افزایش یک تا ۳ هزار تومانی قیمت برنج‌های وارداتی

گزارش‌ میدانی نشان می‌دهد قیمت برنج‌های وارداتی در بازار افزایش یک هزار تا ۳ هزار تومانی داشته است. کارشناسان کاهش میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را علت افزایش قیمت برنج‌های خارجی می‌دانند.

رصد بازار نشان می‌دهد برنج‌های هندی در بازار افزایش یک تا یک هزار و 500 تومانی و برنج های پاکستانی افزایش 2 تا 3 هزار تومانی داشته اند.

علت افزایش قیمت برنج‌های وارداتی در ماه اخیر کاهش واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته عنوان می‌شود.

 انجمن واردکنندگان برنج حداکثر میزان برنج خارجی که اجازه ورود به کشور از ابتدای سال تا کنون پیدا کرده است را حداکثر 930 هزار تن عنوان می‌کند. این رقم درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان واردات برنج به کشور بیش از 110 هزار تن بوده است.

دلیل کاهش واردات برنج به کشور عدم تخصیص ارز به آن عنوان می‌شود که اکنون در گمرک مانده‌اند و هزینه انبار یا دموراژ به آن‌ها اضافه می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی یکی از مخالفین واردات برنج است این وزارتخانه چرایی مقاومت در برابر واردات را تولید مناسب داخلی عنوان می‌کند.

عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، چندی پیش از خودکفایی تولید برنج در کشور خبر داد و گفت: بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، سرانه مصرف برنج هر نفر 35 کیلوگرم است و بر اساس نیاز جمعیت 83 میلیونی کشور تولید دو میلیون و 900 هزار تن برنج کافی است و نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

به گفته وی؛‌ در 6 ماهه نخست امسال، حدود 960 هزار تن برنج وارد شده است که بخشی از آن، توزیع و بخش دیگر را می‌توانیم به‌عنوان ذخایر راهبردی ذخیره کرد.

بخشنده معتقد است؛ متوسط سطح زیر کشت برنج در سه سال گذشته در کشور، حدود 600 هزار هکتار بوده که در سال جاری در برخی استان‌ها سطح زیر کشت برنج افزایش یافته و به 830 هزار هکتار رسیده است که نشان می‌دهد 230 هکتار افزایش زیر کشت داشتیم و بر این اساس یک میلیون تن بیشتر برنج تولید شده است و نیازی به واردات نداریم.

به گزارش ایلنا؛  گزارش وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد میزان تولید برنج در سال زراعی گذشته، دو میلیون و 100 هزار تن و میزان واردات برنج نیز پارسال، یک میلیون و 680 هزار تن بوده است یعنی رقمی بیش از نیاز کشور. با این حال شاهد افزایش چشمگیر قیمت برنج به ویژه برنج داخلی در کشور بودیم. به نظر می‌رسد به رغم تولید مناسب برنج داخلی در کشور به دلیل قیمت بالای آن نسبت به برنج خارجی، لازم است واردات این کالا پرمصرف به میزان نیاز همچنان ادامه داشته باشد تا برنج از سفره اقشار کم درآمد جامعه حذف نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس