افزایش دی‌اکسید کربن بر همه آبزیان اثر خواهد گذاشت

یک مطالعه بزرگ حاکیست که تمام انواع موجودات ساکن اقیانوس‌ها دستخوش پدیده اسیدی شدن آب‌ها خواهند شد که ناشی از افزایش تولید دی اکسید کربن توسط جامعه مدرن است.

به گزارش ایسنا، این مطالعه که هشت سال طول کشیده و ۲۵۰ کارشناس و متخصص علوم زیست‌محیطی در آن شرکت داشته‌اند نشان می‌دهد که به خصوص نوزادان دریایی در این میان آسیب‌پذیر خواهند بود.

این بدان معنی است که شمار ماهی‌های “روغن” (Cod) که به بزرگسالی خواهند رسید می تواند به یک چهارم یا کمتر کاهش یابد.

این ارزیابی محصول پروژه “بیواسید” است که توسط موسسات آلمانی هدایت می شود. قرار است خلاصه ای از یافته های اصلی این ارزیابی در ماه نوامبر در نشست سالانه مذاکره کنندگان آب و هوایی سازمان ملل که امسال در شهر بن برگزار خواهد شد عرضه شود.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، نویسندگان گزارش “تاثیر بیولوژیکی اسیدی شدن اقیانوس‌ها” می گویند که بعضی از جانوران ممکن است مستقیما از گرمایش بهره ببرند اما حتی این گروه هم احتمالا در اثر تغییرات در شبکه غذایی به دلیل گرمایش به طور غیرمستقیم آسیب خواهند دید.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات ناشی از اسیدی شدن در اثر تغییرات اقلیمی، آلودگی، توسعه سواحل، ماهیگیری بی رویه و کودهای کشاورزی بدتر خواهد شد.

اسیدی شدن اقیانوس ها به این دلیل اتفاق می افتد که دی اکسید کربن آزاد شده در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی در آب حل می‌شود و به تولید اسید کربنیک منجر می‌شود که PH (خاصیت اسیدی یا بازی) آب را تغییر می‌دهد.

از زمان شروع انقلاب صنعتی میانگین PH آب‌های سطحی اقیانوس ها از ۸.۲ به ۸.۱ کاهش یافته یعنی میزان اسیدی بودن آب ۲۶ درصد بالا رفته است.

کارشناسان از سال ۲۰۰۹ در این برنامه مشغول مطالعه تاثیر اسیدی شدن بر آبزیان در جریان دوره‌های مختلف حیات، چگونگی تاثیر آن بر شبکه غذایی و امکان تخفیف این آثار از طریق انطباق تکاملی بوده‌اند.

بعضی از مطالعات در آزمایشگاه بود اما سایر مطالعات در دریای شمال، بالتیک، اقیانوس منجمد شمالی و پاپوآ گینه نو انجام شد.

ترکیبی از بیش از ۳۵۰ مقاله علمی در مورد تاثیر اسیدی شدن اقیانوس ها آشکار می کند که تقریبا نیمی از گونه های جانوری که آزمایش شدند واکنشی منفی به افزایش متوسط تراکم دی اکسید کربن در آب داشتند.

دکتر کارول ترلی، متخصص اسیدی شدن اقیانوس از آزمایشگاه دریایی پلی موت این آزمایشات را فوق‌العاده مهم می داند.

او در این باره گفت: این مطالعه باعث شناخت گسترده ای درباره تاثیر اسیدی شدن بر طیف وسیعی از ارگانیسم های دریایی از میکروب ها گرفته تا ماهی ها داشته است.

او تاکید کرد: با نزدیک شدن مذاکرات تغییرات اقلیمی سازمان ملل در ماه نوامبر امسال در بن، حالا خوب می‌دانیم که اقیانوس ها و اکوسیستم های آن را نباید نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس