افزایش صادرات ایران به هند در سال ۹۷

صادرات کالایی ایران به هند با وجود کاهش در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ از سال ۱۳۹۶ روند افزایشی به خود گرفته و در سال گذشته به ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تجارت هند با ایران پرداخته و نوشته است: بررسی آمارهای تجارت کالایی بدون نفت خام ایران با هند براساس آمارهای گمرک نشان می‌دهد واردات ایران از هند در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ کاهش یافته اما از سال ۱۳۹۶ بار دیگر روند افزایشی در پیش گرفته و در سال ۱۳۹۷ به ۲٫۸ میلیارد دلار رسیده است. با این حال این رقم از واردات ایران از هند همچنان از رقم حدود ۳٫۸ میلیارد دلاری واردات ایران از این کشور در سال ۱۳۹۳ پایین‌تر است.

براساس آمارهای گمرک ایران، صادرات ایران به هند نیز در سال ۱۳۹۷ کاهش یافته و به رقم حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است. صادرات ایران به هند در سال ۱۳۹۷ در کمترین مقدار خود از سال ۱۳۹۳ بوده است. تفاوت قابل توجه آمار صادرات ایران به هند (آمار گمرک) با واردات هند از ایران (مرکز تجارت بین‌المللی) به علت حذف کد ۲۷۰۹۰۰ در آمارهای گمرک ایران است.

در فهرست اقلام عمده صادراتی ایران به هند «متانول» با ارزش صادرات حدود ۳۸۳ میلیون دلاری (این رقم براساس آمار مرکز تجارت بین المللی ۴۸۵ میلیون دلار بوده است) مهم‎‌ترین کالای صادراتی ایران به هند و «برنج نیمه سفید و کامل سفید» با ارزش واردات حدود ۱٫۴ میلیون دلاری (مشابه اطلاعات مرکز تجارت بین المللی)، مهم‌ترین کالای وارداتی ایران از این کشور بوده است.

براین اساس متانول، اوره، آمونیاک بدون آب، قیر نفت، تولوئن، پروپان مایع شده، خرما مضافتی تازه یا خشک کرده، بوتان مایع شده، سایر پلی کلروروینیل و آهن و فولاد غیرممزوج مهم‌ترین اقلام صادراتی بدون نفت خام ایران به هند در سال ۱۳۹۷ بوده‌اند.

از سوی دیگر علاوه بر برنج نیمه سفید یا برنج کامل سفید شده، چای سیاه، الکترودهای زغالی، کنجاله و سایر آخال‌های جامد، اکسید آلومینیوم، سایر کاغذ مقوا قشر نزده، فروسیلیکومنگنز، فرومنگنز داری بیشت از ۲% وزنی کربن، چای سیاه تخمیر شده و سایر مکمل‌های دارویی برای خرده فروشی اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور در سال ۱۳۹۷ بوده‌اند.

تجارت کالایی هند با ایران و خاورمیانه

بر اساس آمارهای مرکز تجارت بین المللی، کشور هند در سال ۲۰۱۸ از مجموع حدود ۵۰۸ میلیارد دلار واردات از جهان، حدود ۱۲۲ میلیارد دلار را از منطقه خاورمیانه که حدود ۱۵ میلیارد آن را از کشور ایران وارد کرده است. واردات هند از جهان در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ با رشد ۱۴٫۳ درصدی مواجه شده است.

سهم خاورمیانه در تامین نیاز وارداتی هند در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۴ درصد بوده که این سهم نسبت به سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش یافته است. سهم ایران از کل صادرات خاورمیانه به هند از ۱۱٫۱ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۱۲٫۱ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

همچنین براساس این گزارش سهم ایران در تامین نیاز وارداتی هند در سال ۲۰۱۸ حدود ۳ درصد بوده که این سهم نیز نسبت به سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷، واردات هند از خاورمیانه با رشد حدود ۳۱ درصدی و واردات آن از ایران با رشد حدود ۳۳ درصدی مواجه شده است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارش خود نوشته است: با وجود رشد ۳۳٫۵ درصدی واردات هند از ایران در سال ۲۰۱۸، بخش عمده این رشد ناشی از افزایش صادرات کالاهای نفتی تحت تعرفه ۲۷۰۹ بوده است. در حالی که در برخی از کالاهای عمده صادراتی ایران در این سال شاهد افت صادرات ایران به هند بوده‌ایم و نکته جالب این است که در مورد این کالاها کل واردات هند از جهان نه تنها کاهش نداشته بلکه با افزایش همراه بوده است.

به عنوان نمونه واردات پلی وینیل کلراید هند از ایران از ۹۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ با نرخ ۸۳ درصد کاهش یافته در حالی که واردات هند از چهان در این کالا از ۱٫۹۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲٫۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ با نرخ ۱۷ درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس