دلار ارزان می شود؟

حریری می‌گوید: نباید انتظار کاهش نرخ دلار را داشته باشیم، ممکن است طی یک ماه نرخ تا ۱۵ هزار تومان نیز کاهش یابد اما احتمالا در امسال میانگین نرخ دلار کمتر از ۲۱ هزار تومان نخواهد بود.اقتصاد

قیمت دلار از سوی صرافی ملی در هفته اخیر برای نخستین بیش از ۲۲ هزار تومان اعلام شد، اما نرخ دلار چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟ آیا می‌توان انتظار داشت دلار طی روزهای آینده با کاهش نرخ مواجه شود؟

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: روند نرخ دلار طی روزهای آینده قابل پیش‌بینی نیست. نرخ فعلی دلار نشات گرفته از یک سری پایه‌های اقتصادی نیست بلکه نشات گرفته از پایه‌های سیاسی است. یعنی ما به دلایل سیاسی دچار کمبود منایع ارزی در دسترس شده‌ایم در نتیجه گشایش و تغییر شرایط آن مستلزم تغییر شرایط سیاسی است.

وی ادامه می‌دهد: از منظر اقتصادی باید گفت که میانگین نرخ دلار در سال گذشته حدود ۱۴ هزار تومان بوده است، حدود ۴۰ درصد تورم داشته‌ایم، با این حساب اگر هیچ اتفاق جدید سیاسی نیفتد، میانگین نرخ دلار در امسال حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان خواهد شد.

حریری می‌افزاید: از آنجایی که نرخ دلار طی چند ماه حدود ۱۵ و ۱۶ هزار تومان بوده پس طبیعی است که طی ماه‌هایی از سال نیز در سطح ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان نیز قرار بگیرد، زیرا میانگین نرخ دلار در امسال حدود ۲۲ هزار تومان است، قرار گرفتن نرخ دلار در این سطح اتفاق خوشایندی نیست اما اتفاق غیرمعمولی نیز نبوده و تقریبا هر سال این اتفاق در اقتصاد ما افتاده است.

وی عنوان می‌کند: درست است که با افزایش نرخ دلار سفره معیشت مردم تنگ‌تر می‌شود اما روند فعلی دلار غیرعادی نیست و در روال اقتصادی سه دهه اخیر ما اتفاق غیرعادی نیفتاده است. نباید انتظار کاهش نرخ دلار را داشته باشیم، ممکن است طی یک ماه نرخ تا ۱۵ هزار تومان نیز کاهش یابد اما احتمالا در امسال میانگین نرخ دلار کمتر از ۲۱ هزار تومان نخواهد بود.

کاهش ۲۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی در امسال

وی با اشاره به وعده کاهش نرخ دلار از سوی رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: همه پارامترهای سیاسی و اقتصادی کشور در دست رئیس‌کل بانک مرکزی نیست. برخی راه‌های ارزآوری کشور مانند ترکیه، جنوب خلیج‌فارس و سایر کشورها درحال‌حاضر به دلیل کرونا و برخی به دلیل منازعات سیاسی و برخی نیز به علت سخت‌گیری‌های امریکا بسته شده است.

حریری در ادامه اضافه می‌کند: درآمد حاصل از فروش نفت ما افت شدیدی داشته است. سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار فروش نفت و ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که در مجموع حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. امسال در بهترین حالت اگر پیش برویم و اینکه اتفاق بدتری نیفتد، بیش از چهار یا پنج میلیارد دلار نمی‌توانیم نفت بفروشیم؛ از سوی دیگر صادرات غیرنفتی ما به دلیل کرونا، ارزان شدن نرخ نفت و به تبع آن نرخ فرآورده‌های نفتی، گاز و میعانات، پتروشیمی‌ها و مواد معدنی و پایین آمدن قدرت خرید مردم عراق، نمی‌تواند بیش از ۳۰ میلیارد دلار شود.

وی تاکید می‌کند: طبق آمارها صادارت غیر نفتی ما در بهار امسال حدود شش میلیارد دلار بوده، یعنی اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند تا پایان سال به ۲۴ میلیارد دلار و با ارفاق حدود ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. اینجا نیز نسبت به پارسال ارز کمتری را خواهیم داشت. در مجموع اگر شرایط تغییر نکند، درآمدهای ارزی‌ کشور نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ میلیارد دلار کمتر بوده، یعنی معادل ۴۰ درصد کاهش که قطعا نرخ دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس