بیشتر سم مصرفی در کشور وارداتی است

رییس انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: بیش از ۹۰ درصد سم مصرفی وارداتی است و از ۲۷ هزار تن سم که در کشور مصرف می‌شود در حدود ۲۵ هزار تن وارد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سیدمهدی حسینی در هشتمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: اکنون قوانین و مقررات موجود اجازه نمی‌دهد سموم کم‌خطر وارد کشور شود و مصرف سموم کم‌خطر پایین و در حد ۱۰ درصد از سموم مصرفی است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است شرایطی فراهم شود تا واردات سموم جدید که میزان باقی ماندن آن در محصولات کشاورزی نزدیک به صفر است، به داخل کشور فراهم شود.

۸۰ درصد سموم کم خطر

سعیده نوربخش معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در این کمیسیون گفت : تعداد سموم ثبت شده در کشور ۳۶۹ مورد است که از این میزان، پنج درصد در گروه سموم پرخطر، ۱۸ درصد در گروه سموم متوسط‌ خطر و ۷۷ درصد نیز در شمار سموم کم‌خطر است.

وی میزان مصرف سالانه سموم در کشور را بطور میانگین، بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بالغ بر ۲۰ درصد مصرف در عرصه سموم پرخطر  و ۸۰ درصد در عرصه سموم کم‌خطر و متوسط‌ است.

نوربخش تاکید کرد: سمومی در کشور ثبت می‌شود که دوره کارنس آن کمتر از سه درصد باشد.

دوره کارنس به مدت زمانی گفته می شود که سم می تواند پس ازسمپاشی درمزارع سمیت وتاثیرات مخرب خودراحفظ نماید.

لزوم ترویج استفاده از سموم کم خطر 

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با بررسی مساله باقی‌مانده سموم و آفت‌کش‌ها در حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و کارشناسان این حوزه، بر لزوم ترویج استفاده از سموم کم‌خطر و تسهیل فرآیند تامین آن برای قرار دادن در دسترس کشاورزان تاکید کردند.

 مدیرانی از سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه مزبور حضور داشتند و نمایندگان بخش خصوصی و دولت پیرامون چگونگی کاهش باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی که می‌تواند بر بازار صادراتی کالاهای سنتی ایران اثرگذار باشد، دیدگاه های خود تشریح کردند.

اتحادیه اروپا از بازارهای مهم کشمش 

سیامک شهریاری عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در این نشست، پیشنهادهای این تشکل برای رفع مشکل باقی‌مانده سموم در فرآورده‌های کشاورزی را تشریح کرد و گفت: توان صادرات کشمش ایران در حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن در سال و با ارزآوری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است.

به گفته وی، یکی از بازارهای مهم صادراتی ایران در این محصول، اتحادیه اروپاست که از حدود سه سال پیش این اتحادیه اقدام به کاهش عدد حداکثر باقی‌مانده سموم از ۴۰ به ۱۰ ppb کرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار اضافه کرد: براساس آزمایش موردی محموله‌های کشمش ایران در مبادی ورودی، تعدادی از محموله‌ها برگشت خورده و منجر به تضعیف بازار کشمش ایران شده که می‌تواند در صورت تداوم عواقب بدتری مانند از دست دادن بازار به دنبال داشته باشد.

شهریاری پیرامون برخی از راهکارهای پیشنهادی این اتحادیه برای جلوگیری از لطمات باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی به حوزه صادرات این محصولات، افزود: واردات سموم نسل جدید، حذف سموم پرخطر از فهرست سموم در سازمان حفظ نباتات و تجهیز آزمایشگاه‌های تست باقی‌مانده سموم را از جمله راهکارهای این تشکل بیان کرد.

به گفته وی، وجود مشکلات ارزی در دولت برای واردات سموم فسفره و سموم نسل جدید، این اتحادیه آمادگی دارد تا نسبت به واردات این سموم با ارز صادراتی صادرکنندگان عضو اتحادیه اقدام کند و آن را در دسترس کشاورزان قرار دهد.

آمار نادرست باعث آشفتگی

 رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی نیز گفت: ایران در رده کشورهایی است که میانگین مصرف سموم در آنها پایین است و باید توجه داشت که  با ارائه آمار نادرست و اشتباه برای جامعه و مردم آشفتگی ایجاد نشود.

حسین جعفری تاکید کرد: براساس رویه رویارویی با واردات سموم به کشور باید هوشمندانه‌تر اقدام کرد و سمومی باید وارد شوند که موردنیاز کشور است، نه آنکه واردکنندگان به لحاظ صرفه اقتصادی اقدام به واردات هر نوع سم کنند

به گفته وی، اکنون موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی به واردکنندگان نیازهای سموم کشور را اعلام می‌کند تا آنها براساس آن اقدام به واردات کنند. همچنین تسهیل فرآیند ثبت سموم در داخل کشور نیز از دیگر اقداماتی است که آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس