بلاتکلیفی درباره یک معافیت مالیاتی در بورس

مدیرعامل بورس کالا از مذاکره دو ساله بین بورس کالا و سازمان امور مالیاتی برای معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالا خبر داد و گفت: این مذاکرات طی دو سال اخیر در جریان بوده اما به نتیجه نرسیده است.

حامد سلطانی‌نژاد درباره راه‌اندازی بازار فیوچرز قیر توضیح داد: راه‌اندازی فیوچرز قیر فعلا مشکل بازار دارد. برای هر بازاری که قرار باشد راه‌اندازی شود ابتدا باید یک بازار نقد مستمر روزانه وجود داشته باشد. درحال‌حاضر قیر به این صورت است که یک هفته توسط عرضه‌کننده عرضه می‌شود و یک هفته ممکن است عرضه نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید یک بازار مستمر قیر وجود داشته باشد، اظهار کرد: باید این بازار وجود تا قیمت‌های آن بتواند بتواند به قیمت‌های آتی کمک کند. به همین دلیل باید بازار گواهی سپرده که بازاری است که روزانه مبادلات دارد راه‌اندازی شود. اما بحث معافیت مالی ارزش افزوده راه‌اندازی بازار گواهی سپرده محصولاتی غیر از محصولات کشاورزی هنوز در گیر و دار بخش‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی است و در این راستا درحال مذاکره با سازمان امور مالیاتی هستیم که معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی را برای کالاهای غیر از کالاهای کشاورزی که مالیات ندارند، تثبیت کنیم و این موضوع توسط سازمان مالیاتی تایید شود.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه مذاکره با سازمان امور مالیاتی درمورد موضوع مذکور حدود دو سال است که در جریان است، ادامه داد: با این‌حال هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. البته هر اوراق بهاداری که سازمان بورس به عنوان ابزار مالی شناسایی کند ابزار معافیت مالیاتی را دارد، گواهی سپرده هم همینطور. زیرا شورای‌عالی بورس و سازمان بورس آن را به عنوان ابزار مالی گواهی سپرده شناسایی کرده و از مالیات هم باید معاف باشد اما اتفاقی که افتاده این است که سازمان امور مالیاتی باید بخشنامه‌اش را صادر کند که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

سلطانی نژاد ادامه داد: اگر بخشنامه توسط سازمان امور مالیاتی صادر شود دست ما برای اینکه روی محصولات دیگر هم مشتقات را تعریف کنیم باز است. به طور کلی بورس‌های کالایی در دنیا بیش از آنکه به بازار نقد بپردازند، بازارهای مشتقه در آنها فعال هستند اما نرخ تورم بسیاری از کشورهایی که بورس‌های کالای پیشرفته مبتنی بر بازار مشتقه دارند با کشور ما متفاوت است. در کشوری که تورم رو به رشد است سخت می‌شود بازار مشتقه را راه‌اندازی کرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بورس‌های کالایی باعث رشد اقتصادی یک کشور می‌شود، گفت: زیرا پیش‌بینی‌پذیری نسبت به آینده نرخ کالاها به وجود می‌آید، صنایع رشد می‌کند و می‌توان در سایه تامین کالا و مواد اولیه مورد نیاز در بازار مستمر، برای تولید برنامه‌ریزی کرد. در کشور ما هم باید بورس کالا توسعه پیدا کند اما گاهی مسئولان به تناسب اقتضای زمانی به سمت قیمت‌گذاری می‌روند و نحوه تخصیص کالایی که قیمت‌گذاری می‌شود جامعه هدف متفاوت می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: در برهه‌های تاریخی پس از جهش‌های ارزی دچار قیمت‌گذاری شده‌ایم و این باعث شده رشد بورس مخصوصا بورس‌های کالایی متوقف شود. هرچند بازار صادراتی وجود دارد و می‌توان روی این بازارها کار کرد. یکی از دلایل موفقیت فرآورده‌های نفتی چه در بورس کالا و چه در بورس انرژی این است که در رینگ صادراتی عرضه می‌شوند و بازارهای صادراتی در تکانه‌های ارزی بازار جذابی برای مخاطبین خود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس