دولت مواد اولیه بنگاه‌ها را تامین کند

گروه اقتصادی: عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر که دولت نمی‌تواند نقدینگی به واحدها بدهد پس بهتر است مواد اولیه صنعت را به صورت اعتباری در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد.
محمدرضا کلاهی در خصوص شیوع ویروس کرونا و وظایف دولت برای کمک به فعالین اقتصادی در شرایط حاضر گفت: ما باید در این مواقع از تجارب سایر کشورها بهره ببریم و اتاق بازرگانی نیز با توجه به همین مسئله در کنار کمپین‌هایی که تشکیل داده، در کارگروه اقتصاد کلان این مسئله را بررسی می‌کنند و با توجه به محدودیت‌های موجود در کشور از جمله کسری بودجه پیشنهاداتی به دولت ارائه دادند.وی ادامه داد: به تعویق انداختن هزینه‌های مالیاتی و بیمه‌ای یکی از این موارد است که می‌تواند به فعالین اقتصادی کمک زیادی کند. ضمن آنکه بنده نیز پیشنهاد دادم در حال حاضر که دولت نمی‌تواند نقدینگی به واحدها بدهد پس بهتر است مواد اولیه صنعت را به صورت اعتباری در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد.کلاهی با اشاره به صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی و فولادی گفت: با یک نگاه ساده به عملکرد مالی شرکت‌ها می‌توان فهمید که سود مالی آنها از سود عملیاتی بیشتر است یعنی این شرکت‌ها منابع عظیمی را در بانک‌ها و سایر فعالیت‌های غیرمولد حبس کرده است که این کار نتیجه‌ای جز بالا رفتن تورم ندارد فلذا با استفاده از همین منابع می‌توان طرح فروش اعتباری را انجام داد. از سوی دیگر این کار به نفع خود این شرکت‌ها نیز هست زیرا شرایط امروز به گونه‌ای است که مانند زنجیره بر روی همه کسب و کارها تاثیر گذاشته است. وقتی کارگر روزمزد نمی‌تواند سر کار برود در نتیجه قدرت خرید آن کاهش پیدا می‌کند و این امر به سایر حوزه‌های اقتصادی نیز تسری پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: مطابق آمار، فروش شرکت‌های پتروشیمی و فولادی کاهش یافته زیرا فعالیت‌های اقتصادی به حداقل رسیده و واحدهای تولیدی مانند قبل فعالیت نمی‌کنند. از سوی دیگر با قرنطینه شدن ایران و بسته شدن مرزها فعالیت‌های صادراتی نیز به کمترین میزان خود رسیده است.عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: ویروس کرونا یک مشکل جهانی است و کشورهای مختلف برای کمک به فعالین اقتصادی خود تمهیدات مختلفی به کار بسته‌اند. به طور مثال بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را کاهش داده و یا دولت چین نقدینگی عظیمی را به بازار تزریق کرده است. ما که چنین امکاناتی نداریم باید با این قبیل کارها از اقتصاد خود حمایت کنیم.کلاهی در خصوص بسته شدن مرزهای عراق گفت: دولت این کشور اعلام کرده که برای جلوگیری از شیوع کرونا به مدت یک هفته مرزهای خود را با ایران خواهد بست. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی امروز به واسطه بازار عراق زنده هستند و اگر این مرز بسته شود فاجعه‌ای در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.وی افزود: متاسفانه ما نتوانستیم تصویر خوبی از فعالیت‌های خود در مبارزه با شیوع ویروس کرونا نشان دهیم و همین امر باعث شد که کشورهای همسایه تصمیم به بستن مرزهای خود بگیرند.عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اکنون نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم. سیاستمداران ما باید بدانند که تا چه اندازه ما به بازار عراق وابسته هستیم. همزمان باید پروتکل‌های مشترک بهداشتی با این کشور اجرا شود و به طرف‌های خود نشان دهیم که ما برعکس تفکرات آنها به دنبال اجرای این پروتکل‌ها و دارای یک مدیریت منسجم هستیم تا آنها نیز از این بابت خیالشان راحت شود. در آن صورت است که می‌توانیم به درآمدهای صادراتی امیدوار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس