خسارت قطع اینترنت به اپراتورها

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: خسارتی که به دلیل اغتشاشات اخیر و قطعی اینترنت به حوزه اپراتورها و مخابرات وارد شده، حدودا هزار و هشتاد میلیارد تومان است که شامل خسارت ناشی از تخریب فیزیکی نیز می‌شود.

حسین فلاح جوشقانی با اشاره به این که برآورد و بررسی خسارت به کسب و کارها به عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته شده گفت، خسارت وارد شده به حوزه اپراتورها چیزی حدود هزار و هشتاد میلیارد تومان است.

فلاح جوشقانی در خصوص خسارت کسب و کارها اظهار داشت: قطعا کسب و کارها بیش از اپراتورها خسارت دیده‌اند و جمع‌بندی آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی گفت: بخشی از این برآورد به واسطه خسارت‌های فیزیکی و تخریبی بود که متوجه تخریب دکل‌های بی تی اس، مراکز مخابرات و تجهیزات اپراتورها شده است. مبلغ این آسیب چیزی حدود ۱۰۶ میلیارد تومان است.

فلاح جوشقانی اشاره کرد: بخش دیگری که عمده خسارات را شامل می‌شود ۵۰۰-۶۰۰ میلیارد تومان است که به واسطه قطع شبکه موجب از دست رفتن ترافیک اپراتورها شده و کاهش شدید درآمد آن‌ها را رقم زده است. بخش عمده‌ای از این میزان خسارت به اپراتورهای تلفن همراه مربوط می‌شود که مدت زمان بیشتری قطع سرویس داشتند و ترافیک دیتایی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد بیشتر روی شبکه موبایل است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: بخش دیگری از خسارت هایی که اپراتورها به سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی اعلام کرده‌اند به مشترکین تجاری‌شان برمی‌گردد. اپراتورها اعلام کرده‌اند که موظف هستند بر اساس قرارداد برای قطعی سرویس به مشترکین تجاری خود مبلغی حدود ۶۰-۷۰ میلیارد تومان خسارت بدهند. شرکت‌های طرف قرارداد، مشترکین و بانک‌ها پیگیر قطعی سرویس ها هستند.

جوشقانی اشاره کرد: بخشی از خسارت‌ها نیز به تمدید سرویس و جوایزی برمی‌گردد که اپراتورها برای جبران قطعی شبکه به کاربران خود اختصاص داده‌اند. مبلغ خسارت در این حوزه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

او ضمن اشاره به این که بخش دیگری از این خسارت هزار و هشتاد میلیاردی به پاسخگویی به مشترکین برمی‌گردد، گفت: در این مدت برای پاسخگویی به کاربران اپراتورها مجبور شدند از پرسنل بیشتری استفاده کنند تا تماسی از دست نرود. بخشی از اپراتورها نیز اعلام می‌کنند که طی این مدت مشترکین تجاری و عمده خود را از دست داده اند و مشترکین به آن‌ها اعلام کرده‌اند که عطای این سرویس را به لقایش بخشیده‌اند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص جزئیات خسارت فیزیکی وارده گفت: بیشترین خسارت فیزیکی به شرکت مخابرات ایران وارد شده که چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان است که در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تهران است که مورد حمله قرار گرفته و آتش زده شدند.

این خسارات صرفا ۷۰ میلیارد تومان نیست، باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به شرایط فعلی خرید و جایگزینی تجهیزات نیز به سختی ممکن است.

او در خصوص خسارت فیزیکی هر کدام از اپراتورها گفت: از این خسارت‌ها ۲۳ میلیارد تومان سهم همراه اول و ۶-۷ میلیارد تومان سهم ایرانسل است. حدود هفت میلیارد تومان نیز سهم خسارت fcp هاست.

برای برآورد این خسارت‌ها، دو جلسه برگزار کردیم و مدت زمانی نیز صرف جمع‌بندی کارشناسان شد و بعد اطلاعات از دوستان و جمع‌بندی هفت هشت ساعت همکاران تحلیل کردند و به جمع‌بندی رسیدند. البته ممکن است در آینده این میزان خسارت به دلیل وجود لایه‌های پنهان که الان معلوم نشده است، افزایش پیدا کند.

او در خصوص این که آیا دولت در خصوص این خسارت‌ به اپراتورها کمکی خواهد کرد؟ گفت: این تابع قوانین کشور است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که سرویس اپراتورها بنابر ضرورت و با دستور بخش‌های ذیصلاح حاکمیتی قطع شده است.

ما تابع قوانین و مقررات کشور هستیم و وزیر ارتباطات نیز در این خصوص دستورات ویژه داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس