حقیقت راجع به وجود سم آفلاتوکسین در شیر

سازمان دامپزشکی کشور به‌صورت رسمی و با استناد به اقدامات انجام شده توسعه‌ای وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی داخل کشور را رد کرد.

 سازمان دامپزشکی کشور به‌صورت رسمی و با استناد به اقدامات انجام شده توسعه‌ای و نمونه آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، ادعاهای شخصی به‌عنوان کارشناس در برنامه شبکه ۳ صبح بخیر ایران را از اساس کذب محض، غیرعلمی، غیرمستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی عنوان کرد.

سازمان دامپزشکی کشور امرورز اعلام کرده است:

متأسفانه در روزهایی که هموطنان کشورمان به دلیل رویدادهای ناگوار هفته‌های اخیر در کشور در غم و نگرانی خاطر به سر می‌برند، ادعاهای شخصی بعنوان کارشناس در برنامه شبکه ۳ صبح بخیر ایران در مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۹۸ موجب تشویش اذهان عمومی بینندگان این برنامه و متعاقب آن افرادی شده و می‌شود که به تدریج از طریق ماهیت ذاتی رسانه‌های اجتماعی در جریان این اظهارات کذب قرار می‌گیرند؛ آن هم بدون آنکه متولیان پخش چنین برنامه‌هایی در یک پخش زنده و آن هم یکجانبه تبعات چنین ادعاهای بی پایه و اساس را برای سلامتی عمومی بدانند و این ضعف را هر فرد متخصصی به وضوح می‌تواند از قسمت های مختلف این مصاحبه متوجه شود.

اعمال ِسختگیرانه‌ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین در مدیریت بهداشت تغذیه دام

علی‌صفر ماکنعلی، معاونت بهداشتی و پیشگیری این سازمان صبح امروز در واکنش به ادعاهای مطرح شده در این برنامه با بیان اینکه اظهارات این شخص به‌عنوان کارشناس کذب محض، غیر علمی، غیرمستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی است، افزود: بر اساس برنامه های توسعه ای انجام گرفته در کشور، در حال حاضر ۴۰۰ کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه‌ تولید شیر خام رتبه ۱۱ دنیا هستیم و حتی تعدادی از کارخانجات لبنی کشور با داشتن کد IR از سازمان دامپزشکی کشور که متضمن رعایت معیارهای بهداشتی در فرآیند تولید است، دارای صادرات محصولات لبنی به کشورهایی نظیر روسیه و مالزی هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد بیش از ۹۰۰ مرکز جمع‌آوری شیر و در مجموع حدود ۱۶۰۰ واحد شامل مراکز جمع‌آوری شیرخام، کارخانجات لبنی و سایر صنایع وابسته در حال فعالیت هستند، افزود: در این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی و با حضور مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی، کنترل‌های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و آزمایش‌های لازم صورت می‌پذیرد و حمل و نقل شیر و فراوردهاى آن با مدر‌ن‌ترین روشهای بهداشتی صورت می‌پذیرد و حتی تردد وسائط نقلیه شیر و فرآورده‌های لبنی رصد و پایش می‌شود که مواد اولیه ۴۰۰ کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می‌کنند.

ماکنعلی با بیان اینکه برنامه‌های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع‌آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین المللى) صورت می پذیرد اظهارکرد: تمامى این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت بصورت دائم و مستمر صورت می‌پذیرد.

ماکنعلی با یادآوری این نکته که در سطح گاوداری ۳ نوع مدیریت وجود دارد، آنها را چنین برشمرد: یکی از مدیریتهای بسیار مهم در یک گاوداری مدیریت بهداشت تغذیه است که در این مدیریت سختگیرانه‌ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین صورت می‌پذیرد. استاندارد میزان آفلاتوکسین در ذرت دامی در کشور ما برابر با ۵ در میلیارد است و این در حالی است که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین ۴ برابر(۲۰ ppb ) استاندارد ملی ایران است.

تشویش اذهان مردم در یک برنامه زنده و بدون معیارهای کارشناسی

بنابراین گزارش در این برنامه زنده تلویزیونی بهادر حاجی‌محمدی که به عنوان بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران معرفی شده است، مدعی شد: شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم آفلاتوکسین دارند. سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود!

وی در این برنامه پس از اظهارنظر درباره برخی صنوف مرتبط با عرضه غذاهای آماده، به پیشینه بعضی چالش‌های بهداشتی در صنعت لبنیات اشاره کرد و گفت: جای آن که نگران استفاده از روغن پالم و وایتکس در لبنیات باشیم، افکار عمومی و مسئولان باید به مسائل مهم‌تری مانند وجود سموم دیگر در لبنیات توجه داشته باشند.

او به عنوان مثال به ورود ذرت‌های آلوده استناد کرد و گفت که مصرف این ذرت‌های آلوده به آفلاتوکسین، سبب تولید شیرهای آلوده به این سم شده است.

حاجی محمدی در این گفت‌وگوی تلویزیونی، آماری را که به گفته خودش از پژوهش‌های تعدادی از اساتید دانشگاه استخراج شده درباره میزان آلودگی شیرهای پاستوریزه در شهرهای مختلف کشور اعلام کرد و گفت: طبق این آمارها ۳۳ درصد نمونه‌های شیر پاستوریزه آلوده به این سم بودند. شیرهای پاستوریزه آزمایش شده در تبریز ۶۲ درصد، ساری ۶۰، مشهد ۵ درصد، شیراز ۱۷ درصد و اردبیل ۳۳ درصد به سم آفلاتوکسین آلوده هستند.

اعلام شتابزده و بدون مستندات رسمی آمارها و ادعاها و همچنین پرسش های تاکیدی و غیرکارشناسی مجری این برنامه تلویزیونی مبنی بر این که «چطور می‌شود که یک هفته شیر نخریم!؟» بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد و مورد توجه اقشار مختلف و کاربران فضای مجازی در سراسر کشور قرار گرفت.

با ادعای جنجالی بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران مبنی بر آلوده بودن حدود ۳۳ درصد شیرهای پاستوریزه در کشور و حتی ادعای آمار ۶۰ درصدی برای مرکز استانی به مانند مازندران، احتمالا موج دیگری از فاصله گرفتن خانوارها از محصولات لبنی کنترل شده بهداشتی کشور و آثار وحشتناک بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم و تشدید بروز بیماری مرگ خاموش در سالهای آینده را به همراه خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس