تخصیص عوارض واردات گیاهان دارویی و زعفران برای توسعه صادرات

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و خراسان رضوی از تخصیص عوارض واردات گیاهان دارویی و زعفران برای توسعه صادرات خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی شریعتی مقدم، در سومین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد گفت: اینکه بخش کشاورزی، اتاق بازرگانی را پشتیبان خود بداند، نگرش مهمی است و باید از ظرفیت‌هایی چون شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته بند (ب) ماده 12 و تخصص و تجربه اتاق به نفع این بخش مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی در ادامه به پیگیری های شورای ملی زعفران به عنوان یکی از تشکل های زیرمجموعه پارلمان بخش خصوصی، برای بهبود وضعیت این محصول اشاره و اظهار کرد: در شورای ملی زعفران مباحثی همچون امکان سازی جهش صادرات زعفران، شناخت اقتصاد کلان زعفران و آینده آن مطرح شد و سازمان توسعه تجارت هم به دنبال واگذاری مسئولیت خود در این عرصه به بخش خصوصی است.

شریعتی مقدم افزود: در بحث گیاهان دارویی و زعفران نیز پیشنهاد کردیم تا از واردات این گروه کالایی جلوگیری شود و با درنظر گرفتن دو درصد عوارض برای واردات این محصولات، عوارض مذکور جهت توسعه بخش صادرات مورد استفاده قرار بگیرد؛ این موضوع در سازمان توسعه تجارت پذیرفته شد و برای تصویب به هیات دولت رفت.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد اتحاد میان تولیدکنندگان محصولات مشابه در چارچوب تشکل ها و انجمن ها، گفت: این همگرایی میان تولیدکنندگان محصولات موجب چانه زنی بهتر آن ها در پیگیری خواسته هایشان می شود. این موضوع به ویژه در بخش گیاهان دارویی می تواند اثرگذار باشد؛ از طرفی، حمایت هایی که از این محصولات صورت می گیرد باید پررنگ تر باشد تا صادرات آن با قدرت بیشتری صورت بگیرد.

شریعتی مقدم ادامه داد: یکی از اموری که در این دوره فعالیت کمیسیون باید پیگیری کنیم، ساماندهی تشکل ها است؛ اتاق نباید به دنبال ایجاد تشکل جدید باشد بلکه تشکل های موجود باید بتوانند از منافع جمعی اتاق استفاده کنند. باید ببینیم چه کنیم تا صدای بخش کشاورزی واقعی را به گوش همه برسانیم.

وی در ادامه به جلساتی که به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران داشته اشاره کرد و افزود: در هفته های اخیر ارتباطی با نماینده فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) برقرار کردیم و قرار بر این شد تا با این سازمان ارتباطی پویاتر و موثرتر داشته باشیم و توامان مقری در مرکز فائو برای عرضه محصولات ایرانی به صورت مدیا، ماکت و… پیش بینی خواهد شد که لازم است محتوای خوبی برای این موضوع تولید کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از برگزاری جلسه ای با رئیس بخش بین الملل فدراسیون ماشین سازان کشاورزی ایتالیا خبر داد و گفت: ایتالیا از 200 سال پیش در حوزه برند و فرآوری محصولات کشاورزی صاحب تجربه خوبی بوده است و برندهای منطقه ای خود را به خوبی جا انداخته و زنجیره کشاورزی در آن کشور کامل شده است. درخواست های ما از نماینده این کشور همکاری در حوزه های تکنولوژی کشاورزی و بازاریابی و برندینگ محصولات ایران بود که وی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد و برهمین اساس مقرر شد تا مشخصات تجاری محصولاتمان را در چارچوب رویکردهای بین المللی تکمیل کنیم.

وی افزود: همچنین در جلسه ای با سفیر اتریش در خصوص گردشگری بخش کشاورزی مباحثی مطرح شد؛ بر همین اساس، یکی از اقداماتی که باید انجام بگیرد، احصاء ظرفیت های گردشگری بخش کشاورزی استان است و سفارت اتریش نیز در این زمینه می تواند همکاری نماید و سفیر این کشور هم اعلام آمادگی کرد.

شریعتی مقدم با اشاره به نشست خود با رئیس سازمان توسعه تجارت در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ابراز کرد: از وی تقاضا کردیم که قبل از اقدام و تصمیم درباره ممنوعیت صادرات کالایی، با تشکل های مربوطه مشورت شود و مقرر گردید تا در این موضوعات و سایر مباحث، همچون هلدینگ صادراتی همکاری دائمی با کمیسیون انجام بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس