تداوم برنامه های مراقبتی و حمایتی از صادرکنندگان

به گفته دکتر علی صالح آبادی بانک توسعه صادرات ایران در سال ۹۸، توان و ظرفیت های حمایتی خود را برای مراقبت از مشتریان در سه بخش حمایت ها و مراقبت های اعتباری، حمایت ها و مراقبت های ارزی و بین المللی و مراقبت از مشتریان با رویکرد بانکداری باز در شرایط تحریم متمرکز کرده و با جدیت این روند را ادامه می دهد.

دکتر علی صالح آبادی در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به ارائه گزارش عملکرد این بانک پرداخت و گفت: این بانک در سال ۹۸ ظرفیت های حمایتی خود را برای مراقبت از مشتریان  در سه بخش حمایت ها و مراقبت های اعتباری، حمایت ها و مراقبت های ارزی و بین المللی و مراقبت از مشتریان با رویکرد بانکداری باز در شرایط تحریم متمرکز کرده است و مصرانه این روند را ادامه خواهد داد.

 مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه افزود: سیاست های اعتباری این بانک با اولویت تامین سرمایه درگردش برای بنگاه های صادراتی و یا واحدهای تولیدی دارای ظرفیت صادراتی قرار داده است و در این راستا اقدام به اعطای تسهیلات تولیدی و صادراتی با حداقل نرخ سود کرده است.

 وی اظهار داشت: با جذب منابع از صندوق توسعه ملی و تلفیق آن با منابع بانک تسهیلاتی با نرخ متوسط ۱۴٫۵ درصد در اختیار مشتریان صادرات محور بانک قرار گرفته است؛ طی سال گذشته و امسال توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان شده و با تفاهم نامه های صورت گرفته با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پس از معرفی شرکت های ذی صلاح از سوی معاونت، تسهیلات ارزان قیمت با نرخ ۱۲ درصد در اختیار شرکت های دانش بنیان و نوآور قرار خواهد گرفت.

 صالح آبادی در ادامه به دستاوردهای بانک در حوزه بین الملل پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت بازار کشورهای همسایه بسته خدمات ارزی برای ۱۵ کشور همسایه تدوین و همچنین امکان خرید ارز اسکناس صادرکنندگان به صورت نامحدود به نرخ سامانه سنا فراهم شد.

به گفته مدیر عامل بانک توسعه صادرات علی رغم شرایط سخت و فشارهای بین المللی، توانسته ایم از گردنه سخت محدودیت های ناشی از تحریم عبور کنیم؛ با برگزاری نشست های مشاوره تخصصی درحوزه های مختلف با حضور کارشناسان، آموزش، اعتبارات و بین الملل در شعب سراسر کشور توانسته ایم راهکارهای مناسبی را به مشتریان عرضه کنیم.

 وی در ادامه این نشست به شرح عملکرد اعتباری بانک توسعه صادرات ایران پرداخت و گفت: تسهیلات پرداختی در بخش ارزی و ریالی در ۹ ماهه سال جاری معادل ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ۹ماهه سال گذشته، رشد ۲۴ درصدی در اعطای تسهیلات ریالی در نه ماهه سال ۱۳۹۸ نسبت به زمان مشابه در  راستای حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی، اعطای مبلغ پنج هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال به شرکت­های کوچک و متوسط در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط، وصول مبلغ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال مطالبات غیرجاری بالای ۵ میلیارد ریال بوده است.

 صالح آبادی با اعلام این خبر که پتروشیمی بوشهر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد گفت:تأمین مالی ۲٫۲ میلیارد یورویی شرکت پتروشیمی بوشهر از سال ۹۴ آغاز شد که اسفند ماه جاری راه اندازی می شود؛ این طرح از طریق فاینانس خارجی و با عاملیت بانک توسعه صادرات ایران  و مشارکت بانک صنعت و معدن تامین مالی شده و با راه اندازی آن بیش از ۳ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می شود که ۹۵ درصد آن صادراتی است.

علی صالح آبادی به اهمیت نقش طرح های پتروشیمی در ارزآوری برای کشور اشاره کرد و گفت: به غیر از پتروشیمی بوشهر ۲ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا داریم.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز اعطای تسهیلات به طرح‌های­ شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به مبلغ ۱۰۵ میلیون یورو و ۲۵ میلیون یورو (مبلغ مصوبات به ترتیب ۱۰۹ میلیون یورو و ۲۵ میلیون یورو)، اعطای تسهیلات به طرح مجتمع فولاد اردکان به مبلغ ۴۶ میلیون یورو و ۳۵ میلیارد ریال (مبلغ مصوبه ۵۲٫۵ میلیون یورو و ۳۵ میلیارد ریال)، اعطای تسهیلات به طرح شرکت پتروشیمی گچساران به مبلغ ۶۱ میلیون دلار(مبلغ مصوبه ۲۲۰ میلیون یورو)، اعطای تسهیلات به طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت آریا بنادر ایرانیان به مبلغ ۴۴ میلیون دلار(مبلغ مصوبه ۳۳۴ میلیون دلار) و ده ها پروژه صادرات محور دیگر از طرح های تامین مالی شده توسط بانک توسعه صادرات ایران است.

 مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران به تشریح  برنامه چشم انداز ۵ ساله بانک به منظور ارائه خدمات پیشرو در زمینه بانکداری شرکتی پرداخت و گفت هدف ما افزایش تعداد مشتریان به منظور گسترش فعالیت بانک در این حوزه است و خوشبختانه خدمات متنوع بانک توسعه صادرات در ۴۰ شعبه بانک برای مشتریان ارائه می شود.

 صالح آبادی آخرین اقدامات بانک در حوزه تعهدات ارزی تشریح کرد و گفت: پیگیری و پایش تعهدات ارزی وارد کنندگان به منظور تسویه تعهدات ارزی وارداتی مشتریان بانک در دستور کار بوده است و لازم به ذکر است این بانک فاقد مشتریان دارای تعهد ارزی ایفا نشده وارداتی بالای ۳۰% است و فرایند پیگیری ایفای تعهدات صادراتی مشتریان به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی به کشور کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اظهار امیدواری از روند کسب درآمد ارزی از محل صادرات غیر نفتی گفت: پیش بینی ما در آغاز تحریم های بکجانبه بین المللی و تشدید آن، رفع نیاز ارزی کشور از محل صادرات غیر نفتی بود و خوشبختانه با استقرار نسبی انظباط مالی و مدیریت ارزی کشور در حوزه واردات این مهم تا حد بسیار زیادی محقق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس