«تب کریمه کنگو» با خوردن گوشت آلوده منتقل نمی‌شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت انتشار بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت آلوده را رد کرد و گفت: «تنها عامل ابتلا به این بیماری تماس با لاشه و خون تازه حیوان بیمار است.» محمدمهدی گویا با بیان این‌که تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود، گفت: «این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است؛ طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند.»
او گفت: «بیماری CCHF یا تب کریمه در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد. ٦ ماه اول ‌سال و در گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آید. خوشبختانه با تشخیص به‌ موقع این ویروس می‌توان فرد مبتلا را به‌طور کامل درمان کرد و تمام داروهای آن در کشور موجود است.»
گویا با بیان این‌که این بیماری قدمتی ۲۰ ساله در کشور دارد، یادآور شد: «این بیماری برای نخستین‌بار در ‌سال ۷۸ در کشور دیده شد، سالیانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مورد به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری تب کریمه کنگو در ۳۰‌درصد موارد حتی با اقدامات درمانی با مرگ‌ومیر مواجه بوده و کشنده است. در طول امسال بیش از ۳۰ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۳ مورد فوتی گزارش شده است.»
این مسئول در وزارت بهداشت با بیان این‌که علایم این بیماری بسته به نوع انتشار متفاوت است، افزود: «این بیماری یا از طریق کنه یا از طریق کشتار در فضایی خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود. در صورت انتشار با کنه، با کوچکترین گزشی، این خون آلوده از کنه به انسان منتقل می‌شود.

به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی‌ها هستند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در نوع دوم، اگر کشتار دام در کشتارگاه صورت گیرد جای نگرانی نیست، هشدار زمانی است که دام در کوچه و خیابان کشتار شود که موجب آلودگی افراد تحت تماس می‌شود.»

براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، علایم این بیماری در انسان بین یک تا سه روز ظاهر می‌شود که شامل تب و لرز، سردرد، کوفتگی، اسهال و استفراغ به مدت ۳ تا ۵ روز و بعد از آن خونریزی زیر پوستی، وجود خون در مدفوع و دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش است که درنهایت موجب مرگ فرد بیمار می‌شود.
او افزود: «این بیماری پیش‌زمینه‌ای دارد و عملا بیماری افراد عادی نیست و تنها افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به صورت زنده کشتار و مصرف کرده‌اند، می‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس