حذف ارز رسمی تقویت صادرات لبنی را در پی دارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران گفت: حذف ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی منجر به صادرات فراورده های لبنی می شود.

«مسعود خوانساری» عصر دوشنبه در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران در مرکز همایش های صدا و سیما افزود:براساس بودجه سال ۹۹ در زمینه دارو و خوراک دام به طور مجدد ارز رسمی منظور شده است که به جز فساد و رانت چیزی به دنبال نخواهد داشت.
وی افزود: چنانچه دولت می خواهد به تولیدو صادرات کمک کند باید در بخش های مرغ، تخم مرغ و شیر در زنجیره داخلی یارانه ریالی اختصاص دهد.
بازگشت ارز به کشور منوط به ضمانت بانکی
رییس اتاق تهران تصریح کرد: موکول کردن برگشت ارزش افزوده به بازگشت ارز است که این هم مشکل ساز است یعنی یک صادرکننده در طول ۱۲ ماه ۱۰۰ درصد نقدینگی اضافی داشته باشد، تا ارزش افزوده اش بازگشت داده شود.
وی پیشنهاد داد: دولت به جای اینکه ارزش افزوده را گرو نگه دارد تا ارز بازگشت کند، با ضمانت نامه بانکی این موضوع حل می شود.
تغییر ناگهانی تعرفه ها ضربه به صادرات
خوانساری مشکل دیگر را تغییر تعرفه ها برشمرد و افزود: افزایش یا کاهش تعرفه ها لطمه ای بزرگ به صادرات کشور است، زیرا به دست اوردن بازار خارجی بسیار زمان بر است.
به گفته وی، شهریورماه امسال یک تعرفه ای را وزارت صنعت برای برخی مواد خام همانند سنگ آهن و سنگ تزئینی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تعیین کرد که موجب کاهش ۹۰ درصدی صادرات شد و اکنون پیامد کاهش مجدد تعرفه را به دنبال داشت.
رییس اتاق تهران افزود: مهم این است که افزایش تعرفه ها براساس کارشناسی دقیق انجام شود و تغییر تعرفه ها یا ممنوعیت یکباره آنها ضربه به تولید، صنعت و صادرات است.
وی گفت: طبق قانون دولت حق ممنوعیت صادرات و یا واردات کالایی را ندارد به جز اسلحه، مواد مخدر و مشروبات الکلی و باید با بالا و پایین بردن تعرفه واردات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس