حجتی: هرکس گوشت دو دلاری پیدا کرد، وارد کند

وزیر جهادکشاورزی گفت: گوشت کیلویی ۲ دلار کجاست؟ هر کس فکر می کند گوشت دو دلاری وجود دارد برود وارد کند و اینجا کیلویی ۳۵ هزار تومان بفروشد، محدودیتی وجود ندارد.

«محمود حجتی» صبح امروز (سه‌شنبه) در هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با بیان اینکه امروز مسئول تولید گوشت هستم و نه تامین آن، افزود: گوشت کیلویی ۲ دلار کجاست؟ در استرالیا قیمت گوشت ۷.۵ دلار و در مغولستان  ۵ دلار است.
وی اضافه کرد: یک حرف‌هایی در کشور زده می‌شود و یک سایت به تریبون یک نفر تبدیل می شود و قضاوت‌هایی شکل می گیرد. هر کس فکر می کند گوشت دو دلاری وجود دارد برود وارد کند و اینجا کیلویی ۳۵ هزار تومان بفروشد، محدودیتی وجود ندارد.
وزیر کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش جهشی در تولید برخی محصولات گفت: بیش از ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور به روش مکانیزه آبیاری می شود که دولت های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد این میزان را با رقم بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به اهمیت عامل زیرساختی در توسعه کشاورزی گفت: دولت های یازدهم و دوازدهم بر توسعه زیربناها و بهره‌وری هرچه بیشتر آب و خاک تاکید داشته و دارند و هیچ دوره‌ای اینگونه درباره آب و خاک و به ویژه برای مزرعه اینگونه سرمایه گذاری نشده است.

تذکر به کشاورزان در مورد تولید مازاد
این مقام مسئول پیرامون شرایط کنونی محصولات در بازار افزود: برخی کشاورزان تصور می‌کنند بدلیل فروش مناسب یک محصول در سال گذشته، امسال هم می‌توانند همان محصول را خوب بفروش رسانند، اما امسال با تولید مازاد برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی، چغندرقند و هندوانه روبرو شدیم.
وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار هکتار طرح خوزستان تحویل شده، افزود: بیش از ۲۲۰ هزار هکتار آبهای مرزی را تحویل دادیم که در برخی استانها مانند کردستان، این سطح بیشتر خواهد شد.
حجتی خاطرنشان کرد: طرحی در سیستان اجرا شد که بر این اساس، آب به شیوه مدیریت شده در مزرعه و پای درخت مصرف می‌شود و در نتیجه سال ۹۷ به ازای هر متر مکعب آب، ۱.۳۴ درصد محصول خشک برداشت شد.
وی گفت: عمده واردات در ارتباط با نهادهای واسطه‌ای چند قلم است که در این ارتباط از دانه های روغنی، کنجاله، روغن خام و ذرت به عنوان عمده‌ترین اقلام وارداتی نام برد.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، ذخایر نهادهای بذر و سم و کود مناسب است و امروز نگرانی از نظر تامین و ذخایر این اقلام وجود ندارد.
وی تاکید کرد: وضعیت از نظر ذخایر موجود بی‌سابقه است، اما در بخش ذرت یک توقف بوجود آمد که مربوط به بخش خصوصی بودو  بخش دولتی توانسته حدود ۲ میلیون تن ذخیره به دست آورد، درحالی که  بخش خصوصی به دلیل برخی محددیت‌های نظام بانکی با مشکل تامین ذرت روبرو شد که آن هم حل شد.
حجتی یادآور شد: آمارها نشان می دهد که  افزایش جهشی در تولید برخی محصولات بدست آمده، تولید زعفران از ۳۵۰ هزار تن در سال گذشته به ۵۰۰ هزار تن رسیده؛ تولید سیب به چهار میلیون تن و همچنین تولید مرکبات به ۴.۵ میلیون تن رسیده که نگرانی برای فروش آنها وجود دارد و باید صادرات را رونق داد و کارگروه‌هایی برای ساماندهی مازاد تولید و صادرات این محصولات تشکیل شده است.
وی ضمن تاکید بر اینکه کشاورزی باید تقاضا محور باشد، افزود: کشاورز باید بر اساس تقاضا محصول بکارد. در حالیکه برخی کشاورزان فکر می‌کنند چون فروش یک محصول در سال گذشته مناسب بوده، امسال هم می‌توانند همان محصول را خوب بفروشند.
وزیر جهاد کشاورزی  توضیح داد: درباره محصولی مانند گوجه فرنگی، این وزارتخانه در هفته‌های گذشته حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰هزار تن خرید انجام داده، در حالی که در این مدت، بیش از یک میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار گوجه فرنگی عرضه شده و درباره هندوانه و چغندرقند نیز اتفاق مشابهی را داشتیم و کشاورزان باوجود اعلام وزارتخانه، رشد تولید داشتند.
این مقام مسئول ضمن ابراز نگرانی برای فروش و صادرات برخی محصولات گفت: امسال در صادرات وضعیت مناسبی نداشتیم، اکنون در راه الحاق به اوراسیا به عنوان یک پیمان منطقه‌ای قرار داریم که استفاده بهینه از آن در زمینه صادرات می تواند موثر باشد.
عوارض صادراتی، نسخه وزیر کشاورزی برای مدیریت بازار
وزیر کشاورزی در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به فعالان اقتصادی گفت: طرفدار صادرات هندوانه نیستیم و افزود: رقم  ۴۰۰ لیتر مصرف آب برای کشت هندوانه غلط است و این مصرف به ۴۰ لیتر کاهش یافته است.
وی پیرامون کشت گندم گفت: سیاست دولت این است که نان با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد، اما از آنجا که ما به التفاوت ارز دولتی و آزاد را دولت باید تامین کند، دولت همواره با کمبود منابع روبروست و فشار آن به تولیدکننده وارد می‌شود.
این مقام مسئول درباره نهاده‌های دامی اضافه کرد: کنجاله با قیمت هرکیلو گرم ۲ هزار و ۴۳۰ تومان وارد کشور شد، چه کسی آن را ۴۷۰۰ یا پنج هزار تومان فروخت، این فاصله دو برابری از واردکننده اصلی تا مرغدار منطقی نیست.
به گفته وی، وقتی مرغ شب عید به ۱۷ هزار تومان برسد، مرغدار هم افزایش قیمتش را به گردن افزایش قیمت کنجاله می‌انداخت، در حالیکه تمام کنجاله را با این قیمت تهیه نکرده بود.
وزیر کشاورزی همچنین درباره باقی مانده سموم گفت: سم و کود وضعیت لجام گسیخته ای داشتیم و ۶ سال است که آن را ساماندهی می‌کنیم. هر چیزی را تحت عنوان کود توزیع می‌کردند و مدیریتی بر آن وجود نداشت.
امتناع استان‌های غربی و شمال غربی از فروش گندم به دولت
این مقام مسئول افزود: امسال باوجود افزایش تولید گندم، نتوانستیم گندم خریداری کنیم و برخی کشاورزان گندم خود را نفروختند.
وی یادآور شد: سال گذشته که خشکسالی بی‌سابقه بود، یک میلیون تن گندم بیشتر خریداری شد و امسال بعضی استان‌ها به اندازه کشت آبی هم، گندم نفروختند و این موضوع بیشتر در غرب و شمال غرب مشاهده شد و در حالی که در استان خوزستان پدیده سیل داشتیم، ۳۰۰ هزار تن بیشتر از سال قبل گندم خریداری شد و تفاوت قیمت ها در داخل و خارج کشاورز را متاثر می‌کند.
به گفته وزیر جهادکشاورزی، امسال مجبور به واردات گندم هستیم و تصمیم به واردات گرفته شده و این موضوع در حوزه وزارت صنعت است که باید درباره آن تصمیم بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس