کرد تا خودروهای هیبریدی و برقی به نتایج بهتری دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس