سخنگوی سازمان غذا و دارو: محصولات تراریخته وارداتی از راههای قانونی سالم است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: سلامت برنج ها و محصولات تراریخته ای که از راههای قانونی وارد کشور شده و زیرنظر این سازمان ترخیص می شود را تضمین می کنیم و مردم هیچ نگرانی از مصرف آنها نداشته باشند.

‘کیانوش جهانپور’ در جمع خبرنگاران در کاشان بیان کرد: آنچه از سوی سازمان غذا و دارو و به طور کلی سازمان‌های نظارتی در مورد برنج‌های وارداتی عنوان می‌شود، تنها شامل برنج‌هایی است که از مبادی رسمی وارد کشور شده است .
وی افزود: آنچه که ممکن است از مبادی غیررسمی و یا به صورت قاچاق وارد بازار شده باشد، به طور قطع زیر نظر نهادهای نظارتی نبوده و از این رو احتمال هر گونه تقلب یا مشکل می تواند در آنها وجود داشته باشد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همه امکانات به کار گرفته شده تا از سال آینده برچسب اصالت کالا بر روی همه بسته‌های برنج‌های وارداتی الصاق شود تا خریداران بتوانند کالاهای قاچاق را از محصولات مجازی که از مبادی رسمی و زیر نظارت این سازمان وارد می شود، تشخیص دهند.
او بیان کرد: هم اکنون در زمینه مبارزه با قاچاق محصولات و کالاهای سلامت محور از کالاهای آرایشی و بهداشتی گرفته تا غذا و دارو می توان ادعا کرد که در کشور هیچ خلاء قانونی وجود ندارد و استفاده از برچسب اصالت کالا و فرهنگ‌سازی برای آگاه ‌سازی مردم در مورد استفاده از کالاهای حاوی این نشان نیز موجب می شود تا در آینده با مشکلات کمتری در حوزه سلامت روبه رو شویم.
جهانپور اضافه کرد: مردم اطمینان داشته باشند که تنها در برخی موردهای خاص بر اساس نیاز محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی و دامی وارد کشور می شود و در آن موردها نیز محصولات از مبدا شناسایی شده و شناسنامه دار هستند.
وی گفت: همه محصولات تراریخته باید از کشور مبدا مجوز مصرف های انسانی و گواهی‌های تولید بهداشتی داشته باشد و گواهی ها از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا تائید شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: افزون بر این فرایندها تائید اتحادیه اروپا برای مصرف های انسانی و موسسه معتبر بین المللی تایید ایمنی و کیفیت غذایی لازمه دریافت مجوز واردات این محصولات با برچسب تراریخته به کشور است.
او ادامه داد: سیاست اصلی کشور مبنی بر محور شدن واردات محصولات تراریخته نیست اما این میزان نیز فرصت قدرت انتخاب را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند که البته هم اکنون تعداد کمی محصول تراریخته به صورت شناخته شده در کشور داریم که شامل برخی دانه های روغنی مانند ذرت، سویا و کلزاست.
جهانپور در ادامه به گردش مالی نزدیک به 160 هزار میلیارد ریالی بازار داروی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس برخی براوردها گردش مالی بازار کالاهای آرایشی و بهداشتی بیش از 190 تا 200 هزار میلیارد ریال است.
وی افزود: بازار این کالاها (تولید داخل، وارداتی مجاز و قاچاق) بزرگتر از بازار دارویی کشور می باشد که گرچه ممکن است مثبت ارزیابی نشود اما از نظر اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی ظرفیتی را در بازار داخلی کشور برای ورود به حوزه تولید اقلام آرایشی و بهداشتی نشان می دهد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: با توجه به توانمندی داخلی بازار نزدیک به پنج میلیارد دلاری در حوزه اقلام آرایشی و بهداشتی در اختیار داریم که با نوآوری، سرمایه‌گذاری و ورود کارآفرینان به این عرصه در نقاط مختلف کشور می توان گام های بزرگی در مسیر کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید ناخالص داخلی برداشت.
او اضافه کرد: برخورد با ورود هر گونه کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیر رسمی به جد از سوی دستگاه قضایی، نیروهای امنیتی، انتظامی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیگیری می شود اما در نهایت آگاهی‌بخشی و فرهنگ سازی جامعه به عنوان مصرف کنندگان این کالاها اصل است.
جهانپور تاکید کرد: اگر مصرف کنندگان به موضوع برچسب اصالت کالا و مجاز بودن آن دقت کنند، به طور قطع با کاهش تقاضای کالای قاچاق و غیرمجاز در بازار مواجه خواهیم شد به ویژه که قاچاق کالاهای سلامت محور مانند محصولات آرایشی، بهداشتی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی می تواند به طور مستقیم سلامت جامعه را با خطر روبرو کند.
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو برای شرکت در آئین افتتاح ساختمان معاونت غذا و دارو و بخش مدیریت دارویی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اعتبار افزون بر 33 میلیارد و 200 میلیون ریال، به این شهرستان سفری یک روزه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس