درآمد دولت با مالیات ۱ درصدی از سود سپرده‌های کلان

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی گفت: اگر صرفا ۱ درصد از سود سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود، دولت می‌تواند ۳۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دریافت مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی گفت: در کشور ایران متاسفانه سود سپرده­‌های بانکی معافیت مالیاتی دارد. در همین راستا در کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد دادیم که سپرده­‌های پایین یک میلیارد تومان، همچنان معافیت مالیاتی داشته باشند، ولی از سپرده­‌های بیش از یک میلیارد تومان، یک درصد از سود سپرده و نه اصل سپرده، در سال مالیات اخذ شود.

وی ادامه داد: مثلا فردی که ۱۰ میلیارد تومان سپرده در بانک دارد، یک میلیارد تومان آن معاف و بابت ۹ میلیارد تومان باقی مانده، اگر سود سپرده ۲۰ درصد باشد، سالانه یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان دریافت می­‌کند. یک درصد از سود آن که ۱۸ میلیون تومان می‌­شود را باید مالیات دهد که رقم زیادی هم نمی‌باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس درباره درآمد دولت در صورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی، اظهار داشت: ۸۰ درصد سپرده­‌های بانکی، رقم­‌های بزرگ است و در حال حاضر نظام بانکی سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سود بابت سپرده‌­ها به مردم پرداخت می­کند. ۸۰ درصد این مبلغ، می­‌شود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان. یک درصد این رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان می­‌شود. یعنی دولت می­‌تواند از راه اجرای این طرح سالانه ۳۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد که عدد قابل توجهی است.

قوامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید دولت را ملزم به دریافت مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی کنند، گفت: نمایندگان مجلس باید اهمیت این موضوع را درک و اجرای آن را پیگیری کنند.

وی افزود: البته بانک مرکزی مخالف دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی است، زیرا بر این باور هستند که دریافت مالیات از سود سپرده‌ها، فرار سرمایه از کشور را به دنبال دارد. درحالی که این چنین نیست و این کار رونق تولید را هم به همراه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در پایان تاکید کرد: اخذ مالیات از سپرده‌­های بانکی در همه دنیا اجرا می­‌شود و ما باید همان طور که تصویب کردیم از مسکن و خودرو‌های لوکس مالیات بگیریم، از این بخش هم مالیات دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس