روند صعودی چاپ لیبل فلکسو در ایران

نزدیک به یک دهه از آغاز انقلاب صنعت چاپ لیبل ایران با حمایت و تدارک گسترده اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران می گذرد و دراین گذار صنعتی جان دوباره بر پیکره این بخش از صنعت چاپ بسته بندی کشور دمیده شد.

تمرکز نابجای صنعت چاپ در ایران بر روی روش چاپ افست باعث شده تعریف متفاوتی از مبحث لیبل ایجاد گردد و این نام در دایره افست شیت باقی بماند!
اما قول رایج در میان کارشناسان و مختصصان صنعت چاپ آن است که کمتر از نیم کل سفارشات چاپ لیبل به روش افست و نصف بیشتر آن به روش فلکسو انجام می‌شود. این مقایسه البته به تعداد سفارشات باز می نکرد و نه حجم تولید و کیفیت محصولات.
سال‌های اخیر با مقبولیت بیشتر لیبل‌های پشت چسبدار در جهان، ارزش و اهمیت روش فلکسو نسبت به افست به مراتب بیشتر شده است، هر چند که در عمل همچنان قاعده ذکر شده در بالا صادق است و در ایران نیز تمرکز بر روی چاپ افست گذاشته شده است.
روش چاپ فلکسو در واقع نوع امروزی چاپ لترپرس (چاپ با استفاده از حرف و تصاویر برجسته فلزی) است؛ البته چاپ فلکسو کارایی بسیار بیشتری از روش لترپرس دارد چرا که با استفاده از آن می توان تقریبا انواع سطوح همچون پلاستیک (مانند متالایز)، سلفون وکاغذ را چاپ کرد.
این روش بطور وسیعی جهت چاپ سطوح به کار رفته در بسته بندی مواد غذایی ،بسته بندی لیبل های آرایشی بهداشتی، بسته بندی لیبلهای دارویی وهمچنین صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع برق و الکترونیک، صنایع نساجی و بافندگی، صنایع فلزی و پلاستیکی، و خودرو سازی به کار می رود.
همچنین از آن می توان برای چاپ سطح وسیعی با یک رنگ یکنواخت و یکدست( لیبل تنپلات یا تمپلات) استفاده کرد. روش چاپ فلکسو از روشی های چاپی است که همواره گسترش و پیشرفت بسیار سریعی را بر خود دیده اند. البته نباید تصور کرد که این روش تنها برای چاپ محصولاتی خاص کاربرد دارد. در واقع قابلیت این روش برای چاپ انواع مختلفی از سطوح چاپی باعث شده تا گستره وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند.
بسته بندی مواد غذایی همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین میادین کاربرد این روش چاپی است.شایان ذکراست که کلیشه برجسته و منعطفی که درچاپ فلکسو از آن استفاده میشود نواحی تصویری در آن بالاتر از نواحی غیر چاپی است
در ایران اما، نیاز بیشتر به سفارشات چاپی رنگی در ابتدا غلبه فناوری افست را به روش فلکسو به دنبال داشت ولی خیلی زود فلکسو قدم‌های عقب مانده را جبران کرد و همچنان نسبت مطروحه را برای دو فناوری افست و فلکسو حفظ شده است، البته حجم تولید قابل توجه در بخش فلکسو تمایزی قابل اعتنا ایجاد نموده است.
طراحان لیبل به‌طور معمول در کارهای خود از ۶ یا ۷ رنگ استفاده می‌کنند که چاپ آن توسط ماشین‌های رول کم عرض فلکسو که قابلیت نصب ۸ تا ۱۲برج را به روی خود دارند بسیار ساده است و این در حالی است که به روش افست کار ساده‌ای محسوب نمی‌شود.
تنوع در تغییر رنگ و افزایش جلوه های ویژه بصری در چاپ فلکسو و حجم و زمان تولید محیطی ایجاد نموده که حضور وبروز روز افزون تکنولوژی باعث غلبه سریع روش فلکسو بر افست گردد.
پس از انقلاب صنعت چاپ لیبل ایران در مدت کوتاهی توانست بخش قابل توجه ایی از واردات لیبل از کشور ترکیه را در داخل تولید نماید و سپس تولید کنندگان ایرانی نگاه خود را به صادرات به کشورهای همسایه معطوف نموده اند که بر اساس آمارهای اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی با موفقیتهای نسبی نیز همراه بوده اند.
صنعت چاپ لیبل ایران در بخش فلکسو با تمام دشواری های تولید و زخم شمشیر تحریم در حال پیشرفت است هرچند که این روند دچار نوساناتی است اما همواره بخش خصوصی در ایران نشان داده که می تواند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس