سرانه مصرف گوشت در سال ۱۴۰۱ به ۳ کیلوگرم رسیده است

مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به گرانی گوشت و کمتر شدن قدرت خرید مردم اظهار داشت: مردم ایران در سال ۹۷ سالانه ۱۲ کیلو گوشت مصرف می‌کردند که این آمار امسال به ۳ کیلوگرم رسیده است.

رسولی می‌گوید: متاًسفانه مردم دیگر توان این را ندارند که مبلغی را به خرید گوشت اختصاص بدهند و به همین دلیل بخش زیادی از مردم گوشت کمتری می‌خرند و تعدادی هم که به کل گوشت را از سبد خریدشان حذف کرده‌اند، متاًسفانه کم نیستند.

او می‌گوید: هیچ کس نمی‌تواند نان، برنج و حبوب را از سفره‌اش کنار بگذارند، به همین دلیل با افزایش قیمت‌ها در اولین قدم قید تهیه گوشت را می‌زنند. به هرحال وقتی اجاره بها به طور سرسام‌آوری بالا رفته و هزینه‌ها سیر صعودی دارند، برای قشر ضعیف چاره‌ای جز این نمی‌ماند که گوشت را از سفره‌شان کنار بگذارند.

او می‌گوید: متاًسفانه متاًسفانه به قدری مردم در تنگنای مالی دارند که در کنار اینکه گوشت نمی‌خرند، دست‌شان از خیلی از موارد لازمی که حتی برای سلامتی شان اهمیت دارد، کوتاه است. آمار مصرف سه کیلو گوشت، مصرف سرانه است؛ این یعنی برخی بیشتر از سه کیلو مصرف دارند و گروهی هم در جامعه هستند که شاید مصرف سالانه‌شان حتی به یک کیلو هم نمی‌رسد که این واقعیتی دردآور است.

رسولی می‌گوید: عدم امکان تهیه گوشت برای خیل کثیری از مردم در حالی است که هر انسان روزانه به حدود ۵۰ گرم پروتئین احتیاج دارد تا اسید‌های آمینه مورد نیاز بدن تاًمین شود. با این توضیح که بدن نمی‌تواند اسید آمینه بسازد و حتماً باید از طریق مصرف پروتئین تاًمین شود. مواد اسید آمینه‌ای جانوری هم فقط در گوشت هستند و اینطور نیست که با مصرف حبوب یا سبزیجات وارد بدن شوند. این در حالی است که نبود اسید آمینه سیستم ایمنی بدن را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند. در دنیا فقط کشور هند از ما گوشت کمتری مصرف دارند که آن‌هم به این دلیل است که تعداد گاوپرستان آنجا زیاد هستند و گوشت قرمز نمی‌خورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس