دیوار سبز چین؛ بزرگترین پروژه آبخیزداری جهان

بزرگترین پروژه آبخیزداری جهان با کاشت ۱۰۰میلیارد اصله درخت توسط دولت چین در حال انجام است. تاکنون ۶۶میلیارد اصله درخت کاشته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ چین در حال ساختن دیواری بزرگ است؛ اما نه از جنس سنگ و بتن؛ بلکه از جنس درختان تا جلوی اژدهای زرد طوفان شن و ماسه بیابان گبی بایستد و آن را به زانو درآورد.

چین بیش از 50 سال است با دشمنی به‌نام بیابانزایی و طوفان شن و ماسه درگیر است، طوفانی که از «کویر » نشأت می­‌گیرد. این کویر با 1.3 میلیون کیلومترمربع مساحت، چین را محاصره کرده و پنجمین کویر بزرگ جهان محسوب می­‌شود؛ و پیش از این به‌سرعت در حال ویران کردن بخشهایی از چین بوده است. قدرت ویرانی این طوفانها به‌قدری است که بسیاری از مردم چین را با بیماری­های قلبی عروقی حاد مواجه ساخته است.

چیزی که بیشتر از همه ترسناک است این واقعیت است که این مهمان ناخوانده بدون توقف به رشد خود ادامه می‌دهد. پیشرفت صحرای گبی که نزد چینی­ها به «اژدهای زرد» تعبیر می‌شود، منجر به خسارات بسیار از جمله آوارگی 350 هزار نفر شده و بسیاری را با فقر، بدبختی و فلاکت مواجه ساخته است.

تشکیل این بیابان در اواخر قرن گذشته به‌دلیل گسترش مزارع، فشار زیاد جمعیت، خشکسالی و بلایای طبیعی بود که بخشهای وسیعی از مرزهای شمالی چین را به بیابان و کویر تبدیل کرد. الآن دیگر بیابانزایی در آنجا یک مسأله واقعی شده است و به‌دلیل سرعت در پیشرفت، یکی از اصلی­‌ترین مشکلات زیست‌محیطی در چین به‌شمار رفته و این معضل تا مغولستان گسترش یافته است.

«دیوار بزرگ سبز» نسخه­‌ای است که توسط چینی­ها برای مقابله با اژدهای زرد پیچیده شده است. به‌اذعان آنها پروژه دیوار چین به‌لحاظ شرایط زیست‌محیطی منطقه، نه‌تنها برای نجات مردم شمال چین اهمیت دارد، بلکه برای امنیت حیاتی و اکولوژیکی چین به‌خصوص پایتخت‌نشینان نقش اساسی ایفا می­‌کند، از این فراتر چینی­ها معتقدند این پروژه می­‌تواند آثار و فواید محیط زیستی فراوانی در سطح جهان داشته باشد.

دولت چین برای متوقف کردن کویر و صحرا در سال 1978 برنامه جنگلکاری شمال، شمال شرق و شرق را در قالب پروژه «دیوار بزرگ سبز چین» تصویب کرد و این ممکن است بزرگترین برنامه زیست‌محیطی جهان باشد. در پروژه بزرگ دیوار سبز چین، دیواری به‌عرض 50 متر و طول 4500 کیلومتر با هدف افزایش جنگل از 5 درصد به 15 درصد ساخته می­‌شود.

هدف این طرح ایجاد 35 میلیون هکتار جنگل معادل 100 میلیارد اصله درخت است. مقرر شده این تعداد درخت بین سالهای 1978 تا 2050 کاشته شود و تاکنون کاشت بیش از 13 میلیون هکتار معادل 66 میلیارد اصله درخت انجام شده است. در 10 سال اول اجرای این پروژه 9 میلیون هکتار جنگل حاصل شده است و تا 2010 حدود 5 میلیون هکتار دیگر به مساحت جنگلها افزوده شده است.

در سال 2020 چین قرار است به پوشش 23 درصد از قلمروی چین و در سال 2050، به 26 درصد برسد. تاکنون از بین مزارع جنگلی تأسیس‌شده، 60 درصد متعلق به افراد، 30 درصد دولت و 10 درصد بقیه است.

دیوار بزرگ سبز چین به‌عنوان بزرگترین پروژه­ آبخیزداری دنیا قرار است با پیشروی بیابان بجنگد. این پروژه قرار است آب‌وهوا را بهبود بخشد. اگرچه این پروژه هنوز به پایان نرسیده است و  تا سال 2050 ادامه دارد، ولی اکنون می­‌توان شاهد دستاوردهای اولیه آن باشیم. پوشش جنگل در شمال چین از 5 درصد به 13.5 درصد افزایش یافته است و این منطقه را می­‌توان با اروپای غربی مقایسه کرد. به‌گفته پکن نتایج فوق‌العاده است؛ هزاران هکتار بیابان، تثبیت شده و فرکانس طوفانهای ماسه­‌ای، حدود 20 درصد کاهش یافته است. به‌گفته کارشناسان چینی در این پروژه درختان به‌عنوان بادگیر عمل می­‌کنند و از گسترش بیابان جلوگیری می­‌کنند. چینی­ها معتقدند این تلاش، بیابانزایی ناشی از عوامل انسانی را تا ده سال متوقف خواهد کرد و بخش اعظمی از اراضی خشک بار دیگر بارور و پایدار خواهند شد.

نتایج تنها به این موارد منحصر نیست؛ در مناطقی که نخستین درختان کاشته­ شده‌اند و جنگل به رشد و بلوغ خود رسیده است، میزان بارندگی بیشتر شده و خاک توانسته است آب باران را در خود جای دهد و نهرها از آن جاری شود و برخی جاهای دیگر که قبلاً رطوبت کمی داشتند اکنون پارکهای جنگلی مثل «پارک سیهانبا» قابل مشاهده و بازدید است که یکی از جاذبه­‌های طبیعی چین به‌شمار می­‌رود.

در سال 2015، ارتش خلق چین 300 هزار سرباز خود را برای کاشت درخت و ساخت زیرساختهای این پروژه بزرگ اختصاص داد. پیش‌بینی می­‌شود کمربند سبز با هزینه 8 میلیارد دلار از حومه پکن تا شمال چین از طریق مغولستان گسترش یابد.

جمهوری خلق چین قرار است با پروژه زیست‌محیطی «دیوار بزرگ سبز چین» در برابر همه شانسها، اولین قدرت در سیاستهای آبخیزداری، آمایش سرزمین و بیابانزدایی در دنیا باشد. رهبران کشوری که دارای رتبه­‌های نخست در آلودگی هوا در جهان است در تلاش هستند با انجام چنین پروژه­‌هایی، با بهبود کیفیت زندگی و آب‌وهوا، چین را به‌عنوان پیشتاز و سرآمد کشورهای حامی محیط زیست جهان معرفی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس