اسید چرب ترانس روغن خوراکی کمتر از 2 درصد شد

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران گفت: اسیدهای چرب ترانس روغن مصرفی کشور به کمتر از 2درصد رسیده است که تلاش داریم آن را به صفر برسانیم.

«هدایت حسینی» در نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فراورده های صنایع و ماشین آلات وابسته افزود: در دهه 80 اسیدهای چرب ترانس روغن های خوراکی بیش از 15 تا 20 درصد بود اما با همکاری صنعت روغن کشی و سازمان های بهداشتی و نظارتی همانند وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد اکنون اسیدهای چرب ترانس بیشتر روغن های ما به کمتر از 2 درصد رسیده که بیانگر کاهش یکی از عوامل خطر است.
وی تاکید کرد اسیدهای چرب اشباع به اندازه اسیدهای چرب ترانس خطرناک نیست اما در دیدگاه تغذیه ای دارای محدودیت مصرف روزانه است.
وی اضافه کرد: با توجه به سرانه سالیانه 19 تا 21 کیلوگرمی مصرف روغن در کشور باید میزان اسیدهای چرب اشباع کاهش یابد که اکنون سیاستگذاری همکاران ما در سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا ودارو بر این پایه است.

** غنی سازی روغن خوراکی
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران اعلام کرد: مردم کشور ما با کمبود جدی ویتامین دی روبرویند؛ به طوری که در برخی مناطق کشور 100 درصد خانم ها و آقایان و در برخی مناطق 70 تا 80 درصد آنان از این امر رنج می برند.
«کمبود این ویتامین در پیشگیری از برخی بیماری های غیرواگیر همچون شکستگی و پوکی استخوان و حتی ایجاد سرطان در حال اثبات است و به نظر می رسد غنی سازی این ویتامین در برخی مواد غذایی می تواند در بهداشت و سلامت انسان موثر باشد».
وی گفت: پایداری ویتامین دی در تولید و فراوردهای غذایی (سرخ کردنی) باید مورد توجه قرار گیرد که در این بخش انتظار داریم همکاری های نزدیک بین دانشگاه، صنعت روغن و صنایع غذایی کشور صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فراورده های صنایع و ماشین آلات وابسته (seedex2017) (هفتم مهرماه) در بوستان گفت و گو گشایش یافت.
این رویداد تخصصی که با حضور نمایندگانی از 11 کشور خارجی برگزار شده است، تا دهم آذرماه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس