صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که نیاز بدن به انرژی را پس از چند ساعت گرسنگی شبانه تامین می‌کند. بعضی از افراد به‌دلایل مختلف صبحانه نمی‌خورند که این حالت، بدن را در معرض آسیب‌های جدی سلامت نظیر افزایش خطر دیابت نوع ۲ و چاقی قرار می‌دهد. همچنین، صبحانه ‌نخوردن موجب کمبود فولات، کلسیم، آهن و انواع ویتامین‌ها می‌شود که در وعده‌های دیگر جبران نمی‌شود.

حذف صبحانه یکی از عادت های غذایی اشتباه است که کمبود وقت یا بی‌اشتهایی دلایل بعضی افراد در این مورد است. حال آنکه این وعده غذایی بسیار مهم است و نیاز بدن به انرژی را تا ظهر تامین کرده و مانع از ریزه‌خوری می‌شود. 

البته مطالعات جدید نشان می‌دهد صبحانه ‌نخوردن بدن را در وضعیت کمبود ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد مطلوب اندام‌ها قرار می‌دهد. بر این اساس، افرادی که صبحانه نمی‌خورند با کاهش جذب ویتامین‌ها و املاح در وعده‌های دیگر غذا مواجه‌اند. فولات، کلسیم، آهن و ویتامین‌های A، B1، B2، B3، C و D مهم‌ترین ریزمغذی‌ها هستند که جذب آنها دچار اختلال می‌شود و کمبودشان اتفاق می‌افتد. 

حذف صبحانه همچنین موجب عدم‌تعادل غذایی را نیز در پی ‌دارد. افرادی که صبحانه نمی‌خورند مقدار بیشتری غذا در وعده ناهار و شام میل می‌کنند و تمایل به ریزه‌‌خوری در آنها بیشتر است. از طرفی، عدم‌توجه به کیفیت غذایی و مصرف تنقلات ناسالم نیز در آنها بیشتر است که می‌تواند زمینه‌ساز اضافه وزن و بیماری‌های ناشی از آن مانند دیابت شود. 

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد