الزامات اجرای طرح زراعت چوب

قائم مقام رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در برنامه ششم ٧٥ هزار هکتار زراعت چوب انجام خواهد شد و اولویت اول اراضی اشخاص است.

ناصر مقدسی، در ارتباط با طرح ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در راستای حفاظت از جنگل‌ها در برنامه ششم توسعه ٧٥ هزار هکتار زراعت چوب انجام خواهد شد.

مقدسی با اشاره به اینکه حدود 220 هزار هکتار زراعت چوب وجود دارد که متعلق به مردم است، خاطرنشان کرد: باید سیاست‌های تشویقی برای زراعت چوب مثل اعطای وام‌های کم بهره، تامین نهال رایگان و خدمات فنی، آموزش و ظرفیت سازی و تقویت تولید کنندگان و خرید تضمینی را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه طرح زراعت چوب در مساحت ۷۵ هزار هکتار تدوین و مسائل مربوط به بخش صنعت نیز هماهنگ شده است.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: از دیگر مناطق مستعد برای زراعت چوب، اراضی هستند که در حال حاضر کاربری جنگل ندارند، اما می‌توانند با روش‌های مختلف مانند استفاده از آب‌های غیرمتعارف و زهکشی خاک و سایر تکنیک‌های فنی نسبت به کاشت گونه‌های مختلف در آن‌ها اقدام نمود. اراضی محدوده پادگان ها، تبدیل اراضی سبزی و صیفی کاری خصوصاً کلان شهر‌ها که از آب‌های غیرمتعارف استفاده می‌کنند و نیز اراضی محدوده صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی را می‌توان بدین کار اختصاص داد.

مقدسی در ارتباط با چگونگی کشت گونه‌های مختلف خاطرنشان کرد: با همکاری بخش تحقیقات در هر محلی گونه خاص مناسب با آن منطقه کشت خواهد شد که باید از نظر کیفی، اقتصادی و زیست محیطی دارای توجیهات لازم باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به موازات توقف بهره برداری از جنگل‌های طبیعی، دو رویکرد اصلی توسعه زراعت چوب و افزایش حجم واردات به منظور تامین منابع سلولزی و چوب مورد نیاز واحد‌های صنعتی کشور که در حال حاضر حدود ۶ میلیون متر مکعب و 13 میلیون مترمکعب ظرفیت‌های برنامه‌ریزی شده این بخش است، مورد تاکید است.

مقدسی با اشاره به اینکه باید خارج از محدوده جنگل‌های طبیعی، زراعت چوب را انجام داد، افزود: در این رابطه اولویت اول اراضی اشخاص است.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و چند استان دیگر، مردم زراعت چوب را به واسطه اقتصادی بودن، انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس