تولید ۴۰ میلیون اصله نهال مثمر در نهالستان‌های کشور

معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت که سالانه ۴۰ میلیون اصله نهال مثمر شناسه دار در نهالستان‌های مجوزدار کشور تولید می‌شود.

عبدالرضا کاوند روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در آستانه سال زراعی جدید قرار داریم، اظهار امیدواری کرد که سال پربارشی پیشرو داشته باشیم.

وی افزود: به دنبال بارندگی های خوب سال گذشته و رفع مشکل کمبود آب در خیلی از استان‌ها، این نوید را خواهد داد که جامعه باغداران و بخش باغبانی از یک رغبت مناسبی در حوزه توسعه باغات و همچنین اصلاح باغات قدیمی و جوان سازی باغات برخوردار باشند.

تولید نهال از طرحهای اقتصاد مقاومتی

وی اظهار داشت: از این جهت ضرورت تهیه و تامین نهال استاندارد بیش از پیش است به ویژه اینکه بخش باغبانی بویژه تولیدات باغی از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است.

کاوند گفت: تولید نهال از جمله طرح های اقتصادی مقاومتی مورد توصیه مقام معظم رهبری است.

وی افزود: استفاده از ارقام و پایه های مناسب و به خصوص نهال استاندارد از زمینه هایی هست که انتظار می‌رود باغداران و نهالکاران در احداث باغات میوه و یا خریدنهال به آن توجه کنند.

معاون موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بهتر است باغداران و افرادی که تصمیم به احداث باغ دارند، قبل از اقدام به تهیه نهال با مشاوران و کارشناسان زبده ای که در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و مراکز تحقیقاتی استانی وجود دارند، مشاوره بگیرند.

وی گفت: این مشاوره‌ها باید برای انتخاب محصولی یا باغی که می خواهند ایجاد کنند به خصوص تهیه نهال مناسب که بر چه پایه‌ای باشد، انجام شود.

کاوند بیان داشت: نهال درختان میوه در سنوات اخیر روی پایه بذری و رویشی و با استفاده از فناوری کشت بافت برای تولید پایه‌ها جهت‌گیری جدیدی است که انجام شده لذا جا دارد که نهال استاندارد تهیه شود.

وی افزود: نهال پایه رویشی در بسیاری از نهالستان‌هایی که تحت نظارت موسسه قرار دارد، تولید می‌شود.

فعالیت ۴۰۰ نهالستان مجوزدار در کشور

معاون موسسه تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: در سراسر کشور ۴۰۰ نهالستان مجوزدار داریم که امکانات این نهالستان‌ها را پیش از این پایش و ارزیابی کرده‌ایم.

وی گفت: در طول پروسه تولید نهال که به طور معمول یک تا ۲ سال به طول می انجامد ناظرین ما در استانها و پایش‌های لازم را  انجام می‌دهند لذا این اطمینان را می توانیم به جامعه باغداران و احداث کنندگان باغ بدهیم اگر نهال را از نهالستان‌های مجوزدار تهیه شود قطعا نهالی است که پوشش دهنده اهداف بلند مدت ما خواهد بود.

کاوند با بیان اینکه نهال درختان میوه در بخش باغبانی اهمیت فوق العاده ای دارد، تصریح کرد: اگر به دنبال تجاری کردن تحقیقات در بخش کشاورزی هستیم و برگشت سرمایه را در افق سرمایه گذاری باغ پیش بینی کرده ایم و همچنین به دنبال احداث باغات اقتصادی و تجاری و به ویژه باغات یکنواختی هستیم که محصول یکنواخت و بازارپسندی را تولید کند به طور قطع باید به مرحله نهال توجه کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم نهال را از هر کجا تهیه کنیم و به اصل آن که اصالت رقم و سلامت نهال است، نپردازیم و نباید انتظار داشته باشیم باغات یکنواخت و سالمی داشته باشیم.

معاون سازمان تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اضافه کرد: عمر اقتصادی باغات بر حسب نوع محصول متفاوت است به طوریکه در هسته دارها مثلا هلو و شلیل ۱۰ سال، زردآلو ۲۰ سال و محصولات هسته دار و خشکباری بیش از ۵۰ سال است.

کاوند ادامه داد: در بنیانگذاری و احداث باغ هم به رقم بپردازیم که کدام رقم تجاری و اقتصادی است و هم به منطقه ای که بنا به احداث داریم که آیا پاسخ می‌دهد و همچنین نهالش را از مراجع معتبر و تحت نظارت تهیه کنیم.

زمان مناسب برای جابجایی نهال

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت:‌ اکنون چون بارندگی ها در کل کشور شروع نشده و فصل خزان نرسیده، فصل جابجایی نیست.

وی اضافه کرد: ولی این امکان فراهم است و این توصیه را می کنیم که هر کسی به دنبال ایجاد باغ است اکنون فصلی است که می تواند به نهالستان‌ها مراجعه کند و آنها را با هم قیاس کند و فرصت انتخاب دارد.

وی افزود: نهال اکنون در حال رشد است و تولید کننده‌ها امکان انتخاب خوبی دارند حتی می توان در بعضی از محصولات ، میوه اش را در باغ الگویی ببینیم.

یک سوم باغات نیاز به اصلاح و بازسازی دارند

کاوند بیان داشت: سطح باغات در کشور حدود ۲.۷ میلیون هکتار است و به نظر می‌رسد حداقل برای یک دوره ۱۰ ساله نیاز است یک سوم آنها اصلاح و بازسازی شود که به ۴۰ تا ۵۰ میلیون اصله نهال را در سال نیاز دارد.

کاوند گفت: خوشبختانه نهالستان‌های مجوزدار سراسر کشور که مجوز تولید گرفته اند این ظرفیت را دارند که به همین میزان نهال استاندارد در اختیار باغداران قرار دهند و از این بابت جای نگرانی نیست و فقط توجه به محل تهیه نهال نکته ای است که به آن تاکید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه مهم ترین نهاده در باغبانی که همان نهال است باید وقت بگذاریم و بهترین نهالستان‌ها را انتخاب کنیم و گزینش کنیم و سعی شود از نهالستان‌هایی خرید شود که از قبل در خصوص آن تحقیق شده است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ادامه داد: نهال را نباید از دوره گردها و عرضه کننده سیار که در ورودی و خروجی شهرها مستقر میشوند، خرید شود.

وی افزود: نهال‌هایی که در نهالستان‌های تحت نظارت تکثیر و تولید میشوند ارقام تجاری هستند که بر اساس تجربه، توسط باغدار از نظر کمی و کیفی امتحان خود را پس داده و همچنین خروجی بخش‌های تحقیقاتی ما در دانشگاهها، مراکز و موسسات تحقیقاتی هستند و از لحاظ مقاومت به فاکتورهای اقلیمی، آفات، بیماری‌ها و بازارپسندی ارقام  تجاری هستند که صرفه اقتصادی دارند.

کاوند تاکید کرد: مهم توجه به محل تامین نهال است و مهم گزینش نهالستان است و باید برای نهادهای که قرار است برای ما نقش آفرینی کند، وقت بگذاریم.

وی تصریح کرد: سم، کود، مدیریت و نگهداری زمین،  بروز و ظهورش در استفاده از رقم تجاری و به خصوص نهالی است که بتواند هویت آن رقم را در عرصه تولید به ما نشان دهد.

وی گفت: بالغ بر ۴۰ میلیون اصله نهال استاندارد در این نهالستان‌ها از تمام گروه‌های دانه دار، هسته دار و ریزمیوه ها ویژه مناطق مختلف گرمسیری، سردسیری و مناطق معتدل که خوشبختانه پراکنش خوبی در کشور دارند، تولید می‌شود.

کاوند بیان داشت: اکنون نگران کمبود نهال در یک استان نیستیم و توصیه می‌کنیم که باغدارها سعی کنند نهالشان را از منطقه خودشان با توجه به اینکه از قبل شناخته شده و مجوزدار باشند تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس