دفع آلاینده‌های برنج با بیوجاذب ایرانی تولید شده از ضایعات کشاورزی

پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم تغذیه صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، موفق به طراحی و تولید بیوجاذب با استفاده از ضایعات کشاورزی برای دفع آلاینده‌های موجود در برنج خیس شده برای مصارف خانگی شدند.

طبق آخرین اخبار از سازمان جهانی غذا (فائو)، میزان ضایعات کشاورزی در ایران ۲۵ برابر کشورهای پیشرفته دنیا است که محققان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی توانستند با استفاده از برخی ضایعات کشاورزی، بیوجاذبی را طراحی کرده و به ثبت برسانند که آلاینده‌های موجود در برنج را از قبیل فلزات سنگین جذب کند.

دکتر پریسا زیارتی رییس مرکز تحقیقات صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و از محققان این طرح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: ما توانستیم با استفاده از ضایعات کشاورزی و پوسته لیمو بدون هیچ فرآیند شیمیایی با یک مقدار تغییرات در ساختار آن و سنتز مواد، محصولی را طراحی کنیم که می‌تواند آلاینده‌های موجود در برنج را هنگام خیساندن جذب کند.

وی اظهار داشت: یکی از محسنات این بیوجاذب این است که در آن هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده، مواد کاملا طبیعی است و از ضایعات دور ریزکشاورزی تولید شده است.

زیارتی درباره نحوه استفاده از این بیوجاذب گفت: فقط کافی است این بیوجاذب به مدت ۲۰ دقیقه در برنج خیس شده حتی به اندازه یک کیلو قرار گیرد، این بیوجاذب تا ۲۰ بار برای برنج های ایرانی قابل استفاده است.

رییس مرکز تحقیقات صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: بعد از اینکه سطح تماس این بیوجاذب اشباع شد، از بگ بعدی می‌توان استفاده کرد. برای برنج‌های هندی نیز که آلاینده‌های آن‌ها متفاوت و بیشتر است، این بیوجاذب در بسته‌بندی بزرگتر طراحی شده و این نوع بسته تا ۱۵ بار قابلیت جذب فلزات سنگین که جزو آلاینده‌های برنج هستند را در برنج‌های نوع هندی دارد و موجب سلامت و سم زدایی از هرگونه فلز سنگین در برنج می‌شود .

وی با بیان اینکه بسته‌های این بیوجاذب را می‌توان برای استفاده‌های بعدی هم خشک کرد و حتی اگر خشک نیز نشود قابل استفاده است، افزود: عملکرد این بیوجاذب به این صورت است که حتی ۱۰ دقیقه بعد از استفاده می‌توان از آن برای ظرف دیگر برنج بدون اینکه خشک شده باشد نیز استفاده کرد. شرایط نگهداری این بیوجاذب، شرایط خاصی نیست چون خود این بیوجاذب خواص آنتی باکتریال دارد و هیچ گونه خاصیت کپک زدگی ندارد، می‌تواند به مرور زمان در دمای اتاق خشک شود و حتی اگر هم خیس باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

زیارتی با اشاره به اینکه این بیوجاذب برای مصارف خانگی طراحی شده است، ادامه داد: اکنون نمونه اولیه این محصول برای ثبت اختراع عرضه شده و در آینده نزدیک به تجاری سازی نیز خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این محصول هم ثبت اختراع داخل دارد و هم ثبت اختراع از اروپا گرفته است، افزود: ما می‌توانیم از ضایعات کشاورزی در سم زدایی از پساب و پسماندها و خاک های کشاورزی نیز استفاده کنیم.

رییس مرکز تحقیقات صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: این محصول با توجه به بسته‌بندی آن فاقد هر گونه سم است، این مشکل برای بگ‌های چایی وجود دارد که برخی از آن‌ها بعد از استفاده دراز مدت خودش تولید سم می‌کند اما این محصول با توجه به مواد مورد استفاده در آن فاقد هرگونه سم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس