زمان درستِ خوردن محبوب‌ترین خوردنی‌ها

سیاری از مواد غذایی با وجود خواص مفیدی بسیاری که دارند اگر در زمان درست مصرف نشوند، نه تنها مفید نیستند بلکه حتی باعث آسیب به بدن می شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که امروزه انسان‌ها به طور روزانه کالری بسیار بیشتری در مقایسه با اجداد خود در یک قرن قبل دریافت می‌کنند و اگر چه مردم بیش از گذشته نسبت به رژیم غذایی خود آگاهی دارند، اما همه قوانین مربوط به داشتن رژیم غذایی سالم در همه زمان‌ها صحت ندارند. با این وجود درک قوانین و محدودیت‌هایی از این دست، کار دشواری نیست. در ادامه با نکته‌های جالب و حیاتی در مورد زمان خوردن سالم‌ترین و محبوب‌ترین مواد خوراکی آشنا کنیم.

ماست
از خوردن ماست با معده خالی یا قبل از وعده‌های غذایی خودداری کنید، زیرا این محصول لبنی حاوی اسید لاکتیک است و اسیدیته معده را بالا می‌برد. همچنین مصرف ماست همراه با وعده غذایی اصلی روز سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد. برای دریافت تمامی فواید اسید لاکتیک برای سیستم گوارشی بهتر است ماست را یک تا دو ساعت پس از غذای اصلی مصرف کنید.
خوردن مقدار کمی ماست قبل از رفتن به رختخواب هم گزینه مناسبی به نظر می‌رسد، زیرا با انتقال پروتئین به بدن ذخیره کافی برای رشد عضلات را فراهم می کند.
موز
اگر چه موز یکی از بهترین گزینه‌های خوراکی برای شروع کردن یک روز  کاری است، اما اگر با معده خالی مصرف شود می‌تواند در عمل، کاهش سطح انرژی بدن را در پی داشته باشد. با مصرف این میوه به صورت ناشتا در ابتدا و به دلیل محتوای قندی بسیار بالای آن ممکن است احساس پرانرژی بودن کنید، اما پس از چند ساعت،  احساس خستگی و گرسنگی خواهید کرد.
همچنین خوردن موز برای مبتلایان به سندرم روده حساس مناسب نیست و معمولاً موجب  اسهال می شود. مصرف این میوه به همراه موادغذا‌یی دیگر به ویژه  ترکیبات چربی دار سالم مانند کره بادام زمینی، می تواند کمی از این مشکل بکاهد.
قهوه
برای بسیاری از افراد نوشیدن یک فنجان قهوه بلافاصله پس از خواب یک عادت معمول است، اما چنین کاری هیچ سودی ندارد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه قبل از خوردن غذا، مقاومت بدن در برابر کافئین را بهبود می‌بخشد.
در ساعات اول پس از بیدار شدن از خواب، بدن کورتیزول قابل توجهی ترشح می‌کند که عدم اختلال در آن بسیار ضروری است تا ریتم فیزیولوژیک بدن حفظ شود، حال آنکه این فرآِیند با نوشیدن قهوه در ساعات اولیه بیدار شدن و با معده خالی مختل خواهد شد.
شیر
برخی افراد از کودکی عادت دارند روز خود را با یک لیوان شیر آغاز کنند، اما این عادت برای افراد بالغ چندان مناسب نیست. هضم شیر برای معده مشکل است از این رو نوشیدن آن در صبح و ترکیب آن با دیگر غذا‌ها می‌تواند باعث سوزش و درد معده شود.  هنگام غروب بهترین زمان ممکن برای نوشیدن یک لیوان شیر داغ است، زیرا به آرامش بدن کمک کرده و خواب شبانه را راحت‌تر می‌کند.
قند
ابرای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است از مواد قندی و انواع شیرینی‌ جات دارای قندهای فرآوری شده خودداری کنید. اما گاهی نمی‌توان این خوراکی‌های وسوسه انگیز را کنار گذاشت و بدترین اشتباه در این زمینه مصرف این شیرینی جات  به جای وعده های غذایی است. با این کار، سطح قند خون به یکباره بالا می رود و سپس با شیب زیاد پایین می‌آید که خستگی و عصبی شدن را به دنبال دارد.
مرکبات
شروع یک روز کاری یا تعطیل با یک لیوان آبمیوه طبیعی به نظر بهترین گزینه برای سلامتی است، اما این باور نادرستی است. آب مرکبات و برخی میوه ها بسیار اسیدی هستند و نوشیدن آن‌ها همراه با یا بلافاصله پس از وعده اصلی، باعث افزایش اسیدیته معده می شود که مشکلات بعدی آن در سیستم گوارشی مانند سوزش معده، احساس سنگینی معده یا کاهش جذب مواد مغذی در بدن را در پی خواهد داشت. بنابراین بهتر است آبمیوه‌های طبیعی را مدتی بعداز وعده های غذایی مصرف کنید.
گوشت
گوشت یک منبع عالی از  پروتئین و ویتامین‌های گروه B است، اما می‌تواند به یک بار اضافی  برای سیستم گوارشی بدن تبدیل شود. انتخاب گوشت‌ دارای چربی پایین و خوردن آن حداقل ۳ ساعت پیش از رفتن به رختخواب، بهترین گزینه‌ها برای زمان مصرف این ماده غذایی است، زیرا  از ورود مقادیر زیادی کالری به بدن در طول شب که افزایش وزن را در پی دارد جلوگیری خواهد کرد. مصرف گوشت در هنگام صبح توصیه نمی‌شود، زیرا هضم غذای سنگینی مانند گوشت در ساعات اول روز برای سیستم گوارشی دشوار است.
آجیل
انواع آجیل منبع خوبی از چربی‌ها و کالری‌های سالم است، اما خوردن آن‌ها به عنوان میان وعده شبانه گزینه مناسبی نیست، زیرا  این موضوع باعث می‌شود که خواب راحتی نداشته باشید. آجیل‌ها را در وعده صبحانه و یا به عنوان میان وعده‌های غذایی مصرف کنید، این کار می‌تواند باعث بهبود سلامت قلب،  نرمال شدن میزان کلسترول خون، کاهش وزن و زیبایی پوست و مو شود.
پنیر با چربی بالا
شاید خوردن مقداری پنیر پیش از خواب وسوسه انگیز باشد، اما بهتر است از  مصرف این ماده غذایی در ساعات پایانی شب خودداری کنید. زیرا انجام این کار باعث بدخوابی خواهد شد. اما خوردن پنیر در وعده صبحانه، مقادیر قابل توجهی از کلسیم به بدن خواهد رساند که برای رشد و سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است.
حبوبات
حبوبات حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر هستند، از این رو مصرف آن‌ها در وعده شب می‌تواند باعث نفخ یا کاهش کیفیت خواب شود. حبوبات بهترین موادغذایی برای وعده ناهار یا شام در ساعات اولیه شب هستند که در این صورت تمامی ترکیبات مغذی آن‌ها جذب بدن می شود و احتمال احساس سنگینی در معده کاهش خواهد یافت.
سیب
این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر و اسید‌های طبیعی است که می‌تواند باعث بهبود هضم غذا و عملکرد روده‌ها شود. اما مصرف آن در هنگام عصر  می‌تواند باعث بالا رفتن سطح اسیدی معده شود که خوشایند نیست.
همچنین مصرف سیب در طول شب، به ایجاد نفخ در سیستم گوارش منتهی خواهد شد که دلیل آن کندبودن فرآیند هضم در طول شب است و این که هضم شدن غذا‌ها به مدت زمان بیشتری نسبت به روز نیاز دارد. بهترین زمان برای مصرف سیب، صبحگاه است زیرا در این صورت باعث به ایجاد جریانات روده‌ای و تحریک عملکرد طبیعی آن‌ها پس از یک خواب طولانی می شوید. خوردن سیب در هنگام صبح، به ویژه  زمانی که شب قبل دیر غذا خورده اید یا غذا‌های ناسالم زیادی مصرف کرده اید بسیار توصیه می‌شود.
برنج
برنج ماده غذایی خوبی است  و حاوی مقادیر زیادی ترکیبات پیچیده کربوهیدراتی است که معده برای هضم آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد، اما این ماده از کالری بسیار بالایی برخوردار است و خوردن آن در زمان نامناسب می‌تواند باعث افزایش قابل توجه وزن شود. اواسط روز و وعده ناهار بهترین زمان برای خوردن برنج است، زیرا در نیمه روز، متابولیسم بدن در کارآمدترین حالت خود قرار دارد و  هضم ترکیبات چنین ماده ای برای معده آسان‌تر خواهد بود. خوردن این ماده غذایی در وعده شام و یا در پایان یک روز کاری توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس