بزرگترین کشتی مسافربری دریای خزر در سال ۲۰۲۰ آغاز به فعالیت می کند

در جریان سفر هیأت عالی رتبه اقتصادی این سازمان به آستراخان روسیه، دکتر محمد ولی روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و هیات همراه از بندر مهم سالیانکا و کارخانه های کشتی سازی این منطقه بازدید به عمل آورد و در خصوص راهکارهای همکاریهای مشترک در زمینه بهره مندی سرمایه گذاران و بازرگانان ایرانی از ظرفیت های موجود بندری و تولیدی به مذاکره پرداختند.
 در دیدار از بندر سالیانکا که بزرگترین مجتمع بندری جمهوری آستراخان محسوب می شود، دکتر روزبهان در نشست تخصصی با مدیر کشتیرانی دریای خزر در آستراخان به عنوان شرکت سهامدار اصلی این بندر و همچنین مدیران روسی این مجتمع بندری در خصوص سازوکارهای توسعه همکارهای بندری و ترانزیت کالا به مقصد بازار روسیه به گفتگو پرداخت. در این دیدار ظرفیت های بندری، لجستیکی، انبارداری این بندر به رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و هیأت همراه معرفی شد و مقرر گردید کارگروه تخصصی بندر کاسپین و سالیانکا به منظور هم افزایی بیشتر تشکیل گردد و راهکارهای تعمیم توافقات صورت گرفته این سازمان با منطقه ویژه اقتصادی به سالیانکا مورد بررسی طرفین قرار گیرد.

بنا بر این گزارش در دیدار از بزرگترین کارخانه کشتی سازی فعال در آستراخان، مدیران شرکت های مزبور اقدام به معرفی ظرفیت ها و توانمندی های خود در حوزه های طراحی و ساخت کشتی های تجاری نموده و آمادگی خود را برای ارائه خدمات و تسهیلات در حوزه ساخت و نوسازی ناوگان دریایی به فعالین اقتصادی ایران در حوزه خزر عنوان نمودند.

در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود ظرفیت های بالای کشتی سازی در آستراخان، خواستار فرآهم شدن شرایط حضور و بهره مندی فعالین صنعت دریایی و کشتیرانی تجاری بخش خصوصی ایران از این فرصت شد و افزود: با شروع به کار کشتی گردشگری مدرن و منحصر به فردی که مجهز به امکانات هتل پنج ستاره خواهد بود و بر اساس تفاهم نامه فی مابین مراحل پایانی ساخت خود را در آستراخان طی می کند، سال آینده شاهد عملیاتی شدن طرح گردشگری دریایی در مسیر بنادر دریای خزر خواهیم بود و از سوی دیگر با توجه به کشتی در حال ساخت رو رو، زمینه توسعه همکاری های اقتصادی، گردشگری براساس ظرفیت های دریای خزر میان منطقه آزاد انزلی و آستراخان فراهم می شود.

وی خواستار توسعه همکاری های بخش خصوصی فعال و بهره مند از مجتمع بندری کاسپین با شرکت های کشتی ساز در آستراخان شد و بر لزوم بهره گیری دو طرف از ظرفیت های یکدیگر در راستای گسترش همکاری در بخش های مختلف صنعت کشتی سازی تصریح کرد.

براساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شد با توجه به نیازهای روبه رشد صنعت حمل و نقل دریایی ایران در دریای خزر، طرف ایرانی، تقاضاهای سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورمان را به طرف روس اعلام نماید تا حوزه جدید همکاری دو جانبه بر محور ظرفیت های صنعت دریانوردی تعریف شود.

از سوی دیگر طرفین در خصوص تأسیس شرکت مشترک در انزلی و آستراخان در حوزه بازاریابی، طراحی، ساخت و تعمیر و نگهداری کشتی توافق کردند، موضوعی که برای نوسازی کشتی های تجاری ایرانی دریای خزر به ویژه حضور بیشتر بخش خصوصی کشورمان در این عرصه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

آستراخان با وجود ۱۰ مجموعه بزرگ و کوچک کشتی سازی در بخش های کشتی های مسافربری، حمل بار خشک، نفتکش، حمل کانتینر، یدک کش و کشتی های جرثقیل دار با وزن بیش از ۶ هزار تن، یکی از مهمترین نقاط طراحی و ساخت کشتی در کشور روسیه بوده که در نوع خود در دریای خزر بی نظیر است، به حدی که ظرفیت ساخت همزمان ۶ تا ۸ فروند کشتی ای که قابلیت تردد در دریای خزر را دارا می باشند در این کارخانه ها امکان پذیراست و در عین حال توانمندی طراحی و ساخت سکوهای نفتی در دریای خزر نیز در این مجموعه موجود می باشد.

گفتنی در جریان این بازدید ها اعضای هیأت مدیره، معاون بندری و حوزه خزر، معاون فنی سازمان، مشاور حوزه خزر مدیرعامل و مدیر منطقه ویژه اقتصادی لوتوس و مدیران بندر سالینکا و کشتی سازی ock آستراخان حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس