جایگاه کشاورزی و صنایع غذایی در صادرات غیرنفتی

در روز ملی صادرات، تعداد قابل توجهی از شرکت‌هایی که مورد تجلیل قرار گرفتند، در زیرمجموعه کشاورزی و صنایع غذایی بودند.

توسعه صادرات غیرنفتی یکی از اهداف بلندمدتی است که دولتمردان با جدیت تمام آن را دنبال می‌کنند. اگرچه هنوز تراز تجاری غذای کشور بیش از سه میلیارد دلار منفی است، اما سهم این بخش را در صادرات غیرنفتی نمی‌توان نادیده گرفت.

در سال گذشته صادرات محصولات مختلف کشاورزی اعم از پسته، خرما، کشمش، زغفران، میوه، محصولات حیوانی و آبزیان با رشدی ۱۷ درصدی از لحاظ وزنی، بیش از سه میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت. ضمن اینکه محصولات غذایی نیز با دو میلیارد و ۷۷ میلیون دلار ارزآوری، رشدی هشت درصدی را رقم زد. بنابراین در مجموع، صادرات کشاورزی و صنایع غذایی بیش از پنج میلیارد و ۸۷۲ میلیون دلار به کشور وارد کردند. این در حالی است که صنایع معدنی در همین سال، به ارزآوری پنج میلیارد و ۸۲ میلیون دلاری اکتفا کرده و از گروه کشاورزی و صنایع غذایی عقب ماند.

در شش ماهه نخست سال جاری نیز وضعیت کشاورزی مثال زدنی است. به طوری که صادرات آن با یک میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار ارزآوری، سهمی ۸,۳ درصدی از کل صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی داشت.

اگرچه معمولا نام صادرکنندگان بزرگ با بخش صنعت و معدن گره خورده است، اما روز گذشته به مناسبت روز ملی صادرات، در محل سالن اجلاس سران کشور، از صادرکنندگان نمونه و ممتازی تجلیل به عمل آمد که در میان آنها شرکت‌های کشاورزی و صنایع غذایی نیز خودنمایی می‌کرد؛ شرکت‌هایی که محصولات مختلف کشاورزی را بعد از فراوری و بسته بندی به کشورهای مختلف ارسال کرده و توانسته‌اند با توجه به شاخص‌های موجود، امتیاز بالایی را کسب کنند.

در میان ۹ شرکت ممتازی که دیروز توسط معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت تجلیل شدند، چهار شرکت مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی بودند. ایران گلاب مرغوب، صنعتی داداش برادر شونیز، بازرگانی زعفران اسفدان و بازرگانی صنایع شیر ایران از جمله این شرکت‌های ممتاز بودند.

همچنین در مراسم روز گذشته ۵۱ شرکت دیگر نیز به عنوان صادرکننده نمونه شناخته شدند که ۱۱ شرکت در بخش کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت دارند. صادرات خشکبار مجتبی بناب، آیدین، شرکت خشکبار ایلیا گستر سیرجان، شرکت زرین غزال، شرکت مه پروتئین، زعفران بدیعی، گلسرای میلاد، سردخانه و موادغذایی آریا سام، شرکت مارگارین، بازرگانی احمد پورعلی و شرکت سمیران سلامت جزو شرکت‌های نمونه معرفی شدند. به عبارتی حدود ۲۲ درصد از شرکت‌های نمونه به این بخش اختصاص یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس