انبار کردن ۳ میلیون تن گندم توسط کشاورزان به دلیل نرخ خرید تضمینی

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی سال زراعی گذشته ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد، اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و سه میلیون تن گندم در انبارها باقی بماند.

به گزارش چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « عباس کشاورز» با بیان اینکه این کشاورزان منتظر سال زراعی جدید هستند تا بلکه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند افزود: سازمان هواشناسی کشور برای سال زراعی جدید،  پاییز و زمستان مطلوبی را برای کشور پیش بینی کرده و به این ترتیب پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۴ میلیون تن گندم تولید داشته باشیم.

وی براین باور است که گندم تولیدی در صورتی به صورت کامل به بازار عرضه می‌شود که قیمت خرید تضمینی برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

وزارت جهاد کشاورزی افت ۱۰ درصدی گندم را تایید نکرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره مقیاس‌های اندازه گیری افت گندم گفت:  درخصوص میزان افت گندم بزرگنمایی شده  و به هیچ وجه افت ۱۰ درصدی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیست.

وی با بیان اینکه برای گندم دو نوع افت مفید و غیرمفید در نظر گرفته می شود تصریح کرد: برای تشخیص افت غیرمفید از مقیاس الک استفاده می شود که چندان تاثیرگذار نیست و در میزان آن تاثیر قابل توجهی ندارد.

کشاورز ادامه داد: البته در خصوص افت مفید میزان اندازه گیری شده با الک ۲ در ۲۰ حدود چهار درصد افت بیشتر را نسبت به الک ۲ در ۲ نشان می‌دهد که البته گندمی که با این روش افت زنی شده هرچند در صنعت آرد و نان قابل استفاده نیست، ولی می‌تواند به مصرف دامی برسد.

وی افزود: به هر صورت ارقام مطرح شده در خصوص افت گندم به هیچ وجه قابل قبول نیست و با روش افت زنی که در ۳۰ سال اخیر مرسوم است افت غیرمفید کمتر از ۱.۳ دهم درصد و افت مفید هم کمتر از ۱.۵ درصد است.

وی اظهارداشت: گندم مصرفی در کشور از نظر کیفیت در سطح عالیست و هیچ مشکلی در آرد و نان تهیه شده در آن وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق دستورالعمل خرید تضمینی گندم، مبنا خرید مستقیم از کشاورز و پرداخت از طریق بانک کشاورزی به حساب کشاورزان است، ممکن است در این میان کسی به این دستورالعمل بی توجهی شود و گندم را در اختیار واسطه بگذارند که البته میزان آن قابل توجه نیست.

کشاورز تصریح کرد: ایجاد شبهه در خصوص گندم کار درستی نیست و برخی افراد این اقدام را با اهداف خاص انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس