بسته پیشنهادی وزارت صمت برای جبران زیان کسب‌وکارهای کوچک از کرونا

قائم‌مقام وزیر صمت گفت: ویروس کرونا باعث آسیب به کسب‌وکار‌های کوچک شده است و به همین دلیل بسته ویژه‌ای پیشنهاد شده است تا بخشی از مالیات، استمهال وام، بیمه تأمین اجتماعی و سایر مشوق‌های تشویقی را به این کسب‌وکارها دهند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در برنامه پایش گفت: با ذخایر عظیمی که از کالا‌های اساسی ایجاد کردیم در طول سال منتظر بودیم تا تقاضایی ایجاد شود و این کالا‌ها را روانه بازار کنیم که اکنون این فرصت ایجاد شده است.

حسین مدرس خیابانی اضافه کرد: برای تأمین کالا‌های اساسی، تدارک وسیع در کشور دیده شده و زیرساخت‌های خوبی شکل گرفته است که در این باره فقط در بندر چابهار ۲۵۰ هزار تن ظرفیت‌سازی شده است.
مدرس خیابانی اضافه کرد: در سازمان میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز غرفه‌های ویژه‌ای برای عرضه گوشت و مرغ ایجاد شده است که با استفاده از این ظرفیت، گوشت و مرغ به‌صورت مستقیم به مردم عرضه می‌شود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر قحطی و کمبود کالا در کشور گفت: به‌نظرم افراد باید به چشمان خود بیشتر از فضای مجازی اعتماد داشته باشند.
مدرس خیابانی وجود تورم ساختاری در کشور را در شکل‌گیری تورم کنونی طبیعی دانست و افزود: برخی‌ها، چون فکر می‌کنند ممکن است از ارزش پولشان کاسته شود سکه و طلا می‌خرند، اما این‌که روغن داغ آن را زیاد می‌کنند اثر فضای ایجادشده از آن سوی مرزهاست آن هم با اسم رمز کمبود، گرانی و نارضایتی می‌خواهند اهداف خود را دنبال کنند.
وی گفت: برای صادرات مسیر سبز گمرکی وجود دارد و در مجموع صادرات راحت‌تر انجام می‌شود، اما سنگ‌هایی جلوی واردات گذاشتیم آن هم به این علت که با توجه به محدودیت منابع ارزی باید منابع موجود ارزی را اداره کنیم بنابراین امروز به‌جز واردات کالا‌های اساسی و ضروری، مواد اولیه کارخانجات و قطعات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شود جلوی واردات بقیه محصولات را یا گرفتیم یا خواهیم گرفت.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی درباره بیکار شدن کارگران به‌علت اثرات سوء ناشی از ویروس کرونا ابراز کرد: به‌نظرم باید به‌سمت کسب‌وکار‌های اینترنتی برویم و مشاغل دیگری را فعال کنیم تا این دوره را پشت‌سر بگذاریم، زیرا شغل برای مردم مهم است ضمن اینکه باید توجه کنیم اولویت‌دهی به صادرات هم ظرفیت‌های خالی کارخانجات را پر و هم اشتغال پایدار را حفظ می‌کند.
مدرس خیابانی با بیان اینکه در شرایط کنونی حفظ اشتغال مهم‌تر از رشد اشتغال ملی است گفت: البته در گزارشاتی که ما در وزارت صمت داریم تولید در همه رسته‌ها و گروه‌های کالایی روند افزایشی دارد که این نکته مثبتی است.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی درباره کوله‌بران و مشکلات کوله‌بری نیز گفت: امیدوارم زیرساخت‌های تجاری و مرزنشینی کشور به‌گونه‌ای باشد که مرزنشینان شغل پایدار داشته باشند و کوله‌بری نکنند.
وی گفت: همه جای دنیا مرزنشینان پولدار‌تر از جا‌های دیگر هستند، اما این موضوع در کشور ما به‌عکس است یعنی کسی که از ظرفیت‌های مرزی می‌تواند استفاده کند باید از سطح رفاه بالاتری برخوردار باشد در این بین ما هم باید تلاش کنیم ظرفیت‌های موجود در مناطق مرزی از جمله ظرفیت‌های دامداری، کشاورزی، صنعتی و تبادل کالایی را فعال و تقویت کنیم.
مدرس خیابانی در پاسخ به پرسشی درباره انتظار از رئیس مجلس شورای اسلامی آینده اظهار کرد: از آنجا که قوه مجریه به‌عنوان سکان‌دار امور اجرایی کشور اکنون تحت فشار قرار دارد درخواست من از رئیس مجلس آینده این است که حتماً به قوه مجریه در اداره امور کشور کمک کند یعنی مجلس کنار دولت باشد و از آنجا که دشمنان ما از آن‌طرف‌مرزی‌ها غلط دیکته‌های ما را می‌گیرند و انتقاد می‌کنند ما در این شرایط از همدیگر غلط‌گیری نکنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در این باره که “اگر به شما هم بسته بهداشتی برای مقابله با کرونا بدهند آیا می‌پذیرید؟” تصریح کرد: اگر در محیط کارمندی و کارگری به همه بدهند ما هم استفاده خواهیم کرد، اما اگر فقط هدیه برای ما باشد آن را نمی‌پذیریم.
مدرس خیابانی درباره پویش درج قیمت گفت: به‌نظر ما اگر قیمت به‌روی کالایی درج نشود قصد گران‌فروشی در آن وجود دارد بنابراین مردم از مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی خرید کنند که به‌روی کالا‌های آن قیمت درج شده باشد.

پیش‌بینی‌ لازم برای تأمین تقاضای مازاد کالا در بازار
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال، پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین تقاضای مازاد انواع کالا در بازار شده است و هیچ مشکلی در جهت تأمین این نیاز وجود ندارد.
حسین مدرس خیابانی در گفتگو با رسانه ملی اظهار داشت: اصل تأمین مازاد بر نیاز کشور از ابتدای سال در دستور کار ما قرار داشته است، چراکه قبول داریم که در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و باید به فکر تمام ابعاد اقتصادی کشور باشیم.
وی اضافه کرد: مشابه همین وضعیت که الآن در بازار به وجود آمده پس از افزایش قیمت بنزین نیز وجود داشت، ولی نیاز‌های بازار تأمین شد.
مدرس خیابانی ادامه داد: فضاسازی رسانه‌ای برای اینکه نشان دهد در بازار کمبود کالا داریم رمز جنگ رسانه‌ای دشمن است به‌گونه‌ای که نشان دهد در بازار کمبود کالا وجود دارد و گرانی ایجادشده و این کمبود موجب نارضایتی شده است.
وی افزود: دشمنان به‌بهانه‌های مختلف می‌خواهند نشان دهند که در بازار کمبود وجود دارد، یک بار به‌بهانه انتخابات و یک بار به‌بهانه ویروس کرونا.
قائم‌مقام وزیر صنعت تأکید کرد: بیش از ۴٫۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر جنوب کشور دپو شده است و هیچ کمبودی از این نظر وجود ندارد و برای تأمین این نیاز‌ها ۴۰ درصد ورودی کشتی‌های کشور مربوط به کالا‌های اساسی است.
وی تصریح کرد: مردم تسلیم فضاسازی رسانه‌ای دشمنان نشوند چرا که کالا‌های موجود در بازار پشتوانه دارد و به‌محض مصرف جایگزینش آماده است.
مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در این چند روز خرید مردم دو برابر شده است، اما هیچ کمبودی در بازار نیست و قفسه تمام فروشگاه‌ها پر است و انبار فروشگاه‌ها هم مملو از کالاست.
وی ادامه داد: ذخایر گوشت و مرغ هم دو برابر نیاز است و تولید کنندگان تدارک گسترده دیده‌اند.
مدرس خیابانی گفت: بخشی از کسب‌وکار‌های خرد مثل تاکسی‌ها و پیک‌های موتوری از شرایط موجود آسیب دیده‌اند و مردم می‌توانند مایحتاج عمومی خود را از طریق پیک‌های موتوری و تاکسی‌ها جابه‌جا کنند که هم از عبور و مرور جلوگیری شود و هم این کسب‌وکار‌ها بیش از این آسیب نبینند.
مدرس خیابانی همچنین گفت: تدارک لازم برای ایام پایانی سال دیده شده است و حتی برای ماه رمضان و بازگشایی مدارس برنامه خاص داریم و بازار به حال خود رها نشده است.
وی تأکید کرد: سهمیه‌های خاص برای این ایام دیده شده است و با ظرفیت عظیمی که اصناف برای کالارسانی دارند هیچ مشکلی برای تأمین کالا نیست و برای شوینده‌ها هم از چند ماه گذشته به تولیدکنندگان گفته‌ایم که برای ایام شب عید تولید را دو برابر کنند.
قائم‌مقام وزیر صنعت تصریح کرد: در مورد شوینده‌ها یک و نیم میلیون تن ظرفیت تولید داریم و در حال حاضر از سی درصد این ظرفیت استفاده می‌کنیم و امکان افزایش ظرفیت وجود دارد و مشکلی نیست.
وی خاطرنشان کرد: درباره الکل یک شوک آنی وارد شد، اما امروز رایزنی کردیم و اجازه عرضه انواع مواد ضدعفونی از جمله الکل در داروخانه‌ها آغاز شده است و مشکل برطرف می‌شود.

تشکیل ستاد بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اینکه بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها در این مدت آسیب دیدند ستادی با عنوان بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت تشکیل شد تا با مشوق‌هایی این کسب‌وکار‌ها آسیب نبیند.
حسین مدرس خیابانی گفت: براساس رایزنی‌های صورت‌گرفته اجازه عرضه انواع ماسک و اقلام مورد نیاز از طریق داروخانه‌ها را دریافت کردیم و همچنین با صحبت‌هایی که با شهرداری تهران شد تا عمده اقلام بهداشتی و ژل شست‌وشو در غرفه‌های سازمان میادین و ایستگاه‌های مترو در دسترس مردم قرار گیرد.
وی درباره ویروس کرونا و آسیب به کسب‌وکار‌های کوچک ادامه داد: البته این ویروس باعث آسیب به کسب‌وکار‌های کوچک، چون اغذیه‌ای‌ها شده است و به همین دلیل بسته ویژه‌ای پیشنهاد شده است تا بخشی از مالیات، استمهال وام، بیمه تأمین اجتماعی و سایرمشوق‌های تشویقی را به این کسب‌وکار‌ها دهند تا آسیب نبینند حتی بخش‌هایی را هم که در تجارت خارجی آسیب دیده‌اند مدنظر قرار داده‌ایم اگرچه با رایزنی‌های صورت‌گرفته مرز‌ها باز می‌شوند.
وی افزود: در گذشته دستمان در جیب نفت بود که هرچه زمان می‌گذرد ظرفیت‌های داخلی کشور را بیشتر می‌شناسیم، ما تلاش کردیم تا از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم که گرفتیم.
مدرس خیابانی تصریح کرد: ما در شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و روی پای خود ایستاده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که چه‌کسی مسئول نرخ ارز و طلا است گفت: در دولت ستاد اقتصادی با حضور وزرای اقتصادی وجود دارد که رئیس این ستاد رئیس جمهور است.
قائم‌مقام وزیر صمت در پاسخ به اینکه وزارت صمت به بورس کالا دستور داده است که کالا‌ها را به چه قیمت بفروشد گفت: امروز به‌دلیل اختلاف قیمت ریال و دلار، این کار را انجام می‌دهیم و قیمت یک‌سری از کالا‌ها مانند خودرو و لوازم خانگی مدیریت شده است و باید هوای هر دو طرف تولید کننده و مصرف کننده را داشته باشیم.
مدرس خیابانی با ابراز “در ۱۱ ماه امسال ۴۰ میلیارد دلار صادرات و ۸۰ میلیارد دلار حجم تجارت ما بود” اضافه کرد: ۱۳۰ میلیون تن رکورد وزنی در صادرات زدیم و به‌لحاظ حمایت از تولیدکنندگان داخلی از ورود ۲ نوع کالا که توان تولید داخل وجود دارد و کالا‌های غیرضروری خودداری کردیم.

باید از صنعت خودرو حمایت کنیم
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: امروز باید از صنعت خودرو حمایت کنیم و پای این صنعت بایستیم.
حسین مدرس خیابانی در گفتگو با رسانه ملی افزود: مردم دیدند که کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها چه رفتاری در صنعت خودرو با مردم ما کردند.
وی گفت: کره‌ای‌ها هر دفعه که تحریم‌ها برداشته شد، بازار را در اختیارشان قرار دادیم، اما به‌محض اینکه آمریکا چراغ سبز را به قرمز تبدیل کرد، ساکشان را جمع کردند و رفتند.
قائم‌مقام وزیر صمت افزود: امروز با وجود اینکه آن‌ها از خودروسازی ما رفته‌اند تولید خودروی ما از روزانه ۲ هزار به ۴ هزار دستگاه افزایش یافته است و بخش عمده‌ای از قطعاتی را که پیشتر از خارج وارد می‌کردیم، هم‌اکنون در داخل کشور تولید می‌کنیم.
وی با اشاره به ایجاد نهضت ساخت داخل در کشور با هدف جلوگیری از واردات کالا‌هایی که امکان ساخت آن‌ها در داخل وجود دارد اعلام کرد: میز‌های ساخت داخل ما امروز بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار کالایی را که پیشتر از خارج وارد می‌کردیم در داخل تولید می‌کنند و بخش مهمی از این تولیدات در صنعت خودروسازی است و بخش‌های دیگری هم در سایر صنایع و از جمله پتروشیمی و فولاد است.
مدرس خیابانی درخصوص علت افزایش قیمت خودرو در چند ماه اخیر گفت: علت اصلی سوداگری است چراکه عده‌ای تلاش می‌کنند با خودرو کاسبی کنند.
وی متذکر شد: به‌گفته وزیر صنعت، برای ثبت‌نام ۱۰ هزار پراید بیش از ۵۰۰ هزار تقاضا از ۵۰۰ هزار IP عمدتاً خانگی ثبت شد و این نشان می‌دهد که هدف همه، مصرف نیست بلکه عده‌ای دنبال سوداگری هستند.
قائم‌مقام وزیر صنعت افزود: متأسفانه همچنان با وجود افزایش تولید، تقاضا بالاتر از عرضه است و حاشیه بازار، قیمت را بالا می‌کشد، اما خوشبختانه معضل چند ماه اخیر خودروسازان یعنی خودرو‌های نیمه‌تکمیل، صفر شده و در یک خودروساز به صفر رسیده و در یک خودروساز دیگر هم به چند هزار دستگاه کاهش یافته است.
وی یکی از راه‌های کاهش قیمت خودرو را ساخت داخل کردن قطعات وارداتی دانست و گفت: شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد ساماندهی صنعت خودرو که زیر نظر وزیر صنعت فعالیت می‌کند همه به‌دنبال ساماندهی این بازار و کاهش حاشیه‌های آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس