سازگاری با کم‌آبی در استان پایلوت کشور

سند سازگاری با کم‌آبی که امسال نخستین بار در کشور به صورت پایلوت برای استان خراسان جنوبی در شورای عالی آب تصویب شد، برنامه جامع و عملیاتی برای مدیریت منابع آب موجود است و نتایج آن قابلیت الگوبرداری برای سایر مناطق کشور را دارد.

خشکسالی و کمبود منابع آب در دهه‌های اخیر به معضلی جدی حتی به بزرگترین چالش پیش‌روی کشور تبدیل شده و روز به روز آثار آن در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، سیاسی و سایر قابل مشاهده است.

در سرزمین خشک و کم‌آبی زندگی می‌کنیم که رمز و راز ماندگاری نیاکان و شرط بقای ما و فرزندانمان سازگاری با کم‌آبی بوده، هست و خواهد بود.

موضوع سازگاری با کم‌آبی به عنوان مهمترین رویکرد وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت و سند سازگاری با کم‌آبی نخستین بار در کشور به صورت پایلوت مرداد امسال در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس جمهوری به نام استان مرزی خراسان جنوبی تصویب شد.

در میزگرد تخصصی ایرنا با موضوع «سند سازگاری با کم‌آبی» با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و مشاور استاندار در امور آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و جمعی از مدیران شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و کارشناسان به اهداف، چشم‌انداز و چگونگی اجرای این سند پرداخته شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این میزگرد گفت: یکی از مولفه‌های اساسی توسعه هر جامعه وجود یک سند راهبردی است که در هر گرایشی بتواند برنامه اجرایی داشته همچنین راهبر و هدایت‌گر باشد.

سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: داشتن برنامه جامع سبب هم‌افزایی و خروجی مثبت می‌شود در حالیکه نداشتن برنامه جامع سبب مغفول ماندن از سایر بخش‌ها و در نهایت آسیب رساندن به طرح یا برنامه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار استان بر مبنای بخش آب است اظهار داشت: اکنون حتی در استان‌هایی از کشور که نزولات جوی فراوان دارند باید برنامه بلندمدت تعریف شود و منابع را درست مصرف کرد.

وی اظهار داشت: باید بپذیریم خراسان جنوبی محدودیت نزولات جوی دارد بنابراین گذشت دو دهه خشکسالی باید برای ما تلنگری باشد و در قالب آن برنامه مدونی طراحی شود تا در آینده دوباره چنین مشکلاتی را تجربه نکنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی سند سازگاری با کم آبی را یکی از ضروریات استان خراسان جنوبی دانست و گفت: بری نخستین بار در کشور این سند برای خراسان جنوبی تصویب شد.

وی افزود: براساس این سند بایستی برای پایداری آب استان و سایر گرایش‌های مرتبط با آن برنامه جامع داشته باشیم، سند تنظیم شده است و می‌توانیم بگوییم بر مبنای این برنامه چه فعالیت‌هایی در استان باید در چه شرایطی توسعه، محدود یا جایگزین شود.

وی با بیان اینکه در برخی فعالیت‌ها از جمله کشاورزی باید محدودیت ایجاد کرد گفت: ما می‌توانیم سطح زیرکشت را حفظ و راندمان را افزایش دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سالانه در استان یک میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که ۷۰ میلیون مترمکعب (۷ درصد) در بخش شرب، ۹۰۰ میلیون مترمکعب (۹۰ درصد) در بخش کشاورزی و ۳۰ میلیون مترمکعب (۳ درصد) در بخش صنعت است.

وی ادامه داد: از مجموع میزان مصرف آب استان ۲۵۰ میلیون مترمکعب از چشمه و قنوات، ۵۱۳ میلیون مترمکعب از چاه‌های کشاورزی، ۷۰ میلیون مترمکعب از چاه‌های آب شرب، ۳۷ میلیون مترمکعب از چاه‌های صنایع و خدمات و ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب جاری در رودخانه ها و سدها است.

میرجعفریان تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد سدها و رودخانه‌ها بازخورد چندانی نخواهد داشت اما باید برای این موضوعات نیز برنامه داشته باشیم.

وی گفت: حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان قابل استحصال است به این معنا که در سفره‌های آب زیرزمینی تاثیرگذار است و حدود ۲۳۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن داشته‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در سه سال گذشته ۱۰۰ میلیون مترمکعب از کسری مخازن استان مدیریت شده است.

وی کسری مخازن آب استان را ۱۳۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان برنامه‌ریزی شده تا در سه سال آینده ۲۶ میلیون مترمکعب برداشت از چاه‌های غیرمجاز توسط آب منطقه‌ای حذف شود و ۲۳.۴ میلیون مترمکعب از برداشت مازاد چاه‌های مجاز نیز اصلاح شود.

میرجعفریان اضافه کرد: برای ۱۰۴ میلیون متر مکعب کسری آب باقیمانده نیز برنامه ریزی شده تا با اقداماتی از قبیل اصلاح الگوی کشت، آبیاری نوین، آبخیزداری و سایر جبران شود.

وی تاکید کرد: بدون شک اگر این موضوعات ادامه پیدا می‌کرد و موضوع آب مدیریت نمی‌شود با وضعیت بسیار بحرانی در استان مواجه می‌شدیم مانند فروچاله‌هایی که خود را کم‌کم نشان می‌دهد یا اینکه کیفیت آب شرب بسیار کم می‌شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب سند سازگاری با کم آبی هم می‌توان مصرف آب استان را مدیریت کرد و از طرفی صنایع را توسعه داد.

وی گفت: در مصرف آب از چاه‌ها، برق زیادی مصرف می‌شد که در سند سازگاری با کم آبی صرفه‌جویی در مصرف برق به مبلغ ۱۵میلیارد تومان مدیریت شده است و این مبالغ برای اجرایی شدن سایر برنامه‌های این سند هزینه شود.

میرجعفریان تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با بازچرخانی فاضلاب می‌شد بالای ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب آب استحصال کرد که هم تهدیدهای بهداشتی کنترل می‌شود و هم آب مربوطه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بر لزوم اصلاح شبکه‌های آبرسانی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد از آب شهری و ۳۵ درصد از آب روستایی به خاطر فرسوده بودن شبکه‌ها هدر می‌رود که حداقل پنج تا ۱۰ درصد از نُرم کشور بالاتر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال‌های اخیر یک هزار و ۷۰۰ روستای استان خالی از سکنه شده است اظهار داشت: کمبود یا نبود آب عامل اصلی مهاجرت روستاییان و افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی شده است.

وی با بیان اینکه روستاها به عنوان محل تولید و اشتغال دچار خدشه شده‌اند تاکید کرد: یکی از مولفه‌های اساسی این است که اشتغال پایدار با راندمان بالا در مناطق روستایی ایجاد شود همانطور که از سال گذشته تاکنون با اقدامات انجام شده شاهد مهاجرت معکوس برخی روستاییان هستیم.

میرجعفریان گفت: خراسان جنوبی به عنوان پایلوت سند سازگاری با کم آبی انتخاب شده است و استان‌های دیگر از ما الگوبرداری خواهند کرد.

وی ادامه داد: در سطح وزارتخانه‌های مربوطه تلاش زیادی شده تا این طرح اجرایی باشد نه مکتوبی، لذا می‌تواند الگویی مناسب برای مدیریت مصرف آب در سراسر کشور باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در قالب این طرح، تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی مدنظر قرار گرفته و کسری مخازن به صفر خواهد رسید.

وی عنوان کرد: بدون شک در سال‌های آتی نیاز به منابع آبی بیشتر خواهد بود لذا از طریق سند سازگاری با کم آبی تصمیم داریم صنایع را توسعه و سطح درآمد مردم خراسان جنوبی ( استان پنجم کشوراز نظر سطح درآمدی) را افزایش دهیم.

 مطالعه شرط اول برای حرکت نظام‌مند است

 مشاور استاندار خراسان جنوبی و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند هم گفت: مطالعه شرط اولیه برای یک حرکت نظام‌مند در هر منطقه‌ای است که از این طریق به کار مفید و ثمربخش دست یابیم.

دکتر محمدمهدی خطیب افزود: در سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی محورهای مختلفی از جمله آب مورد بررسی قرار گرفت از جمله اینکه برای حفظ وضعیت موجود آب بایستی در مصرف آب ۳۰ درصد صرفه‌جویی شود.

وی اظهار داشت: میانگین بارندگی در استان طی سال‌های اخیر کاهش یافته و سالانه به ۱۲۰ میلیمتر رسیده است.

وی میزان تبخیر آب در واحد سطح را سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ میلی‌متر دانست و ادامه داد: این رقم ۲۲ برابر میزان نزولات آسمانی است که این نکته با توجه به شرایط خاص اقلیم استان باید مدیریت شود.

خطیب یادآور شد: پیامدهای برداشت بی رویه آب اعم از خشک شدن قنات‌ها، بیابان‌زدایی و سایر همه مشکلاتی است که می‌تواند به وجود بیاید که برای این منظور سند تنظیم می‌کنیم.

وی بر لزوم استفاده از آب‌های نامتعارف تاکید کرد و گفت: در این زمینه می‌توان از ظرفیت آبهای داخل یا خارج از استان بهره‌مند شد همچنین برنامه کلان استفاده از آب‌های ژرف در کشور در حال اجرا است که در دو نقطه از استان نیز می‌توان مطالعات مناسبی انجام داد.

مجری طرح مطالعات آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی افزود: از آب‌های ژرف به عنوان ذخیره‌ای تجدیدپذیر در شرایط بحران می‌توان یاد کرد که راههای پدافند غیرعامل آب در استان را مورد ارزیابی قرار داد.

وی بیان کرد: انتقال آب به عنوان یک راهکار هم می‌تواند هزینه‌بر و هم آسیب پذیر باشد اما در شرایط فعلی استان باید تامین آب انجام شود.

خطیب گفت: صرفه جویی ۳۰ درصدی آب موجود استان صرف یک عدد نیست بلکه بایستی عملیاتی انجام شود.

وی اظهار داشت: تولید برخی محصولات کشاورزی پرآب‌بر آنهم با استفاده از روش آبیاری غرقابی با توجه به تبخیر بالای آب در استان در شرایط کنونی به صلاح نیست و در این زمینه باید آموزش‌های لازم در خصوص کشت محصولات کم‌آب‌بر و متناسب با اقلیم استان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری ارایه شود.

استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند افزود: بعضا مشاهده شده حتی کشاورزان غیربومی در استان به ویژه شهرستان‌های مرزی به کشت محصولات آب‌بر می‌پردازند در حالیکه این با اصل سند سازگاری با کم آبی مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین کسری آب استان در بخش شمال است گفت: آب یک شریان حیاتی به معضلی در استان تبدیل شده است که باید جدی گرفته شود که صرفه جویی اولویت نخست است.

سند سازگاری با کم‌آبی، نقشه راه توسعه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست سند سازگاری با کم آبی را نقشه راه برای توسعه استان دانست و گفت: از این طریق می‌توان درآمد و جمعیت را حفظ و از طرفی جلوی تخریب منابع پایه را گرفت و تولید پایدار را گسترش داد.

غلامرضا قوسی یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی را توسعه کشاورزی پایدار و دانش محور دانست و افزود: در این زمینه آب حرف اول را می‌زند و بهره‌وری از آب سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی عنوان کرد: در سند سازگاری با کم آبی، برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی بر اساس بهره‌وری آب در بخش کشاورزی تنظیم شده است که به دو بخش پروژه‌های زیربنایی و سازه‌ای مانند آب و خاک و آبخیزداری و پروژه‌های غیرسازه‌ای مانند ارتقای تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و پرورش ماهی تقسیم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قرار نیست اشتغال، تولید و امنیت غذایی به خطر بیفتد یا سطح زیرکشت محصولات کشاورزی توسعه یابد اما باید برنامه‌ریزی کنیم کارآیی مصرف آب در بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان یادآور شد: میزان آب قابل استحصال این قنوات ۲۵۰ میلیون مترمکعب است که می‌تواند ۲۵ درصد اراضی کشاورزی را آبیاری کند.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم قنات یک منظوره نیست بلکه آب شرب جمعیت، دام و فعالیت‌های کشارزی را تامین می‌کند از طرفی سازه‌ای با کمترین هزینه است که آب ارزان با کیفیت را در اختیار قرار می‌دهد.

قوسی یکی از محدودیت‌های تولید در استان را کیفیت منابع آبی دانست و گفت: بخش زیادی از آب چاه‌های کشاورزی شوری بالای یکهزار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح‌های تجهیز و نوسازی اراضی سنتی و اصلاح و بازسازی خاک در دستور کار جهاد کشاورزی است اظهار داشت: در بخش کشاورزی همان نگاهی که به آب داریم باید به خاک هم داشته باشیم چراکه نقش خاک از آب کمتر نیست.

وی با اشاره به ارتقای تولید محصولات زراعی و باغی به عنوان پروژه‌های غیرسازه‌ای گفت: افزایش ماده آلی خاک، اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت‌های نشایی، استفاده از ارقام و گونه‌های اصلاح شده، اصلاح تاریخ کاشت از بهاره به پاییزه، اصلاح آرایش کشت و آموزش و ترویج و افزاش ضریب مکانیزاسیون در راستای ارتقای تولید محصولات در دستور کار قرار دارد.

قوسی، اصلاح الگوی کشت باغی و توجه به باغ‌های مزیت‌دار را از دیگر سیاست‌های جهاد کشاورزی در استان دانست و اظهار داشت: محصولات استراتژیک استان مقاوم با کم آبی و دارای ارزش اقتصادی بالاست که سبب افزایش درآمدی مردم روستاها شده است.

وی گفت: توسعه کشت‌های گلخانه در طرح سازگاری با کم آبی هدفگذاری شده است که در این زمینه نهضت گلخانه‌ای و اجرای ۶۰ هکتار سطح گلخانه در استان برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون برای ۳۰ هکتار کشت گلخانه‌ای متقاضی اعلام آمادگی کرده و مجوز دریافت کرده‌اند، در کنار این توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس نیز مدنظر است که در کنار سایر مشاغل می‌تواند مبنای درآمدی باشد.

وی به اجرای طرح سایبان در استان اشاره کرد و افزود: این طرح سه تا چهار درجه دما را کاهش، موجب افزایش کیفی و کمی محصول و جلوگیری از تبخیر آب خواهد شد.

قوسی بیان کرد: نهضت پرورش ماهی از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی در استان است، در این زمینه جزو چهار استان نخست در اخذ مجوز پرورش ماهی تیلاپیا هستیم.

وی اضافه کرد: چاه‌های کم بازده که شوری آب آن بالاست هدف‌گذاری شده تا به عنوان استخرهای دو منظوره برای پرورش ماهی استفاده شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به تفاهم‌نامه سازمان شیلات ایران با استانداری خراسان جنوبی، تاکنون ۷۴۷ باب استخر ماهی‌دار شدند، ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در اختیار استان قرار گرفت و مقرر شد ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا نیز در اختیار استان قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این زمینه تاکید کرد: استانداری برای پرداخت تسهیلات برای ایجاد سایبان و پنل خورشیدی استخرهای دو منظوره اعلام آمادگی می‌کند.

لزوم مدیریت آب‌های سبز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: با فرایند و نگاه همه جانبه‌گری که در ارتباط با اقدامات منابع طبیعی در عرصه‌های تولید، آب، خاک و گیاه اتفاق می‌افتد در خصوص مدیریت آب‌های سبز برنامه ریزی کرده‌ایم.

علیرضا نصرآبادی افزود: منشا آب‌های سبز، آب بارندگی است که از طریق فرایندهای بیولوژیکی و مکانیکی در راستای سازگاری با اکوسیستم طبیعی اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: اگرچه وظیفه‌مندی منابع طبیعی تولید و تامین آب نیست اما تمام فرآیندهایی که در عرصه منابع طبیعی رخ می‌دهد منجر به تولید آب و مدیریت بهبود کمی و کیفی آب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نگاه به مدیرت آب باید فرابخشی و بدون مصلحت اندیشی باشد اظهار داشت: بر اساس سند سازگاری با کم آبی لازمه مدیریت بر منابع آب این است که همه بخش‌های تاثیرگذار، بدون نگاه بخشی نگری و سازمانی ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: مدیریت منابع آبی بایستی بر مبنای داشته‌های موجود برنامه‌ریزی شود که در سند سازگاری به این مهم توجه شده است.

نصرآبادی عنوان کرد: یکی از ارکان اصلی مدیریت آب این است که در قدم نخست داشته‌های موجود را حفظ و مدیریت کنیم اگرچه با حالت ایده‌آل مدیریت جامع آب فاصله داریم اما سند سازگاری قابل ارزشمند است و سبب انسجام بخشی همه بخش‌ها کنار هم می‌شود.

وی یادآور شد: در دو سال اخیر طرح مطالعاتی پروژه‌های آبخیزداری در خراسان جنوبی منجر به این شد تا مقام معظم رهبری مجوز برداشت از صندوق توسع ملی و اختصاص اعتبار بدهند و سال گذشته از این محل طرح‌های موفقیت‌آمیزی اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: نگاه ویژه‌ای به اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان شده است و تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۵ میلیارد تومان برای مدیریت رواناب‌ها و سیلاب‌ها و کنترل و مهار آب در سرشاخه‌ها به استان اختصاص خواهد یافت.

وی اضافه کرد: همچنین امسال از محل صندوق توسعه ملی در فاز نخست ۳۱ میلیارد تومان برای ایجاد ۹۰ سازه آبخیزداری به استان اختصاص یافته است و مرحله دوم اعتبار نیز تا سقف ۶۰ میلیارد تومان در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

نصرآبادی با تاکید به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی جامعه مخاطب و بهره‌بردار در استفاده از منابع آبی یادآور شد: موفقیت تمام برنامه‌های سند سازگاری با کم آبی منوط به این است که جامعه از وضعیت منابع آبی با خبر شوند و نسبت به مصرف آب حساسیت بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری جدا از مهار رواناب‌ها و سیلاب‌ها، سبب نفوذ به زمین، تغذیه سفره‌ها آب زیرزمینی و مسدود کردن حفره‌ها می‌شود.

میرجعفریان افزود: امسال تعدادی از قنوات روستاهای استان از این طریق احیا شد لذا از اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان استقبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: یکی از تهدیدهای جدی استان موضوع فرسایش خاک است که وقتی سیلاب در سدها جریان پیدا می‌کند خاک‌های حاصلخیر را بر هم زده و شستگی و آشفتگی ایجاد می‌کند.

۱۸ ماه نشست‌های کارشناسی برای تصویب سند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: سند سازگاری با کم‌آبی در ۱۸ ماه گذشته با نشست‌های کارشناسی متعدد تنظیم و در نهایت به عنوان پایلوت کشوری تصویب شد.

حسین امامی افزود: در این سند نقش هر یک از دستگاه‌های اجرایی مشخص و در چارچوب برنامه عملیاتی تدوین شده است به نحوی که در پایان برنامه ششم توسعه کسری مخازن استان به صفر خواهد رسد.

وی بیان کرد: در چهار برنامه پنج ساله نیز کسری مخازن انباشته استان را جبران خواهیم کرد همچنین در این زمینه به معیشت و اقتصاد استان آسیب نخواهد رسید که این موضوعات در تنظیم سند به صورت کلان دیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در پنج سال گذشته کسری مخزن استان از ۱۷۰ میلیون مترمکعب پارسال به کمتر از ۱۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین امسال کسری مخازن به کمتر از ۱۰۰ میلیون مترمکعب و تا پایان برنامه ششم توسعه نیز به صفر خواهد رسید.

امامی با بیان اینکه هدف از سند سازگاری با کم آبی پایداری کامل آب است عنوان کرد: از آنجایی‌که خراسان جنوبی از نظر درآمدی جزو استان‌های آخر است لذا پیش‌بینی شده برای اینکه فشار زیادی بر بخش کشاورزی تحمیل نشود بخشی از نیازهای شرب صنعت استان که می‌تواند آب را با قیمت بالاتر جذب کند از طریق انتقال آب از دریای عمان به استان تامین شود.

وی گفت: در سند سازگاری با کم‌آبی ۶ مصوبه داریم که یکی از نکات مهم، توجه به همه بخش‌ها از جمله کاهش هدررفت آب، پساب، افزایش کیفیت در اولویت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: باید عملکرد بهره‌وری در اراضی زراعی را از ۳.۳ درصد یعنی ۵.۳ تن در هکتار به ۷.۴ درصد در هکتار افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در زمینه افزایش ضریب در بخش باغات به علت اینکه بیش از ۲۵ درصد باغات زیر کشت محصول زعفران است این رقم پایین‌تر است.

امامی افزود: یارانه برق یکی از مصوبات این سند است با توجه به صرفه‌جویی که در بحث مدیریت انرژی در حال انجام است یارانه مربوطه در زمینه اهداف کارگروه سازگاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: سالانه ۱۰۰ میلیون کیلووات برق در حوزه چاه‌های آب استان مصرف می‌شود که با اقدامات سند سازگاری با کم‌آبی و صرفه جویی در مصرف برق سالانه بین ۱۵ تا ۴۰ میلیارد تومان از این محل در استان هزینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: استفاده از آب‌های شور و لب‌شور از دیگر برنامه‌هاست که حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب آب خواهد بود  مقرر شد در مدت پنج سال ۵۰ درصد این آب با استفاده از انرژی‌های تجویز شونده شیرین‌سازی و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در سند سازگاری با کم‌آبی تمامی جوانب دیده شده است تا کمبود آب دغدغه‌ای برای توسعه استان نباشد و ضمن ایجاد امید و نشاط در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری که در گذشته دغدغه آب داشتیم اقدام شود و از این طریق خراسان جنوبی به عنوان یکی از قطب‌های توسعه‌ای شرق کشور مطرح خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جمع‌بندی مباحث گفت: با سند سازگاری با کم‌آبی دغدغه‌ کمبود آب که برای سرمایه‌گذاران، صنعتگران، فعالان اقتصادی، کشاورزان و روستاییان روز به روز به چالش تبدیل شده بود حل می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای سند مذکور نقشه راه سرمایه‌گذاران به ویژه در بخش کشاورزی مشخص می‌شود افزود: همچنین از این طریق شاهد ارتقای شاخص‌های درآمدی مردم نیز خواهیم بود.

میرجعفریان بیان کرد: یکی از موضوعات و دغدغه‌های اساسی ما بحث فرهنگ سازی در گرایش‌های مختلف به ویژه در موضوع آب است که نیاز به همراهی مردم داریم.

وی اظهار داشت: اینکه مردم در مصرف آب صرفه‌جویی و مدیریت داشته باشند نیاز به فرهنگ‌سازی دارد چراکه باید مردم به این باور برسند قطره قطره آب مایه امید، زندگی و اقتصاد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین مردم باید باور داشته باشند اگر آب مدیریت شود هیچگونه خلل یا محدودیتی برای زندگی و ادامه فعالیت آنان ایجاد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: یکی از نتایج اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی، توسعه همه جانبه استان خراسان جنوبی است چراکه این استان بسیار مستعد و غنی از پتانسیل‌های بالقوه بوده که باید بالفعل شود.

میرجعفریان گفت: شاید یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل به بالفعل شدن این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، موضوع کمبود آب بود که با سند سازگاری که در کلان کشوری و استانی عملیاتی می‌شود شاهد توسعه استان باشیم.

وی تصریح کرد: تا قبل از تنظیم و تدوین سند سازگاری با کم آبی موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی عملیاتی نبود اما تفاهم‌نامه بین سه استان امضا شد و به طور رسمی سهم استان در وهله نخست ۶۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شد و تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب نیز قابل برنامه‌ریزی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: صنایع و معادن از این طریق قابل توسعه خواهد بود و همچنین کشاورزی با ارزش افزوده و راندمان بیشتر برای کشاورزان محقق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس