تاثیر آلودگی هوا در افزایش سرایت کووید-۱۹

گزارش‌های رسیده از سازمان بهداشت عمومی فرانسه نشان می‌دهد که میزان سرایت کووید-۱۹ با میزان آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد.

اخیراً این سازمان اعلام کرده ‌است که در فواصلی از سال که میزان آلودگی هوا بیشتر بوده ‌است، میزان ابتلا به ویروس نیز سیر صعودی داشته است.

طبق مطالعات محققان این سازمان، آلودگی هوا که از ذرات ریز و آلاینده‌ها ناشی می‌شود، ممکن است به بدتر شدن همه‌گیری منتهی شود، هم از حیث تعداد مبتلایان جدید و هم تعداد موارد بستری. اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟

ذرات ریز موجود در هوا ممکن است حامل ویروس باشند

این مشاهدات در مکان‌های مختلفی مانند پاریس، لندن یا سوئیس و هنگام آلودگی شدید هوا انجام گرفته و صحت آن تایید شده ‌است. محققان این تحقیق وضعیت فوق را «طوفان اپیدمی» نامیدند و بر این باورند که با افزایش آلودگی ناشی از ذرات کوچکتر از ۲٫۵ میکرومتر ارتباط دارد، ذراتی که هنگام استنشاق، خاصیت نفوذ عمیق به بدن را دارند.

از سوی دیگر، مِه شنی تاکنون به عنوان عامل محرک بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات تنفسی شناخته شده است، اما می‌تواند پیامدهای جدی‌تری برای سلامتی داشته باشد. در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Earth Systems and Environment  منتشر شده است، دانشمندان توضیح می‌دهند که ذرات شن و ماسه می‌توانند حامل مواد خطرناکی مثل آفت‌کش‌ها یا فلزات سنگین و چه‌بسا گرده‌های گل باشند بنابراین هیچ جای تعجب نیست که این ذرات ناقل ویروس‌هایی چون کووید-۱۹ هم باشند!

در اواخر ماه فوریه و در پی طوفان‌هایی که در صحرای بزرگ آفریقا و نیز جزایر قناری اسپانیا رخ داد، چندین مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در میان افرادی که وضعیت بهداشتی خوب و مناسبی داشتند، ثبت شد. بعد از این واقعه، محققان به این اصل دست یافتند که ذرات شن و ماسه نیز می‌توانند نقش انتقال‌دهنده ویروس را ایفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس