اگر ارز برای واردات هست چرا آن را به تولیدکنندگان داخلی نمی دهند؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: ابهامات مربوط به ترخیص اخیر ۳۰۰ هزار حلقه تایر از گمرکها مربوط به کیفیت آن‌ها نیست. در این رابطه گلایه ما این است که اگر ارز برای واردات این تایرها وجود دارد، چرا به تولیدکنندگان داخلی داده نمی‌شود تا همین نوع تایر را با بخش کوچکی از این ارز تولید کنند.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رسوب بیش از ۳۰۰ هزار حلقه تایر سنگین در گمرکها به این دلیل نبود که فاقد کیفیت هستند بلکه این تایرها در گمرک انباشت شده بودند؛ چراکه از مبدا حرکت کرده بودند، در حالیکه هنوز خریداری نشده بودند و بدون اینکه گشایش اعتبار شده و پولی برای آن‌ها پرداخت شود، وارد شده و به گمرک رسیده بودند. اکنون مجوز و تخصیص ارز برایشان شده که ترخیص شوند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ادامه داد: این تعداد حلقه لاستیک در حدود ۲۵ درصد نیاز یک سال کشور است. در حال حاضر به اندازه کافی در انبارهای کشور برای امسال تایر موجود است و نیاز به واردات تایر سنگین نبوده است. گلایه ما این است در حالی که ادعا می‌شود که ارز برای طرح‌های توسعه‌ای این صنعت که بتوان همین نوع تایر را در داخل تولید کرد، وجود ندارد، به واردات آن اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه واردات این تایرها با ارز دولتی ثبت سفارش شده‌ است، گفت: گلایه این است در شرایطی که کشور در شرایط اضطرار هم نیست، اگر ارز هست چرا به تولیدکننده داده نمی‌شود که همین نوع تایر را تولید کند!؟ اگر حداقل بخش بسیار کوچکی از این ارز را به کارخانه‌ها تخصیص داده بودند، آن‌ها فعال شده بودند؛ چراکه طرح ساخت این کارخانه‌ها نیمه‌کاره مانده و معطل ارز هستند تا بتوانند در فاصله چند ماه، تولید داشته و به بازار عرضه کنند.

تنها در مورد استاندارد تایرهای وارداتی گفت: طبق روالی که استاندارد دارد مشکلی نداشته‌اند اما قرار بوده است که از ابتدای آبان ماه، استانداردهای کنار گذاشته شده، مجددا برقرار شوند اما اطلاع ندارم که این تایرهای ترخیص شده با همان استاندارد سابق آمده‌اند، یا طبق استانداردهای جدید ترخیص شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس