افزایش تجارت خارجی کشور به ۷۹ میلیارد دلار

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با گذشت ۱۱ ماه از سال و با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها ۳۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که نسبت به سال گذشته رشد خوبی را نشان می‌دهد.

فرهاد دژپسند امروز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت گفت: فعالان اقتصادی بر اثر پیش بینی بودجه ۹۹ در مورد اخذ مالیات نگران هستند، در حالی که باید بگویم رویکرد دولت و وزارت اقتصاد اصلا این نیست که برای تامین مالی خزانه و وصول مالیات به فعالان اقتصادی شناسنامه دار فشار بیاورد.

وی افزود نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی قابل قبول نیست و خزانه نیز باید به روش صحیح تامین مالی شود.

دژپسند هممچنین با تاکید بر اینکه در مسیر حداکثر سازی وصول اصول را زیر پا نمی‌گذاریم، بیان کرد: چاره‌ای جز اخذ مالیات برای جبران درآمدهای نفتی نداریم و در یک سال گذشته سعی کرده‌ایم مالیات را صرفا از ابزار درآمد خارج و آن را تبدیل به یک ابزار اقتصادی کنیم و همچنین یه دلیل ممانعت از تنش‌های غیر اصولی بازار ارز و سکه  طبیعی است که از ابزارهای مالیاتی استفاده کنیم.

دژپسند با بیان اینکه وضعیت سال گذشته از نظر تحقق درآمد صادرات غیر نفتی خوب بود، ادامه داد:  نرخ بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی خوب نبود، بنابراین برای بازگشت آن از ابزارهای مالیاتی استفاده کردیم.

وعده دژپسند برای بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان: هیچ گاه ابزار مالیات را چکشی بر سر صادرکنندگان نکردیم و بنابراین به محض اینکه از بازگشت ارز حاصل از صادرات اطمینان یابیم، مالیات بر ارزش افزوده صادرات به صادرکنندگان بازگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه بنای فشار مالیاتی بر صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی نداریم، افزود: اگر نتوانستیم از طریق پایه‌های جدید مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیات درآمد کسب کنیم، حتما خلاف قانون و مقررات به سمت افزایش مالیات و فشار به فعالان اقتصادی نمی‌رویم.

به گفته دژپسند، منوط شدن بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات غیر نفتی به بازگشت ارز حاصل از صادرات به علت اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

وزیر اقتصاد با اشاره به تجارت ۷۹ میلیارد دلاری کشور در ۱۱ ماهه نخست امسال گفت: ۸۵ درصد از واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای که مورد نیاز تولیدکنندگان است را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: بار اصلی تامین ارز مورد نیاز واردات کشور بر دوش صادرکنندگان است ضمن آنکه بخشی از این ارز در سامانه نیما عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس