درمان سرطان با جوهر گیاهی خوشنویسان چینی

دانشمندان می‌گویند خوشنویسان چینی صدها سال از جوهری استفاده می‌کرده‌اند که حالا مشخص شده می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های مرگباری نظیر سرطان نیز بهره برد.

بر اساس آنچه در ACS Omega منتشر شده، محققان در چین ادعا کرده‌اند با نوعی جوهر گیاهی که خوشنویسان سنتی این کشور از آن استفاده می‌کنند می‌توان سلولهای سرطانی را به شیوه‌ای غیرتهاجمی نابود کرد.
آنها توضیح داده‌اند: همچنان که سلولهای سرطانی از تومور جدا می‌شوند، اغلبشان به سمت گره‌های لنفاوی راه پیدا می‌کنند. این گره‌ها بخشی از دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شوند. در چنین موردی، گزینه اصلی درمان، انجام جراحی است اما این عمل ممکن است با عوارضی هم همراه باشد.
در نوعی گرمادرمانی موسوم به فتوترمال‌تراپی (PTT) که شیوهٔ غیرتهاجمی نسبتا جدیدی به شمار می‌رود، سلولهای سرطانی با نانومواد تزریقی انباشه می‌شوند و لیزری این نانوموارد را گرم کرده، با گرمای حاصله سلولهای مذکور از بین می‌روند. بسیاری از این مواد نانو گرانقیمتند، تولید و ساختشان گران تمام می‌شود و افزون بر این، سمی‌اند.
اکنون، محققانی از جمله گروهی در دانشگاه فودان و شانگهای جیائو تونگ چین با تجزیه و تحلیل جوهر سنتی خوشنویسان چینی که Hu-Kaiwen یا «جوهر هو» (Hu-ink) نامیده می‌شود، دریافته‌اند که این جوهر چینی، خواصی مشابه با نانومواد مورد استفاده در روش درمانی PTT دارد.

آنها گفته‌اند جوهر هو از نانوذرات و لایه‌های نازک کربنی تشکیل شده که وقتی با لیزر گرم شود، حرارتش به ۵۵ سانتی‌گراد افزایش می‌یابد؛ افزایشی خیلی بیشتر از حرارت نانومواد مذکور.
تحت شرایط PTT، جوهر هو سلولهای سرطانی را در ظرف آزمایشگاهی از بین برد اما تحت شرایط معمول، این جوهر برخلاف مواد کنونی سمی نبود. این وضعیت در موشهای دارای تومور سرطانی نیز مشاهده شد.
محققان همچنین خاطرنشان کردند که جوهر چینی هو می‌تواند به عنوان ابزاری (probe) برای تشخیص موقعیت غدد سرطانی و متاستاژها عمل کند چراکه نور نزدیک به مادون قرمز را جذب می‌کند؛ این نور از طریق پوست جذب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس