آخرین وضعیت واحدهای صنعتی احیا شده

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: امسال هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در سطح کشور به چرخه تولید بازگشتند که از این تعداد هزار واحد تولیدی در داخل شهرک‌های صنعتی استقرار دارند.

محسن صالحی نیا روز پنجشنبه در بجنورد اظهارکرد: هم اکنون، ۷۰ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در کشور فعال هستند که از این تعداد، ۴۵ هزار واحد تولیدی صنعتی و معدنی در شهرک‌های صنعتی مستقرند.

وی گفت: تا پایان امسال تعداد واحدهای احیا شده در کشور به ۲ هزار واحد خواهد رسید.

وی افزود: ۲۳ درصد از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با رکود مواجه‌اند که بخشی از مشکلات آنها به فرآیند تولید و بازسازی و نوسازی باز می‌گردد و بخش دیگر هم به علت کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از تحریم است.

به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نه تنها احیای واحدها در برنامه‌های این سازمان است بلکه حفظ واحدهای فعال و افزایش ظرفیت تولید نیز از برنامه‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از واحدهای تولیدی کشور با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصد کار می‌کنند، اظهارکرد: این واحدها باید به ظرفیت حداقل ۵۰ درصد برسند و به همین دلیل اقدامات سازمان صنایع کوچک برای این پایش و کمک به این واحدها مستمر است.

صالحی نیا به اقدامات کارگروه رفع موانع تولید و نقش عمده‌ای که در فعال‌سازی واحدهای تولیدی دارند، اشاره کرد و افزود: یکی از انتقاداتی که به مصوبات این کارگروه وارد می‌شود این است که بانک‌ها به آن توجه ندارند و به همین دلیل امسال در متن قانون مربوط به این کارگروه درج شد که ۵ خبره بانکی با معرفی استانداران در کارگروه وارد شوند تا نقطه اتصال بین بانک‌ها و کارگروه رفع موانع تولید شوند.

خوشه‌های صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به پایان یافتن توانمندسازی صدمین خوشه صنعتی کشور اشاره کرد و افزود: تا سال ۱۴۰۴ باید ۴۰۰ خوشه صنعتی را به این مرحله برسانیم و هم اکنون این خوشه‌ها با مطالعه و نوع محصول در اقصی نقاط کشور شناسایی شده است.

وی در باره توسعه صنایع پایین دستی و ناحیه‌های صنعتی کشور گفت: روند به‌ رشدی در ناحیه‌ها و شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد و عملیات ۳۷ هزار واحد تولیدی دیگر نیز در دست اجرا است.

بر اساس آمارها در مجموع حدود ۸۴ هزار واحد صنعتی در کشور وجود که ۹۳ درصد از آنها را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس