امضای تفاهمنامه‌ جدید ایمیدرو در حوزه مس

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۱ هزار هکتار تفاهمنامه با ایمیدرو در حوزه مس امضا شده و میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و در حالت خوش‌بینانه در عرض ۳۶ ماه این پروژه عملیاتی خواهد شد.

محمدرضا مس‌فروش، امروز ۱۵ بهمن ماه، در نشست خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در ایام دهه فجر ۶۰ واحد صنعتی در حوزه صمت با حدود ۹ هزار میلیارد تومان آماده افتتاح است، البته این به این معنا نیست که تمام ۶۰ واحد در ایام دهه فجر افتتاح خواهند شد، همچنین اشتغال این واحدها ۴ هزار و ۴۷۵ نفر است و از این تعداد پروژه ۵۴ واحد افتتاحیه و تنها ۶ واحد کلنگ‌زنی است.

وی افزود: از میان پروژه‌های مذکور در حوزه تولید، ۲۸ واحد کانی و غیرفلز به ارزش ۲ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان با اشتغال ۸۲۸ نفر، ۱۸ واحد کانی فلزی به ارزش ۵ هزار ۵۷۵ میلیارد تومان با اشتغال ۱۶۷ نفر و شش واحد صنایع غذایی و دارویی به ارزش ۳۵۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اشتغال ۳۴۹ نفر است.

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در پروژه‌های دهه فجر در سرمایه‌گذاری رتبه سوم، در تعداد واحدهای صنعتی رتبه چهارم و در میزان اشتغال‌زایی دارای رتبه اول هستیم، بیان کرد: معمولا نرم تحقق جواز تاسیس در کشور ۹ درصد اما در استان ۱۹ درصد محقق شده و در ۱۰ ماهه امسال تعداد جوازهای تاسیس در حوزه سرمایه‌گذاری ۴۸ درصد و میزان اشتغال ۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

مس‌فروش خاطرنشان کرد: در پروانه بهره‌برداری در ۱۰ ماهه گذشته با احتساب طرح‌های دهه فجر رشد جدی را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که حاصل تلاش همکاران در دوره قبل است. میزان اشتغال در بخش صنعت در استان ۶ هزار نفر اعلام شده است اما تهران آن را ۹ هزار نفر اعلام کرده که غیر فنی است اما براساس آمار ۹ ماهه میزان اشتغال بخش صنعت و اصناف نسبت به کل میزان تحقق‌یافته سال گذشته، ۴۱ درصد رشد داشته و تا ۹ ماهه امسال ۴۰ هزار و ۱۹۶ نفر محقق شده است.

وی در خصوص میزان رشد کالاهای مهم در سازمان صمت اضافه کرد: در تولید کاغذ ۱۲ درصد، سیمان ۱۲ درصد، روغن نباتی ۱۵درصد، کنستانتره آهن ۸ درصد، کاشی و سرامیک ۱۷ درصد و کنستانتره مس رشد ۸۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان خراسان رضوی تصریح کرد: یک پهنه ۳۰ هزار کیلومتری در حوزه ایمیدرو در اختیار شرکت نوسازی و توسعه صنایع معدنی کشور قرار گرفته است. این شرکت برای انجام کارهای اکتشافی وارد استان شده است زیرا ریسک کارهای اکتشافی بالاست و سرمایه‌گذار بخش خصوصی از عهده آن بر نمی‌آید به همین دلیل این کار توسط بخش دولتی انجام و سپس به بخش خصوصی واگذار می‌شود. همچنین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور نیز برای احیا معادن کوچک وارد این جریان شده است، در این راستا ۱۱ هزار هکتار تفاهمنامه با ایمیدرو در حوزه مس امضا شده و میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. در حالت خوش‌بینانه ۳۶ ماهه این پروژه عملیاتی خواهد شد.

مس‌فروش عنوان کرد: میزان حقوق دولتی رشد غیر عادی داشته و علت آن مربوط به سنگ آهن است و امیدواریم تاحدودی منطقی‌تر شود. در سرمایه‌گذاری خارجی رتبه اول در سرمایه‌گذاری و رتبه دوم در تعداد پروژه‌ها را کسب کرده‌ایم. همچنین تعداد پروژه‌ها ۱۷ مورد با سرمایه‌گذاری ۱۲۸.۸ دهم میلیون دلار است.

وی ادامه داد: در حوزه تسهیلات رونق و تبصره ۱۸ در استان اتفاق خوبی رخ نداده و انتظار داریم در روزهای پایانی سال بانک‌های عامل جبران مافات کنند. سهم استان حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است که ۱۱۲ میلیارد تومان آن محقق شده است، تسهیلات تبصره ۱۸ قانون در بودجه سال ۹۸، ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که سهم استان حدود ۵.۴ درصد است.

در ادامه حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: در سال ۵۷ در شهر مشهد به تعداد انگشتان دست واحد صنعتی وجود نداشت اما امروز ۶ هزار واحد صنعتی و ۵۵۰ واحد معدنی ایجاد شده است، بهترین رشد اقتصاد ایران در تاریخ کشور مربوط به دهه ۴۰ بوده که رشد ۱۷.۵ درصدی را تجربه کرده‌ایم اما بیشتر نقطه صقل آن در صنایع مونتاژ بوده است.

وی افزود: در دهه ۴۰ به قدری صنعت وارد کشور شد که نیرویی برای کار در آن وجود نداشت و کسی به دنبال دانش فنی و فناوری نبود همچنین بعد از انقلاب هم مجدد درگیر صنعت مونتاژ و ورود ماشین‌آلات شدیم و کمتر سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان رفته‌ایم. درحال‌حاضر کارخانه‌جات نساجی که در ۲۰ سال پیش تاسیس شده‌ بودند، امروز با افت بازار مواجه شده است زیرا نتوانستیم در این بخش با فناوری و دانش روز حرکت کنیم اما درحال‌حاضر در بخش صنایع دارای فناوری شده‌ایم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مواردی که جلوی توسعه را گرفته، تصدی‌گری بیش از حد دولت است؛ بعد از انقلاب بسیاری از شرکت‌های خصوصی به دولتی تبدیل شدند و این امر سبب اجرای اصل ۴۴ شد. از دهه ۷۰ به بعد در برخی از بخش‌ها واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت که دارای نتایج بسیار مثبت بود. در نتیجه هر کجا تصدی‌گری دولت کاهش و واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفته، کار مردم روان‌تر شده است.

حسینی بیان کرد: درحال‌حاضر در استان شاهد حضور آقای رزم‌حسینی هستیم که حضور و تفکر ایشان سبب نزدیکی بخش خصوصی، دولتی، قضایی و ائمه جمعه شده که باید آن را به فال نیک گرفت. در راستای سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و برنامه‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت کاهش حجم تصدی‌گری دولتی و افزایش چابکی و کیفیت خدمت‌رسانی و با هدف ارتقای مشارکت‌های مردمی تخصصی در حوزه تولید و تجارت در انجام امور اجرایی، تفاهمنامه‌ای امضا شده که براساس آن از ۲۸ دی ماه تفویض‌ اختیاراتی از طرف وزارت صمت به ۱۲ استان واگذار شده است.

وی در خصوص موارد تفویض اختیار به خانه صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: ارائه معاضدت و مشاوره در ارتباط با صدور مجوزهای تأسیس و توسعه داخل شهرک‌های صنعتی، همکاری، نظارت و ارائه پیشنهاد در خصوص تخصیص و توزیع سوخت واحدهای صنعتی و معدنی، برگزاری و مدیریت مراسم روز ملی صنعت و معدن در سطح استانی و ملی با مشارکت سایر تشکل‌ها، دعوت از نماینده خانه صنعت، معدن و تجارت در شورای‌عالی معادن و شورای معادن استان (بدون حق رای) با نظر شورا، عضویت یکی اعضای هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان در هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان، شناسایی واحدهای تولیدی مشکل‌دار و برگزاری جلسات کارشناسی برای بررسی مسائل مربوطه و معرفی به دبیرخانه ستاد تسهیل استان‌ها جهت بررسی در ستاد و دعوت از نماینده خانه صنعت، معدن و تجارت در کمیته‌ها، کمسیون‌ها و جلسات مرتبط با بخش تولید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها جهت بهره‌مندی از نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از جمله موارد تفویض اختیار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس