در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران رونمایی شد:

ایران در جمع سه کشور صاحب تکنولوژی تولید دستگاه برش‌نگاری با نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک
جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از دستگاه برش نگاری با نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک در فهرست سه کشور صاحب این تکنولوژی جدید مهندسی پزشکی قرار گرفت .

مراسم رونمایی از دستگاه برش نگاری با نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک روز دوشنبه همزمان با گشایش پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با حضور «دکتر سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، «دکتر محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان دانش بنیان کشور برگزار شد .

این دستگاه که به همت محققان شرکت دانش بنیان پرتونگار پرشیا و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی و ساخته شده است گام مهمی در مسیر تولید رادیوداروها و بررسی روند تاثیرگذاری داروها بر بدن حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات بنیادی سلولی – مولکولی به شمار می آید .

استاد گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرعامل شرکت دانش بنیان پرتونگار پرشیا درباره ویژگی های این دستگاه پیشرفته پزشکی گفت: محصول تولید شده، حاصل تلاش یک تیم 15 نفره طی دو سال اخیر است .

«دکتر محمدرضا آی» به بیش از یک دهه سابقه فعالیت تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان و تولید هشت محصول در حوزه پزشکی هسته ای توسط پژوهشگران آن اشاره کرد و گفت: این تجربیات چندین ساله در اختیار طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری از حیوانات قرار گرفت و علاوه بر این، سه ثبت اختراع در آمریکا به دنبال اجرای این طرح داشتیم .

وی ادامه داد: دستگاه تصویربرداری از حیوانات (Animal pet scan) ، یک دستگاه بسیار پیشرفته در زمینه فعالیتهای متابولیکی است و برای تصویربرداری از حیوانات در فعالیتهای تحقیقاتی کاربرد دارد .

آی یادآور شد: رادیوداروهای جدید قبل از اینکه ساخته شوند اول باید با استفاده از این دستگاه، روی موش آزمایش شود و بعد از اینکه تمام آزمایشها را با موفقیت پشت سرگذاشت روی نمونه های انسانی استفاده شود .

وی خاطرنشان کرد: برای تولید داروها قبل از مرحله کلینیکی، یک مرحله پیش کلینیکی باید داشته باشیم که اغلب این مرحله با آزمایش روی حیوانات کوچک و تزریق دارو به موش انجام می شود .

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در روش های معمول، برای بررسی تاثیر دارو روی موش، این حیوان را می کشند و امعا و احشای بدن او را بررسی می کنند ولی با استفاده از این دستگاه جدید، بدون صدمه رساندن به موش می توانیم تصویربرداری ها را فاصله های زمانی مختلف انجام دهیم و ضمن تصویربرداری، تاثیر دارو روی حیوان را بررسی کنیم .

وی با بیان اینکه این دستگاه، بسیار پیشرفته تر از دستگاه های تصویربرداری انسانی است، تصریح کرد: مثلا برای تصویربرداری از مهره کمر یک موش، باید دقت دستگاه خیلی بالا باشد تا بتواند تغییرات بدن موش و تاثیرات دارو روی بخش های مختلف بدن این حیوان را تشخیص دهد و علاوه بر این، آزمایش های این دستگاه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه قرار است از نتیجه آن در ساخت رادیودارو برای درمان هزاران و شاید میلیونها انسان استفاده شود .

آی تاکید کرد: ساخت این دستگاه، نتیجه طراحی و تحقیق و توسعه در داخل کشور است و با ثمر نشستن آن، بعد از آلمان و آمریکا جزء سه کشور صاحب این تکنولوژی جدید در دنیا شدیم .

به گفته وی، محققان ایرانی اکنون به راحتی می توانند نمونه های انسانی این دستگاه را هم بسازند و جزء کشورهایی باشیم که تمام تکنولوژی های تصویربرداری پزشکی هسته ای را دارند .

پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از چهارم اردیبهشت ماه با ارائه حدود هزار محصول 300 شرکت دانش بنیان در محل نمایشگاه های دائمی تهران گشایش یافته و تا هفتم اردیبهشت ادامه خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس