تجویز دارویی و درمانی «قارچ گانودرما» تأییدشده نیست

وزارت بهداشت: تجویز دارویی و درمانی «قارچ گانودرما» تأییدشده نیست

این روزها کمی گشت‌و‌گذار در فضای مجازی و اینترنت قطعا شما را با موارد عجیب‌و‌غریبی روبه‌رو خواهد کرد. شاید تا‌به‌حال نیز با برخی پست‌های تبلیغی در فضای مجازی برخورد کرده باشید و حتی از تعجب دهانتان باز مانده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزتامه صبح نو، تبلیغات محصولی به‌نام «قارچ گانودرما» یکی از این موارد عجیب‌الخلقه است؛ محصولی که به‌ادعای تبلیغ‌کنندگان آن، فرقی نمی‌کند به کدام بیماری مبتلا باشید؛ چراکه مصرف این ماده همچون اکسیری جادویی تمام بیماری‌ها و مشکلات جسمی شما را درمان می‌کند.

این تبلیغ با وجود باورناپذیربودن، به‌شدت در فضای مجازی گسترش پیدا کرده و می‌توان گفت فضای اینستاگرام نیز تبدیل به اسپانسر انحصاری تبلیغات گانودرما شده است.

فروشندگان این محصول معتقدند مصرف این ماده روی دست تمام قرص‌ها و داروهای داخلی و خارجی زده و بسیاری از بیماری‌ها ازجمله انواع سرطان، آلزایمر، ام اس، دیابت، اسم، مشکلات گوارشی و معده، میگرن، دردهای مفصلی و هزاران نوع بیماری دیگر را درمان می‌کند.در‌همین‌زمینه، دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درباره تبلیغات خواص درمانی و واقعیت فواید قارچ گانودرما اظهار کرد:

گانودرما امروزه در ایران صرفا به‌عنوان فرآورده‌ای غذایی ازطریق چند شرکت مجوز تولید و توزیع دارد و هیچ‌گونه تجویز دارویی و درمانی برای آن تأیید نشده است. بنابراین، تبلیغاتی که در‌این‌زمینه انجام شود، در‌زمره تبلیغات کاذب و اغواگرانه به‌شمار می‌رود.همچنین تصریح کرد: قارچ گانودرما از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای‌شرقی مورد استفاده بوده است.

برای مثال، در چین به‌عنوان نمادی از سلامتی و طول عمر به‌همراه شادی و اقبال در زندگی بیش از دوهزار ‌سال است که برای درمان‌های پزشکی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در باور چینیان باستان، نوشیدن معجونی از قارچ گانودرما جاودانگی و طول عمر را به‌ارمغان می‌آورد، گفت: امروزه با سیر افزایش‌یابنده‌ای از بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر، مزمن و صعب‌العلاج مواجه هستیم که ممکن است با درمان‌های موجود کنترل‌کردنی یا درمان‌پذیر نباشند.

افرادی که مبتلا به این بیماری‌ها هستند، طبعا برای مبارزه و درمان با آن به هر دارو یا کاری روی می‌آورند که ممکن است در متوقف‌کردن پیشرفت بیماری یا کم‌کردن عوارض دارویی اثرگذار باشد.رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:

تبلیغات زیادی مبنی‌بر اثربخشی این قارچ در پیشگیری یا درمان برخی بیماری‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود که اغلب آن‌ها اغواگرانه و نادرست است. جهانپور درادامه گفت: صرفا تعداد انگشت‌شماری از کارآزمایی‌های پیش‌بالینی گزارش کرده‌اند که گانودرما لوسیدوم حاوی مواد ضدسرطانی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

این در حالی است که هنوز مطالعه مروری نظام‌مندی وجود ندارد که سودمندی گانودرما در درمان سرطان را بررسی کرده باشد. آنچه در مطالعات تاکنون حاصل شده، این است که گانودرما با افزایش درصد لنفوسیت‌های CD3، CD4 و CD8 احتمالا می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. همچنین سلول‌های کشنده (NK-cell) که وظیفه دفاع از بدن را دربرابر عوامل بیگانه دارند، تا حدودی به‌دنبال مصرف این قارچ افزایش می‌یابند.جهانپور افزود: بنابر مطالعات موجود، مصرف قارچ گانودرما تومورهای ریه را کاهش نمی‌دهد؛

ولی به‌نظر می‌رسد عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان ریه را تا حدی بهبود می‌بخشد. وی درادامه اظهار کرد: فواید متعدد دیگری نیز برای این قارچ ازقبیل تأثیر روی سایر سرطان‌ها، دردهای عصبی، سیستم ایمنی، عفونت‌های ویروسی و… بیان شده که برای رد یا اثبات آن نیاز به تحقیقات بیشتری است و شواهد کافی و علمی تاکنون دراختیار نیست.

رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: نکته مهم این است که مصرف مداوم پودر این قارچ در مدت زمان بیش از یک ماه، احتمالا غیرایمن و با خطر آسیب به کبد همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس