راهکار ژاپن در کاهش ضایعات مواد غذایی

شرکت های ژاپنی با استفاده از هوش مصنوعی و دیگر فناوری ها با کاهش ضایعات مواد غذایی در خطوط تولید مقابله می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : این طرح تحت برنامه‌های محلی و با همکاری شرکت‌هایی مانند Nichirei Foods و Calbee اجرا می‌شود و انتظار می‌رود تا نتایج چشمگیری در کاهش ضایعات مواد غذایی در خط تولید داشته باشد.

به گزارش ایژین نیوز، شرکت Nichirei Foods از سال گذشته، سیستم هوش مصنوعی برای استخراج استخوان‌های مرغ در زمان سرخ شدن، طراحی کرده که نسبت به گذشته ضایعات مواد غذایی این شرکت کمتر شده است. در سیستم قدیمی این شرکت از اشعه X استفاده می‌شد که در برخی موارد عملکرد درستی نداشت و ضایعات را افزایش می‌داد.

این شرکت امیدوار است که ظرف سه سال آینده، پسماند مواد غذایی حاصل از فرآوری مرغ را 80 درصد کاهش دهد.

وزارت کشاورزی ژاپن اظهار کرد: مشاغل تجاری، مسئول 55 درصد ضایعات از 6.43 میلیون تن مواد غذایی در سال 2016 بودند و تولیدکنندگان غذاهای فرآوری شده به تنهایی نزدیک به 40 درصد ضایعات غذایی داشتند که بیشترین میزان آن مربوط به خرده‌فروشان و رستوران‌ها بود.

از دیگر طرح‌های ارائه شده در این زمینه، افزایش میزان ماندگاری مواد غذایی است به عنوان مثال شرکت Calbee ماندگاری سیب‌زمینی‌های سرخ شده خود را از چهار ماه به 6 ماه افزایش داده است.

شرکت Sagamiya Foods نیز با استفاده از اطلاعات هواشناسی ژاپن برای برنامه فروش خود که تحت تاثیر دما است، استفاده می‌کند. این شرکت گفت: هزینه‌های سالانه خود را حدود 10 میلیون ین (92500 دلار) کاهش داده است.

شرکت Kewpie، تولید کننده چاشنی غذا، روش متفاوتی برای شست و شوی برگ‌های کلم ابداع کرده تا ماندگاری کلم خرد شده را به مدت یک روز افزایش دهد. همچنین روشی برای بسته‌بندی شیشه‌های سس سویا طراحی کرده تا مدت ماندگاری آن بعد از باز شدن درب، تا 120 روز افزایش یابد.

ناگفته نماند، خرده فروشان و رستوران‌های غذا نیز برای کاهش ضایعات مواد غذایی تلاش و تغییراتی در زنجیره تامین مواد اولیه ایجاد می‌کنند.

دولت ژاپن امیدوار است که ضایعات غذایی در بخش تجاری خود را بین سال‌های 2016 تا 2030 بیش از 20 درصد کاهش دهد.

البته ایالات متحده و اروپا قبل از ژاپن طرح‌های ابتکاری در این زمینه ارائه کردند. به عنوان مثال، فرانسه در فوریه 2016 قانونی تصویب کرد که مواد غذایی که فروخته نمی‌شود باید اهدا شود و هدف از این قانون، کاهش ضایعات مواد غذایی به نصف میزان فعلی تا سال 2025 است. ایتالیا نیز در سال 2016 قانون مشابهی مانند فرانسه تصویب کرد.

کره جنوبی و ایالات متحده دارای بانک‌های غذایی هستند که مواد غذایی فروخته نشده را بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کنند.

سازمان ملل متحد تحت اهداف توسعه پایدار، کشورها را مجبور به کاهش ضایعات مواد غذایی خود به نصف میزان فعلی تا سال 2030 کرده است. در واقع، افزایش علاقه به مسائل زیست محیطی و اجتماعی موجب اقدامات بیشتری در زمینه کاهش ضایعات مواد غذایی در آینده خواهد شد.

ذخیره‌سازی، حمل و نقل و از بین بردن مواد غذایی فروخته نشده موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود و با توجه به اینکه ژاپن کمتر از 40 درصد از مواد غذایی خود را تولید می‌کند، مهار ضایعات مواد غذایی، موردی ضروری محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس